صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی را بررسی می کند

ممنوعیت واردات 21 قلم کالای حوزه « فاوا»

امروزه صنعت فاوا- فناوری اطلاعات و ارتباطات- در تمام دنیا جایگاه خود را به عنوان صنعت پایه محکم کرده و به لحاظ اینکه تمام امور با توسعه اینترنت به سمت الکترونیکی شدن رفته است، ضرورت دارد در کشور ما نیز به آن اهمیت کافی داده شود.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، امروزه صنعت فاوا- فناوری اطلاعات و ارتباطات- در تمام دنیا جایگاه خود را به عنوان صنعت پایه محکم کرده و به لحاظ اینکه تمام امور با توسعه اینترنت به سمت الکترونیکی شدن رفته است، ضرورت دارد در کشور ما نیز به آن اهمیت کافی داده شود. تولید در حوزه فاوا در حال حاضر رضایت‌بخش نبوده و واردات کالاهای آی‌تی پیشرو در بازار این صنعت است و تولیدکننده داخلی سهم چندانی در پاسخگویی به نیاز بازار ندارد. از طرف دیگر برای شناخت هرچه بیشتر صنعت فاوا در بخش صنعت باید به این نکته توجه کرد که تامین امکانات و ظرفیت‌ها برای توسعه و ایجاد کارآفرینی در کشور باید از اهداف این حوزه باشد. وزیر ارتباطات اعلام کرد که همزمان با انتشار پیوست فناوری برای حمایت از تولید داخل، فهرست ۲۱ قلم کالای ممنوعه وارداتی فاوا اعلام شد. محمدجواد آذری‌جهرمی با اعلام اینکه همزمان با انتشار پیوست فناوری برای حمایت از تولید داخل، فهرست 21 قلم کالای ممنوعه وارداتی فاوا اعلام شد، افزود: زمانی که در تولید برخی تجهیزات به خودکفایی رسیده‌ایم، واردات این 21 قلم کالا خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کمیسیون تنظیم مقررات بررسی قوانین تشویقی برای شرکت‌هایی که از تولید داخلی استفاده کنند را در دستور کار دارد. وزیر ارتباطات در چند توئیت پشت سر هم بعد از اعلام این مطلب نوشت: با توجه به اینکه انتشار پیام مذکور، موجب ارائه نظرات تخصصی و کارشناسی از سوی فعالان صنعت مخابراتی و ارتباطی کشور شد، چند نکته برای شفاف‌سازی و رفع ابهامات مطرح‌شده بیان می‌شود. در نکات مطرح‌شده از سوی جهرمی اعلام شد: تاکید بر صادرات با سندیکای صنعت مخابرات مطرح شده و در دستور کار است؛ حمایت از کالاهای اعلام‌شده ثابت نیست و اگر محصولات اعلامی رقابتی نباشند، حذف می‌شوند.
وی ادامه داد: سطح ممنوعیت متناسب با توان داخلی است و اگر تکنولوژی در بازار داخلی نباشد ممنوعیت اعمال نمی‌شود؛ این تصمیم ما را از تکنولوژی جهانی محروم نخواهد کرد. به گفته وی، در کنار این ممنوعیت، مشوق‌هایی برای شرکت‌های تبعیت‌کننده مطرح است؛ بنابراین حمایت دولت هم در این چرخه وجود دارد. وزیر ارتباطات وعده داد که فهرست شرکت‌های تولیدکننده این تجهیزات هم به عنوان یک گزارش مستقل به زودی منتشر خواهد شد. وی همچنین با اشاره به اینکه این تجهیزات برای شرکت‌های مخابراتی کاربرد دارد و کاربران نهایی را در بر نمی‌گیرد، یادآور شد: تجربه خوبی در تولید محلی شرکت‌های خارجی لوازم‌خانگی در ایران وجود دارد؛ هزینه واردات اگر بیش از تولید محلی شود، تولید محلی رخ می‌دهد. وی تاکید کرد: در هر حال باید بپذیریم که واردات اقلامی چون رک، باتری و مودم که قیمت به مراتب کمتر و کیفیت بهتری دارد، تیشه به ریشه اشتغال و اقتصاد ملی است. بعد از انتشار این پیام برخی رسانه‌ها اقدام به اعلام فهرست 21 قلم کالای ممنوعه وارداتی فاوا کردند، وزیر ارتباطات نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در توئیتی جداگانه اعلام کرد: فهرست اقلام اعلامی با آنچه در رسانه‌ها آمده، تفاوت دارد و به زودی پس از طی سایر مراحل قانونی به صورت رسمی از سایت وزارت ارتباطات اعلام خواهد شد.
تولید داخلی صنعت فاوا گره‌گشای معضل بیکاری
سید محمدصادق بهشتیان، کارشناس فناوری اطلاعات

