چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از رکود و کمبود مشتری در بازار تزئینات داخلی ساختمان گزارش می‌دهد

چین تامین‌کننده بازار کاغذ دیواری ایران

داشتن منـزل زیبا با طراحی، دکوراسیون و تزئینات زیبا ایده‌آل هر خانواده است و در وهله اول پس از خرید خانه، تزئینات دیوارهای خانه برای خانواده‌ها مهم جلوه می‌کند.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز کاغذدیواری یکی از زیرمجموعه‌های پردرآمد صنعت تزئینات ساختمان در تمام دنیاست که ارزآوری زیادی از صادرات دارد، اما در ایران کارشناسان بر این باورند که در سال‌های گذشته به این صنعت بی‌مهری شده، ولی همواره این صنعت خواهان و طرفداران خود را داشته است. تحریم‌ها از یک طرف و رکود بخش مسکن از طرف دیگر بر صنف تزئینات داخلی ساختمان تاثیر منفی داشته و دارد و بسیاری از اعضا با مشکلاتی مواجه شدند. مسئولان نیز امید دارند که بار دیگر بازار مسکن و ساخت‌وساز رونق بگیرد و از این بابت نیز رسته‌های شغلی و کسب‌وکارهایی که با این حوزه در ارتباطند، حال و روزشان بهتر شود، اما به هر حال باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که رکود حاکم بر بازار مسکن یک‌شبه اتفاق نیفتاده که حال بخواهد در مدت کوتاه رفع شود. به طور حتم ایجاد رونق در بازار مسکن نیازمند زمان است و باید با برنامه‌ریزی‌های لازم از رکودی که بر این بازار حاکم شده است گذر کرد تا سایر مشاغل وابسته به این حوزه نیز وضعیت بهتری برای‌شان ایجاد شود. یک فعال بازار تزئینات در این باره می‌گوید: دکوراسیون داخلی و وسایل مربوط به تزئینات داخلی ساختمان وابسته به شرایط عرضه و تقاضاست و از آنجا که بضاعت مالی مردم طی چند سال اخیر افت کرده، بنابراین بازار این نوع وسایل نیز تقریبا رونق گذشته را ندارد. اکنون به دلیل نوع کالاهای مربوط به دکوراسیون و تزئینات داخلی ساختمان، بیشتر تولیدکنندگان این بخش کالاها را به نرخ قیمت تمام‌شده تولید، عرضه کرده‌اند. 
رضاپور بیان کرد: از سوی دیگر تحریم‌های اقتصادی نیز بازار دکوراسیون و تزئینات داخلی را برای شرکت‌هایی که وارد‌کننده این نوع لوازم هستند، تحت‌تاثیر قرار داده است و آنها نیز مانند گذشته فروش ندارند. او اظهار داشت: دولت باید تسهیلات لازم برای تامین سرمایه در گردش شرکت‌های داخلی مربوط به لوازم دکوراسیون داخلی ساختمان را تامین کند تا آنها بتوانند چرخه تولید خود را رونق بخشند. وی گفت: از سوی دیگر برای استفاده از انرژی به ویژه سوخت برای کارگاه‌ها، دولت باید یارانه اختصاص دهد که قطعا کمکی به بخش تولید خواهد بود. 
تولید داخلی در مقایسه با بازار جهانی از کیفیت نامطلوبی برخوردار است
علی صدری، تولیدکننده تزئینات ساختمانی
در شرایط کنونی که ساخت‌و‌ساز و پروژه‌های عمرانی خواب طولانی داشته‌اند و خبری از رونق در آن نیست، صنف تزئینات داخلی ساختمان نیز به دلیل وابستگی شدیدی که به پروژه‌های ساختمانی دارد شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند. کارخانه‌ها‌ و در این شرایط کارگاه‌های تولیدی کاغذدیواری ایرانی نمی‌توانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند و مدت‌هاست مشتریان خود را از دست داده‌اند. مهم‌ترین امر برای یک واحد تولیدی  رونق فروش است و در این وضعیت اصلا مهم نیست تا چه میزان تولید شده است. طی دو سال گذشته شاهد بدترین بازار بوده‌ایم و تولیدکنندگان یکی پس از دیگری از گردونه رقابت خارج شده‌اند یا کار را تعطیل کرده‌اند و به دنبال شغل دیگری هستند یا کارگاه و تولیدی خود را اجاره داده‌اند و از آن امرار معاش می‌کنند. مشکل عدم حمایت و عدم ارائه تسهیلات بانکی است. جالب است اشاره شود که سرمایه اولیه مورد نیاز در این بخش برای تولید معمولی و با در نظر گرفتن تهیه مواد اولیه و دستگاه‌ها بدون محاسبه نیروی کار حداقل ۵۰۰ میلیون تومان است که بانک‌ها به جای حمایت از تولیدکنندگان سعی دارند کارگاه‌های قدیمی را نیز به بهانه‌های مختلف از دست صاحبان‌شان دربیاورند. این در حالیست که ما نه تنها تولید داخلی مشابه رقبا نداریم تا حداقل بازار داخلی را جوابگو باشیم، بلکه کاغذدیواری ایران امکان صادرات نیز ندارد، چراکه در مقایسه با کالاهای موجود در بازار جهانی از کیفیت نامطلوبی برخوردار است، در صورتی که اگر تولید باکیفیت داشته‌ باشیم، می‌توانیم صادرات چشمگیری داشته باشیم که هم ارزآوری را در پی دارد و هم زمینه‌های اشتغال‌ بسیاری از افراد  را فراهم می‌کند. 
