صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

زمینه‌چینی برای گرانی لوازم خانگی

صنعت لوازم خانگی با استناد به آمارهای وزارت صنعت طی نیمه اول سال جاری در اغلب محصولات با افزایش تولید مواجه شده و شاید بتوان گفت کم و بیش از رکود خارج شده است.
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز مسئولان این صنعت هم با تکیه بر بعضی متغیرها در حال زمینه‌چینی برای گران کردن تولیدات خود هستند. کارشناسان درباره منطقی بودن افزایش قیمت این محصولات هم‌عقیده نیستند؛ عده‌ای معتقدند افزایش قیمت لوازم خانگی امکان سرمایه‌گذاری، نوسازی و مدرن‌سازی را برای فعالان این صنعت فراهم می‌کند و عده‌ای دیگر بر این باورند که گران کردن محصولاتی که مزیتی در تولید آنها نداریم و این محصولات توانایی رقابت با انواع مشابه خارجی را هم ندارند، فقط اجحاف در حق مصرف‌کننده است. 
فشار افزایش قیمت ارز و گران شدن مواد اولیه به تولیدکنندگان
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از احتمال افزایش قیمت این محصولات پس از اتمام ماه صفر خبر داده است. به گزارش ایسنا، حمیدرضا غزنوی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت مواد اولیه شده و نیز قیمت مواد داخلی به دلیل افزایش قیمت فولاد و پتروشیمی بالا رفته است، اظهار کرد: تصور بر این است که به دلیل این تغییرات قیمت لوازم خانگی بعد از ماه صفر افزایش یابد. وی ادامه داد: مواد اولیه داخلی به دلیل افزایش 5 تا ۲۰ درصدی فولاد و پتروشیمی‌ها افزایش یافته و تحولات قیمتی در بازار ارز نیز به طور حتم بر قیمت مواد اولیه وارداتی اثرگذار است. سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه در حال حاضر ارز دولتی برای تهیه قطعات به تولیدکنندگان ارائه نمی‌شود و شاهد هستیم که ارز آزاد نیز از حدود ۳۵۰۰ تومان به بیش از ۴۰۰۰ تومان افزایش یافته است، گفت: این مسائل باعث می‌شود تولید با قیمت فعلی مقرون به صرفه نباشد. 
به گفته غزنوی، علاوه بر این شرکت‌های وابسته به دولت نیز مواد اولیه مورد نیاز تولید لوازم خانگی را گران کرده‌اند که همین مساله بر قیمت‌ها تاثیرگذار است. 
یک فعال صنعت لوازم خانگی لزوم تقویت چرخه تولید و سرمایه‌گذاری در این صنعت را مورد تاکید قرار داد و در این باره به «کسب‌وکار» گفت: تولیدات صنعت لوازم خانگی ایران در مقایسه با برندهای مطرح جهان از نظر قیمت بسیار رقابتی هستند و از نظر کیفی نیز استانداردهای مورد قبول جهانی را پاس می‌کنند، اما از نظر تنوع مدل‌ها و طرح‌ها با برندهای جهانی فاصله داریم که آن هم به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری در این صنعت است. حسین سلطان فتاحی با بیان اینکه تولیدات داخلی ایرانی باید با خرید هرچه بیشتر مردم تقویت شوند، افزود: افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت ورق فولاد و به طور کلی افزایش قیمت تمام‌شده تولید در این صنعت یک واقعیت است و اگر می‌خواهیم صنایع داخلی را حمایت کنیم، باید قبول کنیم این صنایع با حاشیه سود به فعالیت ادامه دهند. وی با بیان اینکه اشتغالزایی و حرکت به سوی تولیدات جهانی و صادرات‌محور مستلزم سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی است، تصریح کرد: افزایش قیمت در چارچوب‌های قانونی به رشد سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌انجامد. 
اتهام وارداتچی بودن به مخالفان تولید بی‌کیفیت و غیربهره‌ور
در مقابل یک کارشناس اقتصادی معتقد است بسیاری از محصولات صنایع لوازم خانگی در کشور ما مزیت رقابتی برای تولید ندارند و حفظ این صنایع با ابزارهایی مثل تعرفه‌های دولتی بر واردات و حمایت دولت از گران کردن محصولات، فقط تحمیل هزینه‌های سنگین بر دوش مردم است. صادق جلالی با بیان اینکه در کشور ما هر صدای مخالف تولید غیربهره‌ور و بی‌کیفیت، متهم به وارداتچی بودن می‌شود، به «کسب‌وکار» می‌گوید: برخی از تولیدکنندگان ما به دوپینگ‌های دولتی و بازار تضمینی داخلی وابسته‌اند و به نام حمایت از تولید داخلی در حق مصرف‌کننده اجحاف می‌کنند. وی بیان کرد: باید از این دسته از تولیدکنندگان پرسید آیا جوینت شدن با شرکت‌های نه چندان مطرح چینی و تولید محصولاتی که با مشابه با کیفیت اروپایی یا کره‌ای قابل مقایسه نیستند، حمایت از تولید داخلی است یا حمایت از ادامه چرخه بیمار این صنعت؟