صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون وزیر صنعت: تولید سالیانه 55میلیون تن فولاد قابل تحقق است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد نقشه خوبی در دستور کار دولت و وزارتخانه قرار گرفته و در عمل نیز حرکت مناسبی آغاز شده است و با توجه به ذخایر سنگ آهن و گاز، می توان به این هدف دست یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایمیدرو، «مهدی کرباسیان» در آیین گشایش ششمین همایش و نمایشگاه بین المللی مهندسی مواد و متالورژی (آی.مت-iMat) افزود: با نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت، ستاد زنجیره فولاد تشکیل شد تا هم طرح های نیمه تمام و هم طرح های جدید مورد حمایت قرار گیرد تا به جایگاه مناسبی در صنعت فولاد دست یابیم؛ یعنی بتوانیم سرانه مصرف فولاد را از حدود 220 کیلوگرم کنونی به 350 کیلوگرم برسانیم و به سمت تولید و صادرات فولادهای با ارزش افزوده بالا و خاص پیش برویم.
رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد در دولت یازدهم، ظرفیت تولید کنسانتره 30 درصد (44 میلیون تن)، گندله 23 درصد (32 میلیون تن)، آهن اسفنجی 11 درصد (25 میلیون تن) و فولاد خام 30 درصد (30 میلیون تن ) افزایش یافت.
کرباسیان افزود: تا پیش از دولت یازدهم، در بخش اکتشاف فعالیت کمی شده بود و از سال 1393، برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربع را شروع کردیم و اکنون به 400 محدوده امید بخش رسیده ایم؛ این اقدام فقط در معادن روباز اتفاق افتاده و در معادن عمیق هنوز اکتشافی صورت نگرفته است، البته فناوری آن را نیز نداشته ایم.
وی ادامه داد: اکنون یک هزار و 500 متر حفاری عمیق صورت گرفته و حدود سه میلیارد تن ذخیره قطعی افزوده شده است. 
این مسئول اضافه کرد: ذخایر معادن جهان کاهش یافته و به سمت اکتشاف اقیانوس ها رفته اند؛ در حالی که ایران و برخی کشورهای اطراف هنوز در این زمینه بکر مانده اند و جای کار دارند.
** مشکل بودجه دولتی
رییس هیات عامل ایمیدرو یکی از راه های دستیابی به نرخ رشد هشت درصدی را حمایت از پژوهش و علوم دانش بنیان دانست.
به گفته وی، اکنون دانشگاه ها با بودجه دولتی کار می کنند در حالی که در کشورهای پیشرفته، دانشگاه ها هیچ پولی از دولت دریافت نمی کنند؛ بلکه از دولت پروژه می گیرند و درآمدزایی می کنند.
کرباسیان هشدار داد: اگر تفکر موجود را اصلاح نکنیم و سه درصد بودجه پژوهش به سمت صحیح پیش نرود، توسعه سریع اتفاق نمی افتد.
وی از آغاز تولید طرح نی ریز از آذرماه خبر داد.
** سازمان های توسعه ای خطرپذیر باشند
کرباسیان تاکید کرد ساختار اقتصادی کشور مشکل اساسی دارد و نمونه آن خصوصی سازی شرکت در اراک است. این مسوول یادآوری کرد: بخش خصوصی گرفتار مسائل بانکی است و ورود و خروج سرمایه در کشور با مشکل صورت می گیرد.
وی افزود: سازمان های توسعه ای مثل ایمیدرو و ایدرو باید خطر پذیر باشند تا بتوانند توسعه ایجاد کنند؛ در حالی که در دولت های قبل، ایمیدرو را به اسم خصوصی سازی رد دیون کردند و از سرمایه تهی شد.
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: کوچک سازی به شرکت ها لطمه زد؛ در حالی که باید به سمت ایجاد شرکت های بزرگ برویم تا آنها بتوانند توان حمایت داشته باشند؛ در این پیوند ادغام شرکت های فولاد سازی باید از سیاست های ما باشد.
 کرباسیان چندی پیش اعلام کرد: زنجیره فولاد در نیمه نخست امسال بیش از چهار میلیون تن صادرات داشت که انتظار می رود تا پایان سال حجم صادرات فولاد به مرز 10 میلیون تن افزایش یابد.
ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مهندسی متالورژی و مواد امروز و فردا (ششم و هفتم آبان ماه) در تهران برگزار می شود.