صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک هفته با ICT

از تبلت‌های ویژه کودکان تا قاچاقی بودن آیفون ایکس در بازار

جزئیات جدید از رجیستری موبایل و اعلام اینکه گوشی آیفون ایکس در صورت حضور در بازار قاچاق است، توصیه‌ها و شرح اقدامات انجام‌شده برای تسهیل ارتباطات اربعین و توافقنامه تولید تبلت و تلفن همراه ویژه کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته جاری بود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، با توجه به نزدیک شدن به مراسم اربعین، در این هفته بخشی از مهم‌ترین اخبار به توصیه‌ها و آخرین اقداماتی که در حوزه بهبود ارتباطات انجام شده است، اختصاص داشت. از دیگر اخبار این حوزه نیز می‌توان به توافقنامه تولید ۵۰۰ هزار تبلت و تلفن همراه ویژه کودکان و نوجوانان در خرمشهر و همچنین اعلام سخنگوی طرح رجیستری مبنی بر قاچاقی بودن گوشی‌های آیفون ایکس در صورت وجود در بازار اشاره کرد.
بهبود ارتباطات نسبت به اربعین گذشته
وزارت ارتباطات چند سالی است در ارائه خدمات ارتباطی و اینترنتی به زائران همتی مضاعف داشته به صورتی که با برقراری یک چتر پوششی رایگان برای زائران انجام این مراسم سیاسی-عبادی را تسهیل کرده است. مسافرت اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عراق و همچنین تدارک امکانات اپراتورهای داخلی در مناطق مرزی نشان از جدیت این وزارت برای تامین تدارکات ارتباطی و اینترنتی برای زائران اربعین حسینی دارد. با این همه اما به دلیل حجم زیاد زائران و همچنین احتمالا برقراری بیشتر ارتباطات موبایلی و اینترنتی آنها این امکانات ممکن است کافی نباشد که این مساله رعایت نکات ارتباطاتی و حتی امنیتی توسط زائران را بیشتر از حالت عادی می‌طلبد.
محمدجواد آذری جهرمی ۲۵ مهرماه سال جاری به منظور پیگیری بهبود کیفیت ارتباطات در مراسم اربعین حسینی (ع) به عراق سفر و با مسوولان این کشور دیدار کرد؛ هدف از این سفر مذاکره و پیگیری بهبود کیفیت ارتباطات در ایام اربعین حسینی (ع) برای زائران بود چرا که کیفیت ارتباطات اربعین به چند عامل از جمله ارتباطات بین ایران و عراق و ظرفیت شبکه اپراتورهای عراقی بستگی دارد که وزیر ارتباطات با سفر به این کشور، رایزنی های خود را برای بهبود کیفی ارتباطات و رضایت ارتباطی کاربران در ایام پرترافیک اربعین حسینی (ع)، انجام داد.
اما علی‌رغم برگزاری جلسات مختلف مسئولان ایرانی با عراقی‌ها برای خدمات‌رسانی بهتر به زائران ایرانی در ایام اربعین اما ظاهرا طرف عراقی نتوانسته امکانات مطلوب را برای ایرانی ها فراهم کند. به طوریکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تمهیدات اندیشیده شده برای پوشش ارتباطاتی مراسم اربعین حسینی با اظهار نااطمینانی از خدمات باکیفیت طرف عراقی در این حوزه، گفت: در مسیر کربلا و نجف بعید است طرف عراقی­ تمهیدات ویژه‌ای را در رابطه با اپراتورهای ما اندیشیده باشد و احتمالا مشکلاتی در مسیر خواهیم داشت هر چند در خود شهرهای کربلا و نجف مشکلی نخواهیم داشت.
به همین دلیل توصیه می شود اگر می خواهید در طول مسیرهای پیاده روی تا کربلا و نجف مشکل آنتن دهی و اینترنت نداشته باشید سعی کنید سیم کارت های عراقی برای خود تهیه کنید. در همین باره وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای کاهش تعرفه و دایر کردن خدمات منتظر اقدامات عراقی‌ها هستیم، گفت: توصیه می‌کنم زائران اربعین وقتی وارد عراق می شوند، سیم‌کارت‌های عراقی را تهیه کنند که هم پوشش بهتری را انجام می دهند و هم به لحاظ هزینه ای به دلیل عدم استفاده از رومینگ ارزان‌تر است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفته است: علی رغم بدقولی اپراتورهای عراقی برای کاهش تعرفه، اپراتورهای ما به صورت یک طرفه تعرفه های خود را کاهش داده و بسته های مناسبی را برای زوار اربعین، طراحی کرده اند.
