صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

180 هزار دانش آموز به چرخه تحصیل بازگشتند

سیستان و بلوچستان پیشتاز انتصاب بانوان در پست های مدیریتی

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در مدت چهار سال دولت یازدهم، در بحث بازماندگان تحصیل در استان، 180 هزار دانش آموز اضافه بر آنچه که خود والدین در مدارس ثبت نام می کنند، ما برای تحصیل تشویق کرده و اکنون مشغول به درس خواندن هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا,علی اوسط هاشمی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها افزود: خوشبختانه دولت یازدهم در زمینه فرهنگی به ویژه برای تحصیل دانش آموزان بازمانده از تحصیل توفیقات خوبی داشته است.
وی با بیان اینکه این افراد بازمانده از تحصیل بودند، اظهار داشت: این افراد از حق نشستن در کلاس درس به دلیل عدم برخورداری از امکانات آموزشی محروم از تحصیل بودند که این بزرگترین سرمایه ماست و اکنون به عنوان دانش آموز در کلاس های درس حضور دارند.
هاشمی اضافه کرد: متاسفانه دانش آموزی که اکنون باید در پایه ششم یا دوره متوسطه تحصیل کنند اکنون در کلاس اول ابتدایی درس می خواند و این نشانه محرومیت در این استان بوده است که خوشبختانه این دانش آموزان اکنون استعدادهایشان شکوفا شده است.
 
** سیستان و بلوچستان پیشتاز انتصاب مدیران زن
وی با اشار ه به رویکرد دولت دوازدهم مبنی بر استفاده از بانوان در پست های مدیریتی نیز گفت: قرار است 30 درصد بانوان در پست های مدیریتی باشند و این رویکرد در دولت دوازدهم قانونی شده است و سن مدیران نیز باید کاهش یابد.
وی با بیان اینکه ما این مهم را در دولت یازدهم محقق کردیم، اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان برای اولین بار معاون اقتصاد و منابع انسانی استانداری را یک زن انتخاب کردم و اکنون به معاونت برنامه و بودجه کل کشور ارتقا پیدا کرده است.
هاشمی ادامه داد: به همین دلیل یک معاون زن دیگر جانشین وی کردم، دو فرماندار زن، بخشدار، شهردار، مدیرکل ، معاون دانشگاه را از بانوان توانمند انتخاب کردم و اکنون 65 مدیرکل در استان سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: استان سیستان بلوچستان در این زمینه پیشتاز بوده است و حتی در انتخابات 29 اردیبهشت یک هزار و 400 کاندیدای زن برای راهیابی به شوراهای شهر و روستا ثبت نام کردند که 433 زن توسط مردم انتخاب شدند و این نشان از تغییر بود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اکنون 433 سن بر کرسی های شوراهای اسلامی شهر و روستا نشسته اند، باید سوال کرد که در کدام استان این تعداد بانو در شورا فعالیت دارند.
وی ادامه داد: این نشان می دهد که سیستان و بلوچستان پیشتاز این امر در دولت یازدهم بود و در دولت دوازدهم بسترها به مراتب بهتر از هر استانی خواهد بود.
 
** سیستان و بلوچستان سهم کمتری از مدیریت ملی دارد
وی تصریح کرد: ما اول خودمان از محرومیت برخورداریم به عنوان محرومیت از شناخت مردم، به جای اینکه سخن از محرومیت یک استان به میان بیاوریم فقر نگاه وسیع به مردم موجب این فاصله ها و گسست ها می شود چرا که هرجا که انسان است ثروت هست.
وی ادامه داد: انسان مرجع و محور تولید ثروت ارزیابی می شود نه برخورداری از پیشرفت ها، اگر نگاه به انسان به درستی شکل گیرد و برابری نگاه در نظام برنامه ای بر مبنای شاخص ها نه مداخلات، فشارها، لابی ها در زمان تدوین بودجه و تنظیم برنامه ها رقم بخورد و برپایه عدالت برنامه ها تنظیم شود نباید سخن از محرومیت به میان آید.
هاشمی ادامه داد: نباید سخن از حاشیه نشینی و شکاف و آسیب اجتماعی باشد، سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه سهم کمتری از مدیریت ملی داشته است، از عدم برخورداری رنج می برد، البته توفیقات بزرگ در استان صورت گرفته اما عمق محرومیت تا حدی است که فعلا سخن از عدم برخورداری است.
وی خاطرنشان کرد: فقر برنامه ای موجب ایجاد گسست ها و فاصله ها در این استان شده است و اگر در طول این 40 سال کاری انجام می دادیم و برپایه عدالت ورزی، رویکرد حق طلبانه، قانون گرایی، نظم و قاعده و با حاکمیت این رفتارها می توانیم به سمت ساماندهی پیش برویم.
 
**نرخ سواد در سیستان در دوران انقلاب دو برابر شده است
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: خوشحالیم که پس از انقلاب اتفاقات مبارکی در این استان رقم خورده است و نرخ سواد در این خطه از 25 تا 26 درصد، امروز به 76 درصد رسیده است یعنی دو برابر نرخ زمان گذشته و در دوران انقلاب رکورد زده ایم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون 40 مرکز آموزش عالی دولتی در استان سیستان و بلوچستان فعالیت دارد.
هاشمی ادامه داد: از نظر زیرساخت انسانی، سرمایه ارزشمندی از این نظر در استان ایجاد شده است که از گرایش ها و رشته های مختلف هستند و اکنون بیش از یک هزار و 400 PHD در استان داریم.
وی با بیان اینکه اکنون سه دانشگاه علوم پزشکی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، ادامه داد: در دولت یازدهم دستاوردهای ارزشمندی رخ داده است که تفاوت هایی با دولت های گذشته داشته است.
هاشمی اضافه کرد: امروز در سیستان و بلوچستان از امنیت سخت گفته می شود و دیگر خبرهای منفی در استان کمتر داده می شود و اگر مثبت اندیشی در رسانه های ما بیشتر شود و روی آوری به خبرهای منفی کمتر باشد، می توانیم بسیاری از مشکلات را حل کرد.
 
** کاهش ازدواج دختران با سن پایین
وی در پاسخ به این سوال که متاسفانه ازدواج دختران در سنین پایین در استان سیستان و بلوچستان همچنان مشاهده می شود، اضافه کرد: وقتی آگاهی بالا می رود و جمعیت بر موضوع دانش قرار می گیرد و نرخ رشد ارتقا می یابد به همین میزان سطح سواد مانع روی آوری به این گونه فعالیت ها از جمله ازدواج های زودهنگام دختران می شود.
استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه به نرخ موالید در این استان اشاره کرد و گفت: تا دهه 60 نرخ موالید در این استان 8،6 بوده و آن زمان نرخ رشد جمعیت 3،2 بوده است که این آمار نزدیک به سه برابر نرخ موالید و رشد جمعیت در سیستان و بلوچستان رشد جمعیت داشتیم یعنی برخی خانواده ها حتی تا 25 فرزند هم داشته اند.
وی اضافه کرد: امروز اغلب تحصیلکرده ها در استان سیستان و بلوچستان بیشتر از دو تا سه فرزند ندارند.
هاشمی به ازدواج زودهنگام دختران در سنین پایین نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع به شدت با کاهش رو به رو است به دلیل اینکه جامعه انسانی جامعه دانا و باسواد و رو به تکامل است.