صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

وزیر ارتباطات خبرداد

ساخت دیتاسنترهای زیرزمینی مقاوم در برابر موشک

وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید از برخوردهای سلیقه‌ای با فضای مجازی خودداری شود، گفت: امیدواریم قوه قضاییه از برخوردهای سلیقه‌ای با پیام‌رسان‌های داخلی جلوگیری کند که اگر این اتفاق نیفتد تلاش‌های ما به هیچ جا نمی رسد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،  محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - امروز در همایش نکوداشت هفته پدافند غیر عامل در  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه تهدیدات سایبری در کشور وجود دارند اظهار کرد: برنامه ریزی برای مقابله با این تهدیدات وظیفه ما است. نه میتوانیم بگوییم این تهدیدات وجود ندارد و نه میتوانیم بگوییم که این فضا باید بسته شود. ما با کار و برنامه ریزی باید از تولید داخلی در این فضا حمایت کنیم.
وی با بیان اینکه باید در آینده وارد عرصه‌های اینترنت اشیاء IOT و بیگ دیتا شویم، گفت: اگر در سرویس‌های ابری یا IOT خوب رشد نکنیم، اندازه‌گیری مصرف دیتای برق در کشور ما همچنان از خارج از کشور باید انجام شود. دیتای IOT متفاوت از اطلاعات دیگر است چرا که با داده‌های نام اقتصادی سر و کار دارد.
او درباره تهدیدات سایبری و متهم کردن جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا به تهدیدهای سایبری گفت: ما در این زمینه پرونده‌های اثبات‌شده‌ای مانند استاکس‌نت  را داریم که مشخص شده است آنها کار کرده‌اند. حالا اینکه عده‌ای بیایند و زیر بغل ما بگذارند که ما قدرت پنجم سایبری دنیا هستیم، من می‌دانم که اینگونه نیست. ما تا به حال در این حوزه قربانی بوده‌ایم و آنها در این عرصه مظلوم‌نمایی می‌کنند.
آذری جهرمی با بیان اینکه همه امکانات زندگی در آینده به IOT وصل می‌شود، گفت: در سال گذشته در استان خوزستان قطعی برق داشتیم که باعث شد زندگی مردم دچار مشکل شود و نشان داد که در عرصه پایداری شبکه‌هایمان مشکل داریم که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
وی با بیان اینکه امروزه سازمان‌هایی مانند ثبت احوال و اسناد و یا بانک‌ها اطلاعات‌شان را در دیتا سنترهایی ذخیره می‌کنند که احتمال خرابکاری در آن می‌رود، تاکید کرد: اگر در هر کدام از این حوزه‌ها اتفاقی برای این اطلاعات بیفتد، با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد اما از طریق زیرساخت داده‌ای که توسط وزارت ارتباطات فراهم شده است، ما دیتاسنترهایی خواهیم ساخت که در برابر موشک‌ها هم مقاوم هستند و ۲۰۰ متر زیر زمین ذخیره شده‌اند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از تهدیدات همیشگی ما تحریم‌ها بوده‌اند، تصریح کرد: امروز بیش از ۶۰ درصد تجهیزات شبکه ما در اختیار یک تامین‌کننده قرار دارند. ما پیشنهاد کردیم تا واردات ۲۱ قلم کالا را در جهت حمایت از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی متوقف کنیم.
آذری جهرمی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید داخلی برای ایجاد اشتغال اظهار کرد: در سفری به استان خوزستان داشتم با یک کارخانه‌ای در اهواز مواجه شدیم که در حوزه تولید تبلت فعالیت داشت. این کارخانه به دلیل واردات بی‌ رویه حدود ۱۸۰۰ نفر از ۲۰۰۰ کارگر خود را اخراج کرده بود که با حمایت‌هایی که صورت گرفت، آنها دوباره توانستند به کار خود برگردند. حمایت از تولید داخلی در واقع این شیرینی‌ها را هم برای ما دارد.
وی با بیان اینکه برای حمایت از پیام‌رسان‌های بومی به زودی بسته‌های حمایتی اعلام خواهیم کرد، گفت: باید سعه صدر داشته باشیم. نمی‌شود بگویند به وزارت ارتباطات که مسئولیت شبکه‌های اجتماعی با شماست و بعد برخوردهای سلیقه‌ای خودشان را از نهادهای دیگر انجام دهند و بعد بگویند که وزارت ارتباطات عرضه نداشت کار را انجام دهد. در مورد این کسب‌وکارها هم به همین شکل است. تا زمانی که برای آنها انواع و اقسام محدودیت‌ها ایجاد می‌شود، نمی‌توانند توسعه بیابند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به ضرورت تدوین سندی برای جایگزینی و بازطراحی شبکه‌ها اشاره کرد و گفت: طراحی شبکه‌ها برای این است که ما بتوانیم از زیرساخت‌های خورشیدی استفاده کنیم تا در صورت قطعی برق اختلالی در سیستم‌ها ایجاد نشود.
 
آذری جهرمی همچنین با بیان اینکه در عرصه پدافند غیرعامل باید اقدامات صورت گرفته را مورد بررسی قرار دهیم، خاطر نشان کرد: در برابر تهدیدات باید طوری ارتباطات درونی کشور را تقویت کنیم که اگر اینترت خارجی قطع شد، برای ارتباطات و انجام امور داخلی مشکلی پیش نیاید. تصور کنید یک روز خودپردازهای بانک‌ها کار نکنند. چه مشکلات بزرگی به وجود خواهد آمد؟
 
وی همچنین به ضرورت سینگال‌رسانی زمینی به در جهت تقویت پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: در یک مقطعی به خاطر تحریم‌ها شبکه‌های ما را از شبکه خارج کردند به طوری که بر روی ماهواره‌های خودمان هم نمی‌توانستیم پوششی داشته باشیم.