صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آغاز پرداخت سپرده‌های ۲۰۰میلیونی

امروز روز «کاسپین» است

طبق قرار قبلی و با وعده رئیس کل بانک مرکزی درباره از سرگیری تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحل شده فرشتگان و پرداخت سپرده‌های تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و بالاتر انتظار می‌رود از امروز همزمان با ۲۰ آبان ماه شعب کاسپین آماده اجرای این وعده‌ها باشند.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سرانجام بعد از حدود سه ماه توقف در پرداخت سپرده‌های تعاونی منحل شده فرشتگان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های موسسه کاسپین، در نهایت در جلساتی برگزار شده بین سران سه قوه قرار بر این شد تا با توجه به گزارشی که هیات تصفیه فرشتگان در رابطه با املاک شناسایی شده اعلام کرد، این دارایی‌ها تقسیم‌بندی شده و با خط اعتباری که بانک مرکزی در اختیار موسسه قرار می‌دهد تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان و پرداختی به آنها مجددا در دستور کار قرار گیرد. بر این اساس قرار شد که تمامی حساب‌های کاسپین که چندی پیش توسط قوه قضاییه توقیف شده بود رفع مسدودی شده و در این شرایط با جریان گرفتن نقدینگی در موسسه کاسپین، پرداخت‌ها با مشکل مواجه نباشد.
 
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بر این شد که از امروز (شنبه) ۱۰ درصدهای باقی‌مانده سپرده‌گذاران که برای تعیین تکلیف مراجعه کرده بودند، پرداخت شود. این در حالی است که از پایان اردیبهشت‌ماه امسال که تعیین تکلیف سپرده‌گذاران به طور مرحله‌ای آغاز و تا ۲۰۰ میلیون پیش رفت، پرداخت‌ها به گونه‌ای بود که با کسر سودهای شناسایی نشده تا ۹۰ درصد امکان پرداخت به سپرده‌گذار وجود داشت و ۱۰ درصد دیگر باقی‌ می‌ماند، اما با تصمیم‌گیری اخیر، این ۱۰ درصدها باید به سپرده‌گذاران پرداخت شود.
 
همچنین قرار شده که از امروز تمامی سپرده‌گذاران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای تعیین وضعیت حساب‌های خود و دریافت مبالغ به شعب کاسپین مراجعه کنند. درعین حال که برای سپرده‌گذاران بالای ۲۰۰ میلیون تومان نیز این شرایط فراهم شده که بتوانند تا ۲۰۰ میلیون تومان  دریافت کنند.
 
با این شرایط امروز همزمان با بیستم آبان‌ماه بعد از مدت‌ها انتظار، تمامی سپرده‌گذاران فرشتگان می‌توانند با مراجعه به شعبه‌های کاسپین وضعیت حساب‌های خود را مشخص کرده و طبق وعده بانک مرکزی تا ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنند؛ اما این که تمامی حساب‌ها رفع مسدودی شده باشد و شعب ۸۰‌گانه کاسپین به تمامی مراجعه‌کنندگان پول بدهند موضوعی است که طی امروز و فردا مشخص خواهد شد، چرا که به هر صورت این پرداخت‌ها وابسته به باز شدن خط اعتباری بانک مرکزی و البته  رفع مسدودی تمامی حساب‌های کاسپین است.
 
بانک مرکزی در ازای به وثیقه گرفتن اموال موسسه فرشتگان خط اعتباری در اختیار موسسه کاسپین قرار می‌دهد. تا قبل از این مرحله حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده بود که در تصمیم‌گیری‌های اخیر ۵۰۰ میلیارد دیگر اضافه و در مجموع این رقم به حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.