صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

شوک مدیریتی در صنعت پتروشیمی

خبر انتصاب مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای اهالی صنعت نفت غیرمنتظره و حتی شوک‌آور است.
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز بیژن زنگنه، وزیر نفت روز گذشته فردی را به سمت معاون خود در امور پتروشیمی منصوب کرد که سابقه مدیریتی در صنعت پتروشیمی ندارد و برخلاف چند مدیر قبلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدارج رشد و ترقی در این صنعت را نپیموده است. با وجودی که کارشناسان در این باره نظرات صریحی ارائه نمی‌کنند، اما از لابه‌لای صحبت‌های آنها می‌توان به ابهامات این انتصاب پی برد. سوال اینجاست که زنگنه به عنوان یک مدیر قدیمی و استخوان‌دار وزارت نفت در انتصابات خود حاشیه‌های سیاسی را مد نظر قرار داده یا سیدرضا نوروززاده معاون جدید وزیر در امور پتروشیمی با دست پر از برنامه‌های جدید و خلاقانه با شایستگی به صندلی مدیرعاملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکیه زده است؟
رزومه مدیریتی مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی
سیدرضا نوروززاده متولد شهر اسفراین بوده و پنج دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد. وی لیسانس شیمی کاربردی را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را در دانشگاه امیرکبیر سپری کرده است، ضمنا یک فوق‌لیسانس دیگر در مدیریت صنعتی از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرده، در سازمان مدیریت صنعتی هم دوره تخصصی مدیریت دولتی را گذرانده و دوره دکترا را نیز در دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در زمینه مدیریت صنعتی به پایان برده است. نوروززاده به عنوان یک مدیر صنعتی، سوابق مدیریتی در کارخانجات قند و صنایع خودروسازی دارد و مهم‌ترین مسئولیت وی ریاست هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بوده است. 
ضمنا وی پیش از انتصاب اخیر، مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) را بر عهده داشته است. 
تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی با مدیر ناآشنا به این صنعت؟
بیژن زنگنه، وزیر نفت در حکمی که دیروز به نام سیدرضا نوروززاده صادر کرد، آورده است: بنا به پیشنهاد اعضای هیات‌مدیره محترم شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به استناد ماده ۵ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی، بدینوسیله به عنوان معاون وزیر در امور پتروشیمی و رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل این شرکت منصوب می‌شوید. امید است در اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، با تلاش بی‌وقفه برای تحقق جهش دوم در صنعت پتروشیمی از طریق مدیریت جذب و ارتقای فناوری، جلب سرمایه‌های خارجی، دستیابی به بازارها و افزایش صادرات و نیز تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت با حمایت از توسعه موزون صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی، در تعامل با کارکنان صدیق و وظیفه‌شناس آن شرکت در تحقق اهداف ترسیم‌شده برای این صنعت در برنامه ششم توسعه موفق باشید. یک مقام آگاه در وزارت نفت با بیان اینکه انتصاب جدید در صنعت پتروشیمی برای اهالی این صنعت شوک‌آور بود، به «کسب‌وکار» می‌گوید: این انتصاب به قدری با شتاب و چراغ‌خاموش انجام شد که از شایعاتی که معمولا قبل از تحولات مدیریتی وزارت نفت منتشر می‌شود، پیشی گرفت و غافلگیری ایجاد کرد. وی با اشاره به حساسیت وظایف شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مقطع کنونی و لزوم به‌کارگیری تجربیات مدیران باسابقه صنعت پتروشیمی برای عبور دادن این صنعت از دومین دوره گذار، افزود: اگر مدیر جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی سابقه مدیریتی در این صنعت داشت، بهتر می‌شد افق پیش‌روی این صنعت را ارزیابی کرد، اما در وضعیت کنونی باید منتظر ارائه برنامه‌های نوروززاده باشیم تا به درک بهتری از تحولات آتی برسیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا شائبه سیاسی بودن انتصاب نوروززاده با توجه به نبود سابقه مدیریت صنعت پتروشیمی در کارنامه ایشان، وجود دارد، گفت: زنگنه مدتی است با انتقاداتی از این دست که نمایندگان سابق و حتی اخیر مجلس را مشاغلی در وزارت نفت منصوب می‌کند، روبه‌رو شده و ایشان هم این موضوع را رد نکرده‌ است و استدلال خاص خودش را دارد. بنابراین چنین شائبه‌ای می‌تواند درباره انتصاب اخیر هم وجود داشته باشد، ولی ایشان اعتقاد دارد این انتصابات سیاسی نیست و با منتقدان در این زمینه اختلاف نظر دارد.