صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

هشدار مرکز ماهر در خصوص باج افزار جدید اندرویدی

مرکز ماهر در خصوص نوع جدیدی از باج افزار ایرانی-روسی با نام زئوس هشدار داد که گونه ای از باج افزار زئوس به حساب می آید و درحال گسترش با سرعت بالایی در پیام رسان تلگرام و وب سایت های دیگر است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا از مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای(ماهر)، تاکنون نسخه اولیه این بدافزار منتشر شده که در آن عبارت رمز درخواستی در کد قرار گرفته است و میتوان آن را با تحلیل کد به دست آورد. 
عدم وجود نظارت درست روی کانال ها و برنامه های منتشر شده در تلگرام باعث به وجود آمدن بازارهای سیاهی شده که بدافزارهای مختلفی از هکرهای روسی خریداری شده و با کمی تغییر در شکل آن و ترجمه برخی عبارات به فارسی به طور عمومی تحت عناوینی فریبنده منتشر می شوند.
نحوه انتشار برنامه مخرب به نحوی است که هکرها کانال ها و گروه هایی ایجاد می کنند که در آنها بدافزارها به فروش می رسند؛ رایجترین این برنامه ها، بدافزارهای روسی هستند که کد آنها به افراد مختلف فروخته می شود و آنها نیز با داشتن اندک دانش برنامه نویسی قادر خواهندبود برنامه را تغییر داده و به صورت بدافزار ایرانی، تحت عناوین مختلفی از کاربران سوءاستفاده کنند. 
بررسی های مرکز ماهر نشان می دهد باج افزار موردنظر نیز که خود را نوعی از باج افزار زئوس معرفی کرده، در کانال های تلگرامی در حال فعالیت است.