صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک فعال محیط‌زیست:

خلق ثروت در ایران مبتنی بر فشار بر سرزمین است

یک فعال محیط‌زیست گفت: خلق ثروت در ایران مبتنی بر فشار بر سرزمین است؛ بدون توجه به توان سرزمین و آمایش سرزمین. هزاران میلیارد صرف سدسازی می‌شود اما آمایش سرزمین را هنوز انجام نداده ایم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: متأسفانه وجه غالب اقتصاد کشور ما، اقتصاد سیاه یعنی اقتصاد مبنی بر انرژی فسیلی است و بخش دوم آن نیز اقتصاد قهوه‌ای یعنی مبتنی بر فشار بر منابع سرزمینی است.
مسعود مولانا تصریح کرد: بسیار فکر خامی است که فکر کنیم در کشوری که اقتصاد آن در درجه اون سیاه و پس از آن اقتصاد قهوه‌ای است، می‌توان به توسعه پایدار و اقتصاد سبز فکر کرد.
عضوشورای هماهنگی شبکه ملی تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور ادامه داد: خلق ثروت در ایران مبتنی بر فشار بر سرزمین است؛ بدون توجه به توان سرزمین و حتی بدون داشتن آمایش سرزمین. هزاران میلیارد تومان صرف سدسازی و انتقال آب می‌شود اما این کار زیربنایی آمایش سرزمین را هنوز انجام نداده‌ایم.
مولانا افزود: حفظ محیط‌زیست بدون همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم مطلقاً امکان‌پذیر نیست و شکاف موجود در حوزه محیط‌زیست بین دولت و مردم تنها توسط سازمان‌های مردم‌نهاد قابل پر شدن است.
وی با اشاره به تحولاتی که در رأس سازمان محیط‌زیست رخ داده و احتمالاً به زودی در سازمان جنگل‌ها نیز رخ خواهد داد، تأکید کرد:‌ برای ما شاخص‌ها مطرح است و نه اشخاص و امیدواریم مسئولان به این شاخص‌ها پایبند باشند.
عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور یادآور شد: ما قبل از انتخاب آقای کلانتری، گفتیم باید رئیس سازمان محیط‌زیست اعتقاد همه‌جانبه و عمیق به توسعه پایدار داشته باشد و اینکه محقق شدن اهداف محیط‌زیست بدون هماهنگی و نگاه مردم اساساً امکان‌پذیر نیست. اگر آقای کلانتری می‌گوید لازم است ۸۰ میلیون نفر محیط‌بان داشته باشیم، مقدمه آن، این است که ایشان با نمایندگان مردم و شبکه تشکل‌های آنها ارتباط درست داشته باشند و نه نگاه از بالا به پایین.
نگاه متکبرانه در محیط زیست مشکلی را حل نمی کند
مولانا تصریح کرد: به مسئولان سازمان محیط‌زیست هشدار می‌دهیم که نگاه از بالا و متکبرانه، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، اما متأسفانه تا اینجای کار از عملکرد آقای کلانتری به شدت نگران هستیم.
وی در پایان افزود: سازمان جنگل‌ها بخشنامه جدیدی درباره زراعت چوب و اراضی جنگلی شمال کشور ارائه کرده و می‌خواهد آن را اجرا کند، ما قاطعانه با این بخشنامه و تصمیم مخالفیم، چرا که جنگل‌های هیرکانی مشکلات خودش را دارد و سازمان جنگل‌ها علاوه بر حفظ جنگل‌ها برای حفظ اراضی جنگلی هم وظیفه دارد.