صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از فعالیت غیرقانونی 90 درصد تعمیرگاه‌های خودرو گزارش می‌دهد

کلاهبرداری‌ در تعمیرگاه‌های غیرمجاز

صنعت خودروسازی در کشور ما و در بسیاری از کشورهای خارجی جزو صنایع پررونق و سودآور به حساب می‌آید، اما این در حالیست که رتبه خودروسازی در کشور با خودروسازی دنیا فاصله زیادی دارد.
شایلی قرایی
به دنبال این موضوع صنایع و اصناف وابسته به صنعت خودرو نیز تحت‌تاثیر این موضوع قرار گرفته و در رکود بی‌سابقه‌ای به سر می‌برند. 
در کنار این موضوع البته مشکلات بسیاری نیز وجود دارد که صنف تعمیرکاران خودرو را به عنوان وابسته‌ترین صنف به صنعت خودرو آزار 
می‌دهد. 
وجود تعمیرگاه‌های غیرمجاز که بدون پروانه کسب به فعالیت می‌پردازند، این روزها معضل بزرگی برای اصنافی شده که فعالیت قانونی دارند. متاسفانه اکثر این واحدهای غیرمجاز شاگرد تعمیرکارانی هستند که بدون تسلط فنی و صلاحیت اقدام به راه‌اندازی تعمیرگاه می‌کنند.
همچنین صاحب پروانه کسب موظف به حضور در محل تعمیرگاه یا معرفی مباشر است. در غیر این صورت مسئولیت هرگونه تخلفی در واحد صنفی مذکور بر عهده صاحب پروانه کسب است. 
بسیاری از مالکان خودروهایی که دچار کلاهبرداری از سوی تعمیرگاه‌های غیرمجاز شده‌اند، می‌گویند زمانی که برای تحویل خودروی خود مراجعه کرده‌اند، خودرو در ظاهر تعمیر شده بود، اما زمانی که آن را تحویل گرفتند، پس از طی چند کیلومتر یا حداکثر چند روز باز هم خودروی‌شان خراب شده است و وقتی مالک با تعمیرگاه تماس می‌گیرد، به وی می‌گویند ایراد از آنها نیست و شاید قسمت دیگری از خودرو خراب شده است. 
عمده کار این تعمیرکاران سوءاستفاده از مشتریانی است که اطلاعات فنی درباره خودرو ندارند. از آنجا که این موضوع در اکثر تعمیرگاه‌های غیرمجاز اتفاق افتاده، بنابراین مشتریان باید از مجوزدار بودن تعمیرگاه مورد نظر اطلاع داشته باشند تا در صورت بروز هرگونه تخلفی بتوانند موضوع را پیگیری کنند. 
افزایش شکایات از واحدهای صنفی تعمیر خودرو
علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو
رکود حاکم بر بازار، صنف تعمیرکاران خودرو را نیز درگیر کرده و هم‌اکنون در شرایط کسادی شدیدی قرار دارند. در این بین مشکلات بسیاری نیز در کنار رکود این صنف را آزار می‌دهد. در حال حاضر حدود 4 هزار و 500 واحد صنفی جواز‌دار در سطح شهر تهران وجود دارد. به همین سبب مردم باید برای جلوگیری از مشکلات و دردسرها از برخورداری آن واحد از جواز کسب، آگاهی پیدا کنند. سپس به آن واحد صنفی مراجعه کنند. هرچند در این مورد اتحادیه هم دست به کار شده و از افراد درخواست کرده که مجوز خود را به مراجعان ارائه دهند. البته میزان شکایات مردم از برخی واحد‌های صنفی بسیار زیاد بوده که این اواخر به تعداد آنها نیز افزوده شده است. متاسفانه حدود 90 درصد از واحدهای موجود، بدون جواز به فعالیت می‌پردازند و به علت اینکه این تعمیرگاه‌ها به صورت اجاره‌ای هستند به سرعت اقدام به جابه‌جایی می‌کنند و به همین سبب یافتن و اعمال قانون بر تعمیرگاه‌های بی‌مجوز زمان‌بر و مشکل بوده، اما هم‌اکنون یک تیم بازرسی از طرف اتحادیه تعمیرکاران خودرو در سطح شهر در حال پیگیری است. از سوی دیگر در کنار رکود بازار و فعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز