صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و فرابورس تفاهمنامه همکاری امضا کردند

ارزش‌گذاری دانش

مراسم انعقاد تفاهمنامه بین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و سازمان فرابورس ایران در محل سازمان مرکزی دانشگاه تهران با حضور محمود نیلی‌احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، عباس زارعی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و محمدجعفر صدیق رئیس سابق پارک و امیر هامونی رئیس سازمان فرابورس برگزار شد.
گروه کار و کارآفرینی
مراسم انعقاد تفاهمنامه بین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و سازمان فرابورس ایران در محل سازمان مرکزی دانشگاه تهران با حضور محمود نیلی‌احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، عباس زارعی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و محمدجعفر صدیق رئیس سابق پارک و امیر هامونی رئیس سازمان فرابورس برگزار شد. 
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در این مراسم اعلام کرد: راه‌اندازی تشکیل قطب سرمایه‌گذاری فرابورس در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری و مشارکت در راه‌اندازی و راهبری اتاق سرمایه به عنوان قطب سرمایه‌گذاری از جمله اهداف این تفاهمنامه است. 
 در این مراسم زارعی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشجویان دارای ایده فناورانه از مخاطبان این پارک هستند، گفت: اعضای هیات علمی و شرکت‌های فناور رویشی از جمله مخاطبان ما بوده و مراکز رشد و نوآوری و کارآفرینی در این پارک فعال هستند. وی افزود: از جمله خدمات مرکز نوآوری می‌توان به اعتبار تحقیق و توسعه و اعتبار آموزشی، خدمات پشتیبانی، مشاوره و تحقیقات اشاره کرد. رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به پروژه شهر دانش گفت: بخشی از ایده شهر دانش در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انجام می‌شود تا نیازهای کشور را حل کند. شهر دانش برای رسیدن به نسل سه و چهار دانشگاه تنظیم شده تا دانشگاه تهران هرچه سریع‌تر به این مهم دست یابد. اجرای این طرح موجب اشتغال بیش از ۶۰ هزار فارغ‌التحصیل جوان و محقق شده است. 
وی در ادامه به تشریح اهداف انعقاد این تفاهمنامه پرداخت و گفت: راه‌اندازی تشکیل قطب سرمایه‌گذاری فرابورس در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری و مشارکت در راه‌اندازی و راهبری اتاق سرمایه به عنوان قطب سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی تالار منطقه‌ای – اختصاصی فرابورس در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری در برگزاری رویدادهای نوآوری و تخصصی مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری و کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های واحد فناور از جمله اهدافی است که در انعقاد این تفاهمنامه دنبال می‌شود. 
عرضه و تقاضا میزان ارزش مادی دانش را نشان می‌دهد
رئیس سازمان بورس گفت: ارزش‌گذاری روی دانش زمانی انجام می‌شود که این دانشگاه در بازار سرمایه قرار بگیرد. بازار سرمایه جایی است که عرضه و تقاضا میزان ارزش مادی دانش را نشان می‌دهد. محمود نیلی‌احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در مراسم انعقاد تفاهمنامه بین پارک علم و فناوری دانشگاه با سازمان فرابورس ایران گفت: زمانی ما توسعه را در افزایش ازدیاد ماشین و زمین می‌دیدیم، اما حالا می‌دانیم که برای تصور آینده باید داشته‌های خود را بسنجیم؛ داشته‌هایی که می‌تواند خلق ثروت کند و در رقابت جهانی پایدار باشد. خوشبختانه پذیرفتیم که دانش پایه توسعه است. 
وی افزود: امروز مهم‌ترین سرمایه ما جوانان ماست و یکی از افتخارات ما موفقیت‌های علمی است که دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها دارند، اما متاسفانه ما هنوز نتوانستیم از سرمایه انسانی به خوبی بهره‌برداری کنیم. 
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: دانشگاه تهران بیش از ۱۰ هزار دانشجوی دکترا و ۲۴ هزار دانشجوی ارشد دارد که به عنوان قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه فعالیت‌های خود را متناسب با نیاز جامعه و اقتصاد دانش‌بنیان تنظیم می‌کند. 
وی با اشاره به پروژه شهر دانش گفت: این پروژه به صورت کامل تصویب شده و امیدواریم تا پایان امسال و اوایل سال آینده بخش‌های ساخت‌و‌ساز طرح را شروع کنیم. در حال حاضر نیز حدود ۶۴ درصد فضا را دانشگاه در تملک خود دارد و می‌خواهیم بخش‌هایی از پارک علم و فناوری را نیز در این محدوده مستقر کنیم. در ادامه شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس گفت: اگر بورس‌های ما مبنی بر خلق ارزش نباشد دچار مشکل می‌شود و این اتفاق افتاده است که سهمی در بورس دستکاری شده است، در حالی که اگر افزایش سهم در بورس براساس نوآوری و بهره‌وری باشد چنین کاری هرگز انجام نمی‌شود. وی در ادامه بیان داشت: راه قانونی برای این افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان است و به همین دلیل می‌خواهیم با انعقاد این تفاهمنامه از دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش کشور استفاده کنیم و با همکاری هم این پروژه را به نتیجه برسانیم. محمدی در پایان خاطرنشان کرد: ارزش‌گذاری روی دانش زمانی انجام می‌شود که این دانشگاه در بازار سرمایه قرار بگیرد؛ بازار سرمایه جایی است که عرضه و تقاضا میزان ارزش مادی دانش را نشان می‌دهد. برای این کار نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و چه جایی بهتر از دانشگاه. خوشبختانه دانشگاه تهران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های کشور برای این امر اعلام آمادگی کرده است.