صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در نشست کمیسیون جوانان اتاق ایران عنوان شد

میز ملی کارآفرینی در اتاق ایران ایجاد می‌شود

میز ملی کارآفرینی باهدف تجمیع اطلاعات کارآفرینی و فضای کسب‌وکار، هم‌افزایی ظرفیت‌ها و جلوگیری از کارهای بخشی و موازی‌سازی ایجاد می‌شو
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران, نایب‌رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران در تازه‌ترین نشست این کمیسیون گفت: بر اساس اولویت‌های جدید تعیین شده برای کمیسیون، میز ملی کارآفرینی در اتاق ایران با حضور همه متولیان حوزه کارآفرینی کشور ایجاد می‌شود.
 
سهیلا جلودارزاده گفت: میز ملی کارآفرینی با هدف تجمیع اطلاعات کارآفرینی و فضای کسب‌وکار کشور، هم‌افزایی توانایی‌ها و ظرفیت‌ها و جلوگیری از کارهای بخشی و موازی‌کاری ایجاد می‌شود و سعی می‌کند با ایجاد شورای مشورتی  و انجام امور پژوهشی و مشورتی شرایط کارآفرینی را در کشور بهبود بخشد.
 
نایب‌رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران گفت: باید راجع به میز ملی کارآفرینی و اشتغال‌زایی مطالعاتی انجام دهیم و این طرح را اجرایی کنیم تا بتوانیم مقداری وضعیت به‌هم‌ریخته و نابسامان کسب‌وکار در کشور را بهبود بخشیم.
 
سهیلا جلودار زاده همچنین با تأکید بر اهمیت حضور بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها افزود: باید نقش و حضور مردم و بخش خصوصی را در تصمیم‌سازی‌های کشور به‌ویژه در بخش اقتصادی بالا ببریم تا بتوانیم روی سیاست‌گذاری‌ها اثرگذار باشیم.
 
جلودار زاده همچنین با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار گفت: بخشی از مطالعات ما باید بر روی نهادهای مدیریت کننده فضای کسب‌وکار متمرکز شود؛ مانند وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی، صداوسیما و شهرداری‌ها.
 
به گفته این نماینده مجلس، قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار وظایفی بر عهده این نهادها و سازمان‌ها گذاشته اما آن‌ها وظایف خود را به‌خوبی انجام نداده‌اند.
 
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین بر لزوم ارتباط مطلوب و کاربردی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی از یک سو و دانشگاه‌ها از سوی دیگر تأکید کرد و گفت: ارتباط میان صنعت و دانشگاه مطلوب نیست و باید به دنبال تعریف روابط مطلوب میان دانشگاه و صنعت باشیم.
 
نایب‌رئیس کمیسیون جوانان اتاق ایران همچنین بر لزوم شناخت هر چه بیشتر بازار داخلی و خارجی و شناخت ظرفیت‌ها تأکید کرد.
 
ضرورت توجه به رشد خلاقیت دانش‌آموزان
 
در بخشی از نشست کمیسیون، مدیر آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران توضیحاتی در مورد طرح «کارآفرینان نسل فردا» که با همکاری اتاق اصفهان در این شهر برگزار شده ارائه کرد.
 
به گفته مینو علاوش این طرح بر اساس اهداف آموزشی موسسه برای آشنایی جوانان با مفاهیم کسب‌وکار و آموزش خلاقیت به جوانان در رده سنی بین 17 تا 25 سال برگزار می‌شود.
 
علاوش افزود: در سلسله کارگاه‌های آموزشی کارآفرینان نسل فردا، موضوعاتی همچون خلاقیت و نوآوری، کار تیمی، موضوعات اقتصادی و موضوعات مرتبط با نیروی انسانی و تفکر خلاق با زبان ساده به جوانان آموزش داده می‌شود.
 
رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران پس از سخنان علاوش گفت: آموزش در مدارس ما بر پایه مدرک است و دانش‌آموزان اغلب باید درس‌های مشخصی را با روش‌های ثابت بیاموزند که با این روش خلاقیت و نوآوری دانش آموزان رشد نمی‌کند.
 
افشین کلاهی گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، به دانش‌آموزان به شکل تک‌بعدی نگاه نمی‌کنند و ضمن رشد جنبه‌های مختلف دانش‌آموزان به آن‌ها می‌آموزند که چطور می‌توانند برای جامعه خود مفید باشند.
 
کلاهی با اشاره به صحبت‌های علاوش در مورد کارگاه آموزش کارآفرینی برای جوانان گفت: با آموزش‌وپرورش مذاکراتی داشته‌ایم تا بتوانیم این دوره‌ آموزشی را در تعدادی از مدارس تهران هم برگزار کنیم.