افزایش ضریب نفوذ بیمه یکی از شاخصهای توسعه و پیشرفت صنعت بیمه و همچنین شاخصی جهت اندازهگیری سطح رفاه اجتماعی در هر کشوری است
افزایش ضریب نفوذ بیمه یکی از شاخصهای توسعه و پیشرفت صنعت بیمه و همچنین شاخصی جهت اندازهگیری سطح رفاه اجتماعی در هر کشوری است که عبارت است از: نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی. دلایلی که میتوان در پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور ذکر کرد، به این صورت است: وضع معیشتی مردم و سرانه پایین درآمد در کشور ،رکود و بیکاری، نرخشکنی (خودزنی) شرکتهای بیمه، ضعف در ارائه نرخ در تحت پوشش قرار دادن پروژههای بزرگ بیمهای، ضعف مدیریتی در بسیاری از شرکتهای بیمه در زمینه مدیریت ریسک، کارشناسی، عدم نوآوری و ارائه طرحهای جذاب بیمهای به بیمهگذاران و شبکه فروش، عدم توسعه محصولات بیمهای و منطبق نبودن بسیاری از محصولات با نیاز بیمهگذاران و عدم جذابیت بسیاری از این محصولات و پوششها، عدم همکاری صدا و سیما، آموزش و پرورش، بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه به صورت یکپارچه و سیستماتیک در فرهنگسازی بیمه در کشور، وجود واسطههای غیررسمی بین بیمهگر و بیمهگذار (غیر از شبکه رسمی نمایندگان و کارگزاران) و ضعف و عدم آموزش کافی دورههای فنی و بازاریابی شبکه فروش که بسیاری از آنها را فروشنده شخص ثالث بار آورده است و اما راهکارهایی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور وجود دارد شامل بهبود وضع معیشتی مردم و کاهش رکود و بیکاری، فرهنگسازی بیمه از طریق همکاری منسجم ارگانهای مذکور مانند پخش برنامههای منظم بیمهای، ارائه کتب بیمهای و آموزش بیمه در مدارس و... بهویژه در زمینه بیمههای زندگی، افزایش نظارت بیمه مرکزی ایران بهویژه در زمینه نرخ و شرایط مربوط به پروژههای بزرگ، بهکارگیری نیروهای مجرب جهت مدیریت و کارشناسی ریسک و ارائه نرخ تقویت شبکه فروش رسمی با برگزاری دورههای منظم آموزشی فنی و بازاریابی، کاهش واسطههای غیررسمی، تنوع محصولات و افزایش کیفیت پوششهای بیمهای منطبق با نیاز بیمهگذاران و بازار و حتی یک گام جلوتر یعنی شناسایی نیاز جدید بیمهای برای بیمهگذاران و ارائه طرحهای جذاب بیمهای برای خانوادهها، چراکه یک خانواده نیازهای بیمهای متنوعی دارد که از جمله بیمه شخص ثالث و بدنه خودرو، بیمه آتشسوزی منزل مسکونی، بیمه درمان و حوادث، بیمه عمر و سرمایهگذاری، بیمه مسئولیت و... است.