ما با مشکل ورود بی‌رویه قطعات و تولیدات بی‌کیفیت به کشور هم روبه‌رو هستیم. کالاهای بی‌کیفیت خارجی که توسط تولیدکنندگان ضعیف کشورهای دیگر ساخته شده، شباهت زیادی با نمونه اصلی دارند که تشخیص آن برای تعمیرکار مشکل بوده و این امر موجب آسیب‌رسانی به خودروی مشتریان می‌شود. به عبارت دیگر شرایط فعلی در موضوع قطعات خودرو خوب نیست و دلیل آن وجود قطعات تقلبی در سطح گسترده است. از طرفی هم از قطعات باکیفیت تولید داخل حمایت‌های لازم به عمل نمی‌آید و این مشکل در صنف ما بسیار تاثیرگذار است. عده‌ای سودجو در بازار اقدام به تولید قطعات تقلبی با برند اصلی می‌کنند و علاوه بر این موضوعاتی مانند سوخت، روغن و فیلترهای تقلبی هم از جمله مشکلات صنف تعمیرکاران است که باید به درستی مدیریت شوند. در کنار این موضوع باید اشاره شود که بخش زیادی از خودروهای چینی که روانه تعمیرگاه می‌شوند، هم‌اکنون در بازار با کمبود قطعه مواجه هستند و از طرف دیگر قطعات موجود این خودروها در بازار اصلی نبوده که پس از تعویض، عمدتا اتومبیل‌های چینی دچار مشکل می‌شوند که این امر موجب عدم نظارت کافی سازمان‌های نظارتی بر کیفیت و اصالت این قطعات وارداتی شده است. بیشتر شکایت‌ها درباره قطعات معیوب و تقلبی از سوی مشتریان مطرح می‌شود و مربوط به خدماتی است که دریافت کرده‌اند و رضایت هم ندارند و علت آن هم قطعات تقلبی موجود در بازار است. گارانتی قطعات از وظایف قطعه‌سازان است و باید توسط قطعه‌سازان مشخص و به تعمیرکاران ارائه شود نه اینکه مکانیک بعد از تعمیر خودرو و تعویض قطعه به مشتریان گارانتی بدهد. 
کلاهبرداری در برخی واحدهای تعمیر خودروی غیرمجاز
مرتضی عمادی، تعمیرکار خودرو
در کنار رکودی که بر بازار خودرو و به دنبال آن اصناف وابسته به آن حاکم است، مشکلات بسیار زیاد دیگری نیز واحدهای جواز‌دار را که به صورت قانونی فعالیت دارند، تهدید می‌کند. به عنوان مثال رشد قارچ‌گونه واحدهای تعمیرکار غیرمجاز که به صورت سرخود و بدون جواز در تمام سطح شهر فعالیت می‌کنند دردسرساز شده است. این تعمیرگاه‌ها به دلیل نداشتن مجوز فاقد تعرفه هستند و هزینه 100 هزار تومانی را 600 هزار تومان می‌کنند و به راحتی سر مشتری کلاه می‌گذارند و از این بابت که کسی برای بازرسی و نظارت بر فعالیت آنها وجود ندارد، به این رویه ادامه می‌دهند. 
اکثر این تعمیرگاه‌ها که به صورت کلان به کلاهبرداری می‌پردازند یک مغازه را برای دو تا سه ماه اجاره می‌کنند و بعد از سوءاستفاده بسیار آن محل را ترک می‌کنند و در جای دیگری مشغول به‌کار می‌شوند. این در حالیست که تعمیرگاه‌های مجاز تعرفه مشخصی دارند که بر دیوار تعمیرگاه نصب است و در صورت هرگونه تخلفی از سوی اتحادیه نیز به سرعت پیگیری می‌شود. بنابراین مسئولان باید با دقت و نظارت بیشتر نسبت به تعطیلی آنها اقدام کنند یا اینکه آنها را مجبور کنند برای دریافت مجوز به اتحادیه مراجعه کنند. همچنین تاکید می‌شود که مالکان خودرو هنگام مراجعه به تعمیرگاه‌ها باید به مجوز آنها دقت کنند و در صورت داشتن جواز کسب ماشین خود را به آنها بسپارند زیرا جواز کسب به منزله داشتن صلاحیت فنی آن تعمیرگاه است. در صورتی که یک تعمیرگاه آن را نداشته باشد یعنی صلاحیت لازم برای بررسی خودروی مورد نظر را ندارد.