صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

رونق دلالی خودرو خارج از نمایشگاه‌ها

در حالی که نمایشگاه‌های خودرو – خصوصا آن دسته از نمایشگاه‌ها که خودروهای پرتیراژ و مورد استفاده طبقات متوسط و پایین جامعه در آنها معامله می‌شود
مجتبی کاوه
در حالی که نمایشگاه‌های خودرو – خصوصا آن دسته از نمایشگاه‌ها که خودروهای پرتیراژ و مورد استفاده طبقات متوسط و پایین جامعه در آنها معامله می‌شود – رکود پردامنه و دنباله‌داری را تجربه می‌کنند به نحوی که مسئولان اتحادیه نمایشگاه‌داران از ادامه تعطیل شدن نمایشگاه‌ها بر اثر نبود مشتری خبر می‌دهند، بازار دلالانی که دفتر و دستکی ندارند و به اصطلاح «روی پا» کار می‌کنند، داغ است. افزایش تعداد دلالان خیابانی خودرو در بازارهای شناخته‌شده پایان هفته‌ها و واسطه‌هایی که در شبکه‌های موبایلی خودرو می‌خرند و می‌فروشند، نشانه چیست؟ آیا دوران معاملات خودرو در نمایشگاه‌ها – حداقل برای خودروهای پرتیراژ – به پایان خود نزدیک می‌شود؟
 
افزایش کلاهبرداری با خارج شدن معاملات از نمایشگاه‌ها
یک مقام مسئول در اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه رکود در نمایشگاه‌های خودرو – خصوصا کاهش خرید و فروش خودروهای داخلی در نمایشگاه‌ها – روندی است که طی چند سال اخیر ادامه داشته است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: بخشی از این رکود به دلیل خروج و انتقال معاملات از نمایشگاه‌ها به بازارهای پایان هفته و شکل‌گیری تعامل بین خریدار و فروشنده در فضای مجازی و شبکه‌های موبایلی است. غلامحسین قاسمیان افزود: این وضعیت آسیب‌های خاص خودش را دارد، چراکه نمایشگاه‌داران به عنوان حلقه واسط و کارشناسی بین خریدار و فروشنده عمل می‌کردند و معامله بی‌واسطه کارشناسی می‌تواند موجب ضرر و زیان یکی از طرفین یا مشکلات قانونی و افزایش کلاهبرداری در حوزه معاملات خودرو شود. 
 
داغ شدن بازار دلالی پراید با توقف قریب‌الوقوع تولید
یک کارشناس بازار خودرو نیز با بیان اینکه تصور افزایش قیمت در خودروهای پرتقاضا به داغ شدن بازار دلالی این خودروها انجامیده است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: سایپا درصدد متوقف کردن تولید پراید است و با خارج شدن پراید از چرخه تولید مطمئنا خودروی ارزان‌قیمت‌تری از این خودرو تولید نخواهد شد. داود زارعی می‌افزاید: این امر موجب شده قیمت انواع کارکرده خودروی پراید در بازار با افزایش مواجه شود و به دلیل اینکه خرید و فروش این خودرو نیاز به نقدینگی چندانی هم ندارد و تقاضا برای آن بالاست، افراد زیادی وارد گود دلالی این خودرو شده‌اند. وی تصریح کرد: در واقع پراید‌های کارکرده و مدل پایین بازار دلالان تازه‌کار خودرو را گرم کرده‌اند. این دلالان روزهای تعطیل در اطراف بازارهای خودرو مثل چیتگر دنبال مشتری هستند یا در سایت‌ها خودرو عرضه کرده یا تقاضای خرید می‌کنند. زارعی با بیان اینکه این وضعیت به افزایش قیمت خودرو دامن می‌زند، افزود: به نظر می‌رسد بازار خودرو در محدوده قیمتی 20 تا 25 میلیون تومان از سوی شرکت سازنده با کاهش عرضه مواجه خواهد شد و حاشیه سود این دلالان هم افزایش خواهد داشت. 
 
ریسک پایین بازار خودرو؛ عامل جذب دلالان
یک کارشناس دیگر بازار خودرو معتقد است نمایشگاه‌های خودرو دیگر کارکرد قبلی خود را درباره خودروهای پرتقاضا از دست داده‌‌اند و نمی‌توان این روند را متوقف کرد. هادی عزیزی با بیان اینکه خرید و فروش خودروهای پرتقاضا با نقدینگی اندک امکان‌پذیر است، افزود: در شرایط فعلی صاحبان نقدینگی‌های کم – حدود 20 میلیون تومان - طاقت نوسانات و ریسک بازارهایی مثل دلار و سکه را ندارند و قیمت‌ها آنقدر در این بازارها نوسان دارد که امکان معامله برای افراد غیرحرفه‌ای به‌شدت پایین است. در مقابل بازار خودروهای پرتقاضا ریسک چندانی ندارد و برخلاف دلار و سکه که دولت همیشه درصدد کاهش قیمت آنها در بازار است، رویکرد دولت به خودروهای داخلی همیشه حمایتی است. بر این اساس بازار این قبیل خودروها برای دلالان به محلی امن برای سود بردن تبدیل شده است، ضمن آنکه با گسترش امکان تعامل فروشنده و خریدار در فضای مجازی و بازارهای آخر هفته، آنها دلیلی نمی‌بینند معاملات خود را مثل گذشته در نمایشگاه‌ها انجام دهند و بخشی از سود خود را به نمایشگاه بپردازند.