صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

امروز رخ داد

صعود متغیرهای معاملاتی فرابورس ایران

دادوستدهای فرابورس ایران روز جاری با رشد متغیرهایی همچون حجم و ارزش معاملات و افزایش 2.5 واحدی شاخص کل به پایان رسید.
 در پایان معاملات این هفته فرابورس بازارهای اول و دوم نیز در مجموع شاهد مبادله نزدیک به 128 میلیون سهم به ارزش 542 میلیارد ریال بودند. همچون روزهای قبل نماد ذوب‌آهن بالاترین حجم مبادلات را در اختیار گرفت. نماد سرمایه‌گذاری مس سرچشمه نیز بیشترین ارزش معاملات را در میان این دو بازار به نام خود ثبت کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، از سوی دیگر نمادهای «افرا»، «مفاخر» و «وسبحان» در حالی بیشترین رشد قیمت را در بازار امروز تجربه کردند که در مقابل نمادهای «غفارس»، «سدبیر» و «ولبهمن» بالاترین افت قیمتی را متحمل شدند.
همانطور که اشاره شد در ادامه روند صعودی شاخص کل نیز روز جاری آیفکس رشد 2.5 واحدی را شاهد بود که عمده بار مثبت بر این نماگر از جانب نمادهای «سرچشمه»، «شراز»، «زاگرس»، «شرانل» و «ارفع» رقم خورد. در مقابل نمادهای «مارون» و «ذوب» تا سطح 0.75 واحد تاثیر منفی بر آیفکس داشتند. با رشد 2.5 واحدی امروز شاخص کل، این نماگر در سطح 975 واحدی قرار گرفت.
در همین حال دادوستدهای امروز بازار پایه به مبادله 120 میلیون سهم به ارزش 232 میلیارد ریال منتهی شد.
سرمایه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیش از یک میلیون ورقه به ارزش حدود یک‌هزار و 158 میلیارد ریال را دست به دست کردند. اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا با مبادله 102 هزار ورقه به ارزش 410 میلیارد ریال در صدر این بازار قرار گرفت.
از طرفی معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به خرید و فروش بیش از 28 میلیون ورقه به ارزش 277 میلیارد ریال انجامید. صندوق اعتماد آفرین پارسیان همچون روزهای قبل بالاترین حجم و ارزش مبادلاتی را در میان سایر ETFها تجربه کرد.
در جریان بازار خریداران و فروشندگان اوراق تسه نیز اقدام به مبادله 66 هزار ورقه تسه به ارزش 50 میلیارد ریال کردند. این اوراق همچنین در بازه قیمتی 745 هزار تا 791 هزار ریال دادوستد شدند.
در نهایت بالغ بر 278 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 260 میلیارد ریال در مجموع بازارها و تابلوهای معاملاتی فرابورس ایران معامله شد که نسبت به روز قبل از افرایش همزمان حجم و ارزش معاملات حکایت داشت.