صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

طراحی برنامه جدی کنترل مخاطرات فضای مجازی برای کودکان

وزیر ارتباطات گفت: برنامه جدی برای جامعه 13 میلیونی دانش آموزان کشور در وزارت ارتباطات طراحی شده است که باید به صورت جدی و دقیق اجرایی شود تا بتوانیم مخاطرات فضای مجازی را برای این جامعه کنترل کنیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، توافقنامه تولید ۵۰۰ هزار تبلت و تلفن همراه ویژه کودکان و نوجوانان امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرعامل همراه اول و استاندار خوزستان در شرکت جی ال ایکس، در خرمشهر امضا شد.
از ویژگی‌های این محصولات که با هدف رفع دغدغه والدین برای حضور فرزندانشان در فضای مجازی طراحی و تولید می ‌شود، می ‌توان به امکان نظارت خانواده‌ها و تأمین انواع برنامک‌ و محتوای جذاب و مورد نیاز کودک و نوجوان اشاره کرد.
وزیر ارتباطات در این مراسم گفت: این خط تولید با استفاده از ظرفیت ‌های موجود کشور و با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و با سیستم‌ عامل بومی و امن، به دست متخصصان ایرانی شروع به فعالیت کرد و با اولین محصول تولیدی، یک انقلاب بزرگ در فضای مجازی سالم و یک بازار بزرگ اقتصادی اتفاق می افتد.
بنا بر اعلام، فروش این دستگاه ها با هماهنگی همراه اول، در قالب فروش اقساطی، آسان و بدون ضامن برای خطوط دائمی معتبر ایجاد شده است تا تمامی اقشار  بتوانند به راحتی دستگاه خود را خریداری کنند. تبلت ها طوری برنامه ریزی و تنظیم شده اند که با سیم کارت های انارستانی و همراه اول کار کنند.
سیم‌کارت انارستان، سیم‌کارت اعتباری رایگانی است که از طریق همراه اول برای مجموعه کودکان، نوجوانان و جوانان (سنین ۶ الی ۱۸ سال) ایرانی و پاسخ به نیازها و خواسته‌های آنها طراحی شده و برای اولین بار در کشور عرضه می ‌شود.
این سیم‌کارت ضمن پوشش دادن تمامی نیازهای مکالمه و پیامک این گروه سنی، امکان استفاده از فضای اینترنتی سالم، امن و پرسرعت، با بسته‌های متنوع، متناسب با سن آنها را فراهم می‌کند. از طریق این سیم‌کارت امکان اتصال به دنیای بزرگی از برنامه ‌های جذاب و مفید فراهم می‌ شود. همراه اول در راستای تولید داخلی، از سال گذشته از شرکت جی ال ایکس به عنوان تولیدکننده داخلی حمایت کرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه ستاد اربعین خوزستان گفت: علی رغم بدقولی اپراتورهای عراقی برای کاهش تعرفه، اپراتورهای ما به صورت یک طرفه تعرفه های خود را کاهش داده و بسته های مناسبی را برای زوار اربعین، طراحی کرده اند.
آذری جهرمی گفت: مردم این مناطق محرومیت ها و مشکلات عدیده ای دارند و وقتی با این مشکلات به نظام علاقه مند هستند، حق بیشتری بر گردن ما دارند.
محمدجواد آذری جهرمی همچنین امروز، در حاشیه انعقاد تفاهمنامه میان منطقه آزاد اروند و شرکت جی ال ایکس برای تولید تبلت و تلفن همراه کودک و نوجوان در خرمشهر اظهار کرد: امروز اولین طرح وزارت ارتباطات با موضوع کودک و اینترنت رونمایی شد زیرا این مساله در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و وزارت ارتباطات نیز به آن توجه ویژه‌ای دارد.
وی افزود: در فضای مجازی مخاطرات برای همه افراد با سنین مختلف به صورت یکسان وجود دارد. همانگونه که فضای مجازی می‌تواند افراد بزرگسال را با مخاطره مواجه کند به همان اندازه کودکان را نیز با آن خطرات رو به رو می‌کند.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: در حال حاضر جهان با مخاطرات فضای مجازی رو به رو شده که با توجه به اهمیت این مساله به صورت جدی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته است.
آذری جهرمی تصریح کرد: برنامه جدی برای جامعه 13 میلیونی دانش آموزان کشور در وزارت ارتباطات طراحی شده است که باید به صورت جدی و دقیق اجرایی شود تا بتوانیم مخاطرات فضای مجازی را برای این جامعه کنترل کنیم. هدف از اجرای این طرح آن است که فضایی در کشور ایجاد شود تا نرم افزارها و محتوای خاص این سنین در کشور تهیه و فضا برای رشد آن‌ها فراهم شود.
وزیر ارتباطات عنوان کرد: اجرای این طرح مسئولیت‌های اجتماعی خانواده‌ها را به آن‌ها یادآوری می‌کند تا آن‌ها در فضای مجازی فرزندان خود را همراهی کنند و در کنار آن‌ها باشند و کودکان خود را در فضای مجازی تنها نگذارند.
آذری جهرمی گفت: اجرای این طرح در بحث رونق اقتصادی کشور نیز بسیار موثر است و بستر مناسبی را برای اشتغالزایی فراهم می‌کند. اجرای این طرح‌ها زمینه را برای سلامت فضای مجازی و مهیا کردن فضای مناسبی برای اوقات فراغت کودکان فراهم خواهد کرد.
او تصریح کرد: سند استراتژی این طرح در وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات آماده شده و آماده تصویب در شورای عالی فضای مجازی است.
وی ادامه داد: در راستای حمایت از تولید داخلی امروز تفاهمنامه‌ای با شرکت جی ال ایکس در منطقه آزاد اروند منعقد شد. این شرکت در سال‌های گذشته حدود 2000 نیروی اجرایی داشت که به دلیل عدم موفقیت در بازار حدود ۹۰ درصد نیروهای خود را تعلیق کرده است.
وزیر ارتباطات درباره بحث قاچاق گوشی و تبلت در کشور، آظهار کرد: در حال حاضر در کشور با پدیده قاچاق مواجه هستیم و یکی از اهداف وزارت ارتباطات برای جلوگیری از قاچاق، حمایت از تولید داخلی است.
آذری جهرمی با بیان این‌که هدف‌گذاری وزارت ارتباطات این است که عمر تولیدات داخلی را بیشتر کند، عنوان کرد: باید در کشور سقف قیمتی مشخص در نظر بگیریم که برای تهیه تبلت حدود سه تا چهار میلیون ریال در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار بگیرد.