صنعت سیانجی یکی از صنایعی است که کارکردی چندجانبه در اقتصاد و محیطزیست ایران دارد و به همین علت باید به آن توجه ویژهای کرد. محصولی که با توسعه این صنعت به مصرف داخلی میرسد، یکی از مشتقات صنایع نفت و گاز کشور است و بدین ترتیب توسعه صنعت سیانجی علاوه بر تقویت ساختارهای صنعت خودروسازی، به رشد سرمایهگذاریها در صنعت مادر کشور نیز کمک میکند. از سوی دیگر، مشکلات زیستمحیطی ناشی از آلودگی هوا در شهرها و نواحی صنعتی، توجه به افزایش مصرف این سوخت پاک را بیش از پیش ضروری کرده است. صنعت سیانجی طی یک دهه اخیر با سرمایهگذاری در زنجیره تولید خودروهای پایه گازسوز و افزایش تعداد جایگاههای سیانجی روند رو به رشدی داشته، با این حال طی سالهای اخیر شتاب رشد این صنعت تا حدی کند شده است. با آسیبشناسی نقاط ضعف و قوت برنامههای توسعهای در صنعت سیانجی این نکته روشن میشود که سیاستگذاریهای انجامشده در حوزه قیمتگذاری سیانجی نقش و کارآمدی لازم را در توسعه این صنعت ایفا نکرده و لازم است در حوزه سیاستگذاری تغییراتی اعمال شود تا زمینه سرمایهگذاری بیشتر در این صنعت فراهم شود. بهترین ابزار توسعه این صنعت و ایجاد جذابیت برای بخش تولید، تحریک تقاضا از طریق ایجاد مزیت قیمتی نسبت به بنزین است و کارشناسان حوزه انرژی نیز به کارآمدی این روش اذعان دارند. تصمیمگیری درباره اعمال قیمت حمایتی، در حوزه مسئولیت وزارت نفت قرار دارد و با توجه به اینکه توسعه صنعت سیانجی در گرو قیمتگذاری حمایتی است، امید میرود این مهم هرچه سریعتر در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.
امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت
ضرورت قیمتگذاری حمایتی سیانجی
صنعت سیانجی یکی از صنایعی است که کارکردی چندجانبه در اقتصاد و محیطزیست ایران دارد و به همین علت باید به آن توجه ویژهای کرد.