صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

قفل بی‌کلید رکود صنعت لبنیات

صنایع لبنی چند ماه است در انتظار تصمیم سازمان حمایت درباره قیمت محصولات پرمصرف این صنعت به سر می‌برند و هر از چندی نیز شایعاتی درباره افزایش قیمت بدون مجوز لبنیات منتشر می‌شود.
مجتبی کاوه
صنایع لبنی چند ماه است در انتظار تصمیم سازمان حمایت درباره قیمت محصولات پرمصرف این صنعت به سر می‌برند و هر از چندی نیز شایعاتی درباره افزایش قیمت بدون مجوز لبنیات منتشر می‌شود. مسئولان این صنعت می‌گویند مجوز قیمت‌هایی که گاهی به ناچار افزایش داده‌اند را از پیش دریافت کرده‌اند و معتقدند رسانه‌ها همانطور که به گرانی لبنیات واکنش نشان می‌دهند، باید به بلاتکلیفی چندماهه و زیان بلندمدت صنایع لبنی هم حساس باشند. آنچه بیش از پیش به نگرانی فعالان این صنعت دامن می‌زند، وابستگی روزافزون دامداران و صنایع لبنی به یارانه‌ها و خریدهای تضمینی دولتی است و برخی کارشناسان نیز معتقدند قفل رکود این صنعت ظاهرا کلیدی ندارد. البته برخی راهکارها نیز از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که دولت تاکنون توجهی به آنها نشان نداده است. 
 
سازمان حمایت هنوز قیمت‌گذاری جدید انجام نداده است
رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی درباره آخرین وضعیت قیمت‌گذاری محصولات لبنی در سازمان حمایت به «کسب‌وکار» گفت: سازمان حمایت چند ماه پیش آنالیز قیمت محصولات پرمصرف لبنی را از ما دریافت کرده، ولی تاکنون قیمت جدیدی اعلام نکرده است. وی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما افزایش چند درصدی قیمت‌هاست، گفت: ما به تناسب محصولات مختلف پیشنهادات متفاوتی داریم، ولی به طور متوسط پیشنهاد ما افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت‌هاست. وی تصریح کرد: البته با قیمت جدید هم حاشیه سود صنایع لبنی چندان تقویت نمی‌شود، ولی واقعیت این است که بازار را هم باید در نظر بگیریم و همین اندازه افزایش قیمت در تقاضا تاثیر منفی دارد. این مقام مسئول ادامه داد: خواست ما از دولت این است که راهی برای افزایش تقاضا پیدا کند، چراکه به اعتقاد ما تنها کلید این قفل افزایش تقاضاست. سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور طی سال‌های اخیر روند منفی داشته و این امر مشکلات صنایع لبنی را دامن زده است. وی با اشاره به مشکل جدید صنایع لبنی افزود: مشکل اخیر صنایع لبنی افزایش تعرفه صادرات به کشور عراق است که رسانه‌ها به این موضوع هم مثل بلاتکلیف ماندن قیمت‌گذاری لبنیات در سازمان حمایت حساسیت چندانی ندارند، در حالی که این موضوع باید توسط افکار عمومی پشتیبانی شود و کشور ما دیپلماسی قوی‌تری در حمایت از صادرات به کشور همسایه داشته باشد. 
 
نظام یارانه‌ای باید از افزایش سرانه مصرف لبنیات حمایت کند
یک کارشناس صنعت لبنیات وضعیت این صنایع را نامطلوب توصیف کرد و در این باره به «کسب‌وکار» گفت: صحبت کردن از رکود توسط برخی دوستان دولتی منع شده و هر مقام مسئول صنفی به راحتی نمی‌تواند از رکود صحبت کند، اما آقایان به وضعیت فروش و سود و زیان سال گذشته صنایع لبنی مشهور کشور توجه کنند تا واقعیت‌ها را به خوبی ببینند. منصور شیری با بیان اینکه روند کنونی یعنی خرید حمایتی شیر و سیاست کنترل قیمت نهاده‌های دامی جواب لازم را نداده است، افزود: تا چه زمانی دامداران باید شیر خود را به صورت سر به سر یا با حداقل سود به دولت و صنایع لبنی بفروشند و پول آن را با اسناد مدت‌دار دریافت کنند؟ وی تصریح کرد: دولت از هدایت درست منابع و یارانه‌ها به نفع افزایش سرانه مصرف لبنیات ناتوان است و باید نظام حمایتی و یارانه‌ای به سمت افزایش سرانه مصرف حرکت کند تا تولید هم رونق بگیرد.