صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در راستای اجرای وظایف شرکت ملی گاز صورت می گیرد

گازرسانی به هزار روستا در دهه فجر امسال

گازرسانی به همه نقاط کشور اعم از شهری و روستایی تا پایان برنامه ششم توسعه یکی از وظایفی است که برعهده شرکت ملی گاز سپرده شده و بر اساس آن علاوه بر اینکه ۴۰۰۰ روستا درحال نقشه‌برداری و اجرای گازرسانی هستند...
 قرار است هزار روستا تا ۲۲ بهمن امسال به شبکه گازرسانی کشور متصل شوند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های صنعت گاز در دولت یازدهم، توسعه گازرسانی بوده است که گازرسانی به سیستان و بلوچستان نقطه عطف این فعالیت  شرکت ملی گاز ایران به شمار می‌رود. باتوجه به روند مثبت گازرسانی به همه شهرها و روستاهای کشور از محل اعتبار بند «ق»، انتظار می‌رود در پایان برنامه ششم توسعه، ١٠٠ درصد بخش خانگی و تجاری تحت پوشش شبکه گاز قرار گیرند.
طبق آمار، تا قبل از دولت یازدهم ۹۷۵ شهر و ۱۴ هزار و ۴۱۹ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند. اما در دوره ۴ ساله دولت یازدهم، تعداد شهر و روستا  به ترتیب به ۱۰۹۱ و ۲۳ هزار و ۶۱۱ رسیده است، به طوریکه در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد واحدهای مسکونی در مناطق شهری و ۷۰ درصد از واحدهای مسکونی در روستاهای قابل گازرسانی سطح کشور تحت پوشش گاز طبیعی قرار گرفته اند. آمار و ارقام در بخش شهری رشد ۱۲ درصدی و در بخش روستایی رشد ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.
در دولت یازدهم حدود ۷۵ هزار و ۱۹۴ کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی جدید احداث و بیش از یک میلیون و ۶۳۳ هزار و ۳۱۲ انشعاب جدید نصب شد تا امکان بهره مندی بیش از چهار میلیون و ۷۵۹ هزار مشترک شهری و روستایی جدید  از نعمت گاز طبیعی فراهم شود. شبکه‌گذاری رشد ۳۱ درصدی و در بخش نصب انشعابات جدید رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش، گازرسانی به همه نقاط کشور اعم از شهری و روستایی تا پایان برنامه ششم توسعه پایان خواهد یافت و برای اجرای آن بیش از ۱۸ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
قرار است هزار روستا تا ۲۲ بهمن امسال به شبکه گازرسانی متصل شوند. علاوه بر آن ۴۰۰۰ روستای دیگر نیز در حال نقشه‌برداری، برنامه‌ریزی، پیمان‌سپاری و اجرای گازرسانی هستند. جمعیت بهره‌مند شهری از گاز طبیعی ۹۶ درصد است و در حال حاضر ۱۱۰۰ شهر به شبکه گازرسانی متصل هستند و تلاش می‌شود به زودی مشعل گاز در ۲۳ شهر دیگر با اولویت شهرهای مرزی و کمتر توسعه یافته روشن شود.