صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان قزوین خبر داد

بررسی محدوده بافت تاریخی شهر قزوین در کمیسیون ماده ۵

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین از بررسی محدوده بافت تاریخی شهر قزوین و حرایم میراثی اثرهای ثبت شده در کمیسیون ماده ۵ خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محسن اسماعیلی با اعلام این خبر گفت: با توجه به ضرورت رعایت ضوابط و مقررات میراث فرهنگی در حرایم آثار ثبت شده، در جلسه کمیسیون ماده ۵ استان مقرر شد در طرح تفصیلی شهر، حرایم اثرهای باارزش تاریخی ثبت شده منعکس و ضوابط و مقررات آن ملاک عمل قرار گیرد.
اسماعیلی افزود: با توجه به تعیین رویکردهای کلی حفاظت و احیای محدوده‌های تاریخی _ فرهنگی در تهیه سند واحد بافت‌های تاریخی - فرهنگی و تصویب و ابلاغ محدوده بافت تاریخی ۱۶۸ شهر از شهرهای کشور توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، محدوده بافت تاریخی شهر قزوین محدود به بلوار جمهوری اسلامی، خیابان نواب، بلوار مدرس و خیابان عدل، نیز ابلاغ شده است.
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به این موضوع که محدوده بافت تاریخی - فرهنگی شهر قزوین در برگیرنده منطقه ۱ شهر و قسمت اعظمی از منطقه ۲ شهر است و مغایرت ضوابط و مقررات مصوب مربوطه با ضوابط و مقررات ملاک عمل، طی تصمیمات اخذ شده در جلسه کمیسیون ماده ۵ مقرر گردید موضوع فوق با عنایت به حقوق مکتسبه ایجاد شده از دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران استعلام گردد.
مدیر شهرسازی و معماری در توضیح محدوده تاریخی - فرهنگی گفت: محدوده تاریخی - فرهنگی به بخش یا بخش‌هایی از شهر اطلاق می‌گردد که منعکس‌کننده ارزش‌های تاریخی- فرهنگی شهر بوده و شکل آن‌ها، حاصل تعامل مکان (جغرافیا و بوم)، زمان (تاریخ) و باور (اعتقادات) در رابطه با انسان در یک پهنه زیستی در طول تاریخ است. این محدوده‌ها به لحاظ ویژگی‌های شکلی، ساختاری و ارزش‌های تاریخی فرهنگی از سایر پهنه‌های شهری متمایز، قابل‌تشخیص و مستلزم شناسایی می‌باشند.