تولیدکننده داخلی با صدها مشکل خود را به تولید محصول نهایی می‌رساند
بهروز چوداری‌میلانی، رئیس اتحادیه تزئینات داخل ساختمان
در شرایط فعلی بازار تزئینات داخلی ساختمان نیز همانند دیگر اصناف تحت‌تاثیر رکود اقتصادی قرار دارد و در شرایطی که بخش تولید در تنگنای مالی قرار دارد اصلا شایسته نیست واردات بی‌رویه و انبوه انجام گیرد. جا دارد برای حمایت از تولیدکننده داخلی که با صدها مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و خود را به تولید محصول نهایی می‌رساند، واردات کمتر داشته باشیم و به جای آن با ارائه تسهیلات و حمایت از تولیدکننده داخلی آنها را به جایگاه شایسته‌شان برسانیم. در حال حاضر حدود ۶۰ درصد بازار از طریق کالاهای چینی تامین می‌شود، در حالی که اکنون تولیدات داخلی ما در این بخش نسبت به سال‌های گذشته تا حدی بهبود پیدا کرده و حتی برخی از نمونه‌های آنها قابل شستشو نیز هستند. کاغذدیواری‌های چینی ارزان‌تر از انواع دیگر کاغذها در بازار هستند. در حال حاضر یک رول کاغذدیواری بسته به جنس و کیفیت، قیمتی بین ۲۵ تا ۳۰۰ هزار تومان دارد. کاغذهای چینی از قیمتی حدود ۴۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا حدود ۲۰۰ هزار تومان پیش می‌روند. محصولات بازار نیز عمدتا از این بخش هستند و شاید بتوان گفت که ۲۰ درصد بازار سهم کاغذهای اروپایی می‌شوند. کاغذهای دیواری اروپایی نیز که حدود ۲۰ درصد سهم بازار را تشکیل می‌دهند، قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دارند. نکته‌ای که درباره کاغذهای دیواری باید به آن توجه کرد، این است که کیفیت تولیدات این بخش در سال‌های گذشته با پیشرفت خوبی همراه بوده و اکنون در این زمینه رقابت‌هایی شکل گرفته است. بر همین اساس ممکن است کاغذدیواری‌هایی تا سطح اروپایی در چین هم تولید شوند که البته باید توجه داشت کیفیت و ضخامت کاغذهای آنها ممکن است متفاوت باشد. بر همین اساس در موارد متعدد ممکن است مردم شاهد باشند که یک طرح کاغذدیواری با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رود. 
نکته‌ دیگری که لازم است به آن اشاره شود، این است که با توجه به رکود بازار و کمبود مشتری برخی روزنامه‌های کثیرالانتشار اقدام به چاپ آگهی‌هایی می‌کنند که نشان می‌دهد صاحب آگهی در صنف تبلیغات منزل فعالیت دارد، اما مهم‌ترین شاخص شناسایی افراد در این صنف، پروانه کسب اتحادیه است. چنانچه فردی به طور سیار فعالیت کند و پروانه کسب نداشته باشد از نظر اتحادیه مورد تایید نیست. هم‌اکنون شاهد هستیم در طول هر ماه 10 تا 15 مورد شکایت از این افراد در اتحادیه ثبت می‌شود. در برخی از این آگهی‌ها افراد یا شرکت‌های غیرمجاز باکیفیت‌ترین کاغذ چینی را برای ارائه به مشتری انتخاب می‌کنند و پس از عقد قرارداد کم‌کیفیت‌ترین آن را در اختیار مشتری می گذارند  و دیگر پاسخگو نیستند.