اشتغالزایی در صنعت فاوا در مقایسه با سایر صنایع کشور حتی صنایع خرد و کم‌هزینه دارای مزیت رقابتی بالاتری است که به راحتی با اعداد و ارقام مستند این ادعا قابل اثبات است. بنابراین دولت باید اولویت اول خود را توسعه این صنعت قرار دهد. برای توسعه این صنعت گام اول حمایت از تولیدکننده داخلی و وضع مشوق‌هایی است که بتواند این تولیدکنندگان را برای رقابت با همتای خارجی خود به جلو هل بدهد.

ضرورت وضع مقررات تشویقی و مشوق‌های صادراتی برای تولید داخلی
احمدرضا آشتیانی، فعال حوزه فاوا
در تمام صنایع تاثیرگذار در تمام دنیا مقرراتی برای تولیدکننده داخلی در نظر گرفته شده و به تصویب نهایی رسیده است که در صورت تولید باکیفیت کالاهای داخلی و صادرات آن مشوق‌هایی برای افزایش انگیزه آنها در نظر گرفته‌اند. در کشور ما صنایع تاثیرگذار بسیاری داریم که تا چند سال گذشته حرفی در بازار داخلی و البته بازارهای صادراتی کشورهای دیگر داشته‌اند، اما با بی‌توجهی و عدم حمایت و وارداتی بی‌رویه از گردونه رقابت خارج شده‌اند و نه تنها توان پاسخگویی به بازار داخلی را ندارند، بلکه بازارهای صادراتی را نیز از دست داده‌اند و جای خود را ناخواسته به رقبای خود داده‌اند.
حوزه فاوا نیز یکی از مهم‌ترین صنایع کشور است که طی چند سال اخیر تاکید بر تولید داخلی در آن بیشتر شده و قرار بر آن است که با تکیه بر توان داخلی بتوان نیازهای مورد نظر در بازار باارزش‌ آی‌تی را مرتفع کرد. این در حالیست که در این حوزه همانند دیگر صنایع خبری از مشوق‌ها و مقررات حمایتی از تولیدکننده داخلی نیست و واردات نیز بی‌رویه انجام می‌شود. همواره در این حوزه که اخیرا در تمام دنیا مهم‌ترین زیربنای صنایع دیگر شده و همه‌چیز به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود، تاکید شده که مقررات تشویقی وجود ندارد تا تولیدکننده داخلی را وادار به رقابت با نمونه خارجی خود به عنوان مثال در تولید تجهیزات مخابراتی کند.
هرچند که طی این روزها شنیده شده است که وزیر جوان وزارت ارتباطات واردات 21 قلم کالای حوزه فاوا را ممنوع اعلام کرده است و این حرکت جای بسی امیدواری را در این حوزه دارد، اما تا زمانی که مقررات تشویقی و مشوق‌های صادراتی برای تولید داخلی در نظر گرفته نشود، تولیدکننده ما راه به جایی نخواهد برد.