صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت :

مناطق آزاد؛ الگویی موفق برای حرکت در جهت توسعه پایدار

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور از مناطق آزاد کشور به عنوان الگوی موفق اقتصادی و بستری مناسب برای حرکت هدفمند در جهت توسعه پایدار کشور یاد کرد.
مرتضی بانک در مراسم رسمی آغاز به کار نهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌ گذاری کشور و چهارمین نمایشگاه بین‌ المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌ سازی تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی، همراهی با بخش خصوصی و ایجاد اصلاحات ساختاری را از جمله اقدامات موفق دولت در پنج سال گذشته برشمرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، وی گفت: امروز کارنامه مناطق آزاد نمونه موفقی از عزم جدی دولت در جهت استفاده بهینه از قابلیت‌های این مناطق برای تسریع در توسعه اقتصادی کشور است .
مشاور رییس جمهور، مناطق آزاد کشور را پیشران نو آوری، حمایت از تولید ملی، توسعه صادرات، تسهیل شرایط کسب و کار و همراهی با کار آفرینان عنوان کرد و افزود: ایده اقتصاد درون زا و برون گرا در مناطق آزاد اجرایی و گام‌ های اولیه نیز برداشته شده است؛ اگرچه مناطق آزاد ظرفیت‌های گسترده‌تری در اقتصاد کاربردی ایران دارند و باید بستر های مناسب برای به فعل رساندن قابلیت‌های بالقوه این مناطق فراهم شود.
وی تامین سرمایه را مهم ترین چالش فراروی دولت برشمرد و تاکید کرد: استفاده از توان بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری های خارجی یکی از مهم ترین راهکارهای رویارویی با این چالش است و در این عرصه نقش مناطق آزاد در قیاس با گذشته بسیار پر رنگ‌تر شده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور معرفی شایسته فرصت‌های سرمایه گذاری و طرح های بزرگ عمرانی مناطق آزاد به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی را از مهم ترین ضرورت ها و اولویت‌های کاری مناطق آزاد کشور برشمرد.
وی افزود: سرمایه‌گذاری پنجاه و یک هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در 4 سال گذشته در مناطق آزاد، بهره برداری 800 میلیون دلاری از سرمایه گذاری خارجی و توافقات 4.4 میلیارد دلاری در سرمایه‌ گذاری های آتی در بخش خصوصی با مشارکت سرمایه گذاران خارجی در مناطق آزاد بیانگر عملکرد پویا و موفق این مناطق در زمینه جذب سرمایه‌گذاری و کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور است.
مشاور رییس جمهور گفت: مناطق آزاد می‌کوشند تا با بهبود شرایط فعالیت، زمینه تولید کالاهای قابل رقابت در بازارهای جهانی را با کیفیت خوب و قیمت مناسب برای تولید کنندگان داخلی فراهم کنند.
وی توسعه صادرات را مهمترین مزیت برای رشد اقتصادی کشور برشمرد و با اعلام آمادگی سازمان‌های مناطق آزاد برای همکاری‌های گسترده تر با بخش خصوصی در جهت رونق صادرات گفت: در یک سال گذشته 30 درصد صادرات مجدد کشور از مناطق آزاد بوده و در چهار سال گذشته ارزش کالاهای صادر شده از این مناطق بیش از 2 و نیم میلیارد دلار و مناطق ویژه اقتصادی نیز 77 میلیارد دلار بوده است.
توسعه فعالیت شرکت‌‌های دانش بنیان در مناطق آزاد، تبدیل مناطق آزاد به الگوهای برتر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور و کاهش چشمگیر بروکراسی در این مناطق با هدف تسهیل شرایط کسب و کار و رونق فعالیت های اقتصادی از دیگر اولویت‌ها و برنامه‌هایی بود که دبیر شورایعالی مناطق آزاد و و یژه اقتصادی به آنها اشاره کرد.