علاوه بر توصیه ها و اخبار ارتباطاتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این حوزه توجه به مسائل امنیتی هم باید مدنظر باشد. علت آن هم امکان به وجود آمدن تهدیدات امنیتی جدی از طریق فضای ارتباطاتی است. سرگرد مهدی شکیب - رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا- به زائران اربعین توصیه کرد که در طول سفر بلوتوث، شیریت، زاپیا و هرگونه نرم افزار ‌تبادل داده را خاموش و غیر فعال و از دریافت فایل از این طریق خودداری کنید چراکه احتمال آلوده بودن این فایل‌ها به نرم افزارهای مخرب و جاسوسی وجود دارد. ذخیره‌سازی اطلاعات در رسانه‌های قابل حمل یکی از مهمترین مباحثی است که درصورت عدم رعایت نکات ایمنی می‌تواند موجبات سوءاستفاده افراد سودجو را فراهم کند.
با تلاش‌ها و هماهنگی‌های انجام گرفته در مناطق مرزی چذابه و شلمچه، پوشش اینترنت وای فای به خوبی اجرایی شده و ارتباط خطوط تلفن‌های همراه نیز تقویت شده است.
جزئیات جدیدی از رجیستری
با آغاز طرح رجیستری موبایل، شاهد افزایش قیمت گوشی در بازار بودیم. اتفاقی که به گفته مسئولان غیرقانونی بوده و نشان می‌دهد که گروهی از فروشندگان قصد دارند با استفاده از شرایط موجود پول بیشتری به جیب بزنند. این موضوع آن‌قدر سروصدا کرد که حتی محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم اعلام کرد که بهترین راه، نخریدن است و بهتر است مردم فعلا از خرید گوشی با قیمت بالاتر خودداری کنند.
گزارش‌های منتشرشده به این موضوع اشاره می‌کنند که برخی از گوشی‌های بازار از یک تا ۲۰ درصد و بعضا تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. این افزایش قیمت در گوشی‌های اپل، سامسونگ، سونی، هواوی، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و نوکیا بوده است.
در نهایت با توصیه‌های وزیر مبنی بر دست نگه داشتن خرید موبایل، به نظر می‌رسد که بازار موبایل با کاهش تقاضا برای خرید گوشی مواجه شده و احتمال دارد که این روند تا کاهش پیدا کردن قیمت‌ها ادامه داشته باشد. البته بارها گفته شده که طرح رجیستری موبایل هیچ هزینه‌ای ندارد و در اصل قیمت گوشی‌ها نباید افزایش پیدا کنند.
با وجود این، طبق اطلاعاتی که از فروشگاه‌های اینترنتی دریافت کردیم، این فروشگاه‌ها افزایش قیمت محسوسی در گوشی‌ها ایجاد نکرده و حتی آن‌ها را با قیمتی ارزان‌تر از بازار می‌فروشند. در واقع در صورتی که واردکننده‌های رسمی گوشی اقدام به افزایش قیمت نکنند، گوشی‌ها در این فروشگاه با قیمتی مناسب‌تر از بازار به‌فروش می‌رسند.
از سوی دیگر، به نظر می‌رسد استقبال مردم از خرید اینترنتی گوشی بسیار خوب بوده است و این نشان از اعتماد مردم به خرید موبایل قانونی از فروشگاه اینترنتی دارد. در حال حاضر از بین برندهای مهم بازار گوشی، به جز افزایش قیمت جزیی که توسط شرکت‌های واردکننده در دو برند اپل و سامسونگ صورت گرفته، فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در سایر برندها افزایش قیمت نداشته و اطلاعات به دست آمده از این فروشگاه اینترنتی نشان می‌دهد که از شروع طرح رجیستری اقبال به خرید گوشی تلفن همراه به صورت آنلاین بیشتر شده است.
آذری جهرمی همچنین در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور یافته و درباره جزئیات آغاز طرح رجیستری گوشی‌های موبایل و اینکه برخی فروشندگان گوشی‌های موبایل موجود در انبار خود را برای انجام رجیستری از کارتون خارج کرده و این می‌تواند موجبات سوءاستفاده هایی شود، گفت: رجیستری گوشی‌های موبایل در هیچ چارچوبی قابل دور زدن نیست.
