صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در هفت ماهه نخست سال جاری صورت گرفت

تامین خوراک روزانه سه مجتمع تولید اتیلن صنعت پتروشیمی در عسلویه

در هفت ماهه نخست سال جاری بالغ بر یک میلیون و 330 هزار تن اتان تولیدی در فازهای پارس جنوبی برای تامین خوراک روزانه سه مجتمع تولید اتیلن صنعت پتروشیمی در عسلویه شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، همزمان با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز، در طول هفت ماهه امسال حجم تولید گاز شیرین (متان) در پالایشگاه‌های پارس جنوبی به حدود 75 میلیارد مترمکعب رسیده است.
بر این اساس در هفت ماه نخست سال حدود یک میلیارد و 421 میلیون مترمکعب گاز (متان) تولیدی فازهای پارس جنوبی به عنوان سوخت و خوراک به صنایع پتروشیمی کشور عرضه شده است.
علاوه بر این از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه بیش از یک میلیون و 303 هزار تن اتان به عنوان خوراک تحویل مجتمع‌های پتروشیمی‌ جم، کاویان و مروارید در منطقه ویژه اقتصادی پارس (عسلویه) شده است.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در مدت مذکور بالغ بر یک میلیون و 336 هزار تن گاز مایع شامل پروپان و بوتان تولید شده که بخشی از آن به عنوان خوراک تحویل صنایع پتروشیمی کشور شده است.
یکی از خوراک های مورد نیاز صنایع پتروشیمی کشور میعانات گازی بوده به طوری‌که هم اکنون پتروشیمی نوری یکی از مصرف کنندگان میعانات گازی به عنوان خوراک بوده که در هفت ماهه نخست امسال 114 میلیون و 80 هزار بشکه میعانات گازی در پارس جنوبی تولید که بخشی از آن به عنوان خوراک به پتروشیمی‌های کشور عرضه شده است.
اخیرا با به پایان رسیدن دوره تعمیرات پالایشگاه‌های پارس جنوبی، با تولید روزانه 9100 تن اتان یک رکورد جدید در تولید این خوراک گازی طرح‌های پتروشیمی به ثبت رسید.