صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در جریان معاملات فرابورس ایران

پذیره‌نویسی اوراق مرابحه گندم در نخستین دقایق از مهلت سه روزه پایان یافت

بازار فرابورس ایران معاملات نخستین روز از هفته کاری جدید را با تداوم روند صعودی شاخص کل و دادوستد بیش از 225 میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 240 میلیارد ریال پشت سر گذاشت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در جریان بازار امروز شنبه 20 آبان ماه آیفکس با 6 پله صعود در نزدیکی ارتفاع 982 واحدی قرار گرفت. عمده بار مثبت بر شاخص از جانب نماد «مارون» رقم خورد ضمن آنکه نمادهای «ودی»، «شپاس» و «ذوب» نیز تاثیر مثبت بر این نماگر داشتند. در سمت مقابل نیز نمادهای «سرچشمه»، «بمپنا» و «زاگرس» تا نزدیکی 0.6 واحد تاثیر منفی بر شاخص به جا گذاشتند.
بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس روز جاری شاهد پذیره‌نویسی اوراق مرابحه گندم بود که در همان نخستین دقایق 20 میلیون ورقه یک‌میلیون ریالی از این اوراق پذیره‌نویسی شد. این اوراق 4 ساله بوده و سود سالیانه آن 17 درصد تا سررسید تعیین شده که هر 6 ماه یکبار از سوی خزانه‌داری کل کشور پرداخت می‌شود.
در مجموع بازار اوراق با درآمد ثابت نیز شاهد معامله 20 میلیون و 600 هزار ورقه به ارزش حدود 20 هزار و 567 میلیارد ریال بودیم.
از سوی دیگر نگاهی به معاملات در بازارهای سهام فرابورس نشان می‌دهد 80 میلیون سهم به ارزش 213 میلیارد ریال در مجموع دو بازار اول و دوم مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب دو نماد «ذوب» و «غپآذر» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. نماد ذوب آهن در عین حال در صدر نمادهای پربازدید قرار گرفت. امروز همچنین نماد شرکت‌های توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و بیمه دی در جریان بازار بازگشایی شدند.
سهامداران در تابلو بازار پایه نیز شاهد معامله 130 میلیون سهم به ارزش بیش از 185 میلیارد ریال بودیم. در این بازار به ترتیب نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال و ساختمان اصفهان بازگشایی شدند.
در تابلو اوراق تسهیلات مسکن هم شاهد جابه جایی بیش از 54 هزار ورقه به ارزش افزون بر 41 میلیارد ریال بودیم. قیمت این اوراق کماکان در همان نرخ‌های گذشته در دامنه 753 هزار تا 791 هزار ریال دادوستد شد و تسه مهرماه 96 بالاترین حجم و ارزش معامله را به خود اختصاص داد.