وی درباره تکلیف گوشی‌های موبایل آیفون با شروع طرح رجیستری در کشور نیز پاسخ داد: همه برندها باید چارچوبی را که کمیته تصمیم‌گیری رجیستری اعلام می‌کند رعایت کنند. گوشی آیفون هم نماینده توزیع دارد ولی نمایندگی رسمی خودش نیست. اجازه بدهید کمیته تصمیم گیری‌های لازم را انجام دهد و بعد اعلام می کنیم. ما هر حرفی بزنیم ۲۰۰ هزار تومان روی قیمت گوشی‌های بازار می‌رود.
آذری جهرمی درباره آخرین وضعیت رجیستری گوشی‌های تلفن همراه توضیح داد: طرح رجیستری آغاز شده و در مرحله پایش است که در حال حاضر بالغ بر ۶۰ درصد گوشی‌ها در شبکه به ثبت رسیده‌اند که تا آخر این هفته پایش انجام شده و به اتمام می رسد و ما از هفته بعد وارد فاز اجرایی می شویم.
حمیدرضا دهقانی‌نیا -سخنگوی طرح رجیستری- نیز درباره گوشی آیفون ایکس تاکید کرد: قرار است در بازارهای جهانی آیفون X از روز یکشنبه هفته آینده وارد شود. تاکنون افرادی که برای واردات این گوشی‌ ها به ثبت سفارش برای واردات رسمی پرداخته اند کالای خود را وارد نکرده اند و مشخص است آنچه از این گوشی وارد کشور شده باشد، قاچاق است. برهمین اساس به مردم هشدار داده می‌شود که از خرید این گوشی‌ها خودداری کنند زیرا از سوی اپراتورهای تلفن همراه موفق به دریافت سرویس نخواهند شد.
وی با مخاطب قرار دادن مردم اظهار کرد: با توجه به قاچاق بودن این نمونه‌ها قطعا با اجرای طرح رجیستری، این گوشی‌ها هیچ‌گونه سرویسی نخواهند گرفت و بهتر است مردم آنها را خریداری نکرده یا اصالت گوشی را از طریق پیامک کردن کد IMEI به شماره ۷۷۷۷ احصاء کنند. در این زمینه باید توجه داشت که اکنون تنها این موضوع مربوط به این مدل خاص بوده و لازم نیست مردم گوشی‌های دیگر خود را با این سامانه پیگیری کنند.
وی همچنین عنوان کرد: برای اطمینان پیدا کردن از قاچاق بودن این گوشی نیز مردم می‌توانند از طریق تماس با *# ۰۶# کد IMEI مربوطه را دریافت کرده و با پیامک‌ کردن آن به شماره ۷۷۷۷ از اصالت کالا مطمئن شوند.
تلبت و تلفن ویژه کودک و نوجوان
توافقنامه تولید ۵۰۰ هزار تبلت و تلفن همراه ویژه کودکان و نوجوانان روز دوشنبه هفته جاری با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خرمشهر امضا شد. از ویژگی‌های این محصولات که با هدف رفع دغدغه والدین برای حضور فرزندانشان در فضای مجازی طراحی و تولید می‌شود، می ‌توان به امکان نظارت خانواده‌ها و تأمین انواع برنامک‌ و محتوای جذاب و مورد نیاز کودک و نوجوان اشاره کرد.
وزیر ارتباطات در این مراسم گفت: برنامه جدی برای جامعه ۱۳ میلیونی دانش‌آموزان کشور در وزارت ارتباطات طراحی شده است که باید به صورت جدی و دقیق اجرایی شود تا بتوانیم مخاطرات فضای مجازی را برای این جامعه کنترل کنیم. هدف از اجرای این طرح آن است که فضایی در کشور ایجاد شود تا نرم افزارها و محتوای خاص این سنین در کشور تهیه و فضا برای رشد آن‌ها فراهم شود.
آذری جهرمی گفت: اجرای این طرح در بحث رونق اقتصادی کشور نیز بسیار موثر است و بستر مناسبی را برای اشتغالزایی فراهم می‌کند. اجرای این طرح‌ها زمینه را برای سلامت فضای مجازی و مهیا کردن فضای مناسبی برای اوقات فراغت کودکان فراهم خواهد کرد.
وزیر ارتباطات درباره بحث قاچاق گوشی و تبلت در کشور، آظهار کرد: در حال حاضر در کشور با پدیده قاچاق مواجه هستیم و یکی از اهداف وزارت ارتباطات برای جلوگیری از قاچاق، حمایت از تولید داخلی است.