صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل اپل:

فناوری مردم را از هم جدا می‌کند

"تیم کوک" مدیرعامل شرکت اپل که شرکتش عمدتا محصولات مصرفی را به فروش می‌رساند، برخلاف سایر غول‌های فناوری مانند گوگل، توییتر و فیسبوک به شدت از ورود به ماجرای دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا اجتناب می‌کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا ، تیم کوک در مصاحبه‌ای با لستر هولت، مجری شبکه NBC اظهار داشت که این مشکل محدود به تلاش‌های روسیه نیست، بلکه رویکرد رسانه‌های اجتماعی و دیگر سیستم‌ها برای مبارزه با اطلاعات نادرست و پروپاگاندا مهم است.
کوک گفت: من اعتقاد ندارم که موضوع اصلی، تبلیغات دولت‌های خارجی است. من معتقدم که این همانند یک درصد از این مسئله است. مسئله بزرگتر این است که بعضی از این ابزارهای فناوری برای جدا کردن افراد، دستکاری ذهن مردم و برای دریافت اخبار جعلی در حجم وسیع استفاده می‌شوند تا با نفوذ به تفکرشان، آنها را تحت تاثیر قرار دهد. این مسئله برای من مسئله شماره 1 از 10 مسئله است.
وی خاطرنشان کرد که شرکت‌های رسانه اجتماعی از سال 2016 در بسیاری از راه‌ها تجربه کسب کرده‌اند، اما در میان کنگره در مورد این موضوع به آنها هشدار داده است.
مدیرعامل اپل افزود: ما احتمالا بیشتر در این جلسات به جزئیات و خصوصیات فناوری می‌پردازیم. اما من فکر می‌کنم که فناوری خود نمی‌خواهد خوب باشد. می‌خواهد هیچ چیزی نباشد و این به خالق فناوری و کاربر فناوری بستگی دارد که آن را خوب کند.
کوک که شرکتش در بحث‌ حفظ حریم خصوصی افراد خوشنام نیست، نگرانی خود را درباره کمبود مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های فناوری ابراز کرد و از کنگره خواست تا میزان مالیات بر شرکت‌ها را کاهش دهد.
کوک گفت: بزرگترین مسئله برای شرکت‌های آمریکایی این است که اگر خارج از ایالات متحده درآمد کسب کنید، که بیشتر شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای کسب می‌کنند، در آن کشورها مالیات از آن کسر می‌شود. به این ترتیب، تنها راه برای آوردن آن پول به آمریکا و سرمایه‌گذاری این است که 40 درصد از پول باقی‌مانده را به دولت آمریکا پرداخت کنید.
وی افزود: این یک نوع دیوانگی است. پس مردم چه کار می‌کنند؟ خب طبیعی است که آنها این پول‌ها را به آمریکا نمی‌آورند. این شیوه برای سرمایه‌گذاری در ایالات متحده خوب نیست و پس این روند باید اصلاح شود. به نظر من، سالها پیش باید اصلاح می‌شد. اما بگذارید حالا آن را انجام دهیم.
بنا به گزارش بیزنس اینسایدر، اپل 200 میلیارد پوند سهام اوراق بهادار نقدی و قابل فروش که تقریبا 94 درصد از درآمد این شرکت در خارج از کشور است، در اختیار دارد که کوک می‌گوید مبلغ کمی از آن به آمریکا آورده خواهد شد، مگر اینکه او یک معامله مالیاتی خوب بکند.
جمهوری خواهان کنگره در حال حاضر یکی از بزرگترین قوانین مالیاتی در تاریخ را اجرایی کرده‌اند. 
طبق گزارش رسمی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، می‌خواهد این قانون را "Cut Cut Cut Act" بنامد، در حالی که کارشناسان می‌گویند کسری بودجه را منفجر خواهد کرد و ضررهای جبران ناپذیری به اقتصاد آمریکا وارد خواهد کرد.
این دیدگاه بسیار عجیب و غریب از مسئولیت اجتماعی در فناوری است که باعث تاسف است که چگونه صنایع را تشویق به تقسیمات سیاسی می‌کند در حالی که صنایع دارای یک ذخیره پول نقد هنگفت در خارج از آمریکا هستند.