صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

نگرانی تولیدکنندگان از کاهش قیمت مرغ

بازار مرغ در یک سال اخیر کمتر روی آرامش به خود دیده و بعد از افزایش قیمت غیرمنتظره در تابستان اکنون در اواسط پاییز و در فصلی که انتظار کاهش قیمت نمی‌رود، تداوم روند کاهشی قیمت، تولیدکنندگان را نگران کرده است.
مجتبی کاوه
بازار مرغ در یک سال اخیر کمتر روی آرامش به خود دیده و بعد از افزایش قیمت غیرمنتظره در تابستان اکنون در اواسط پاییز و در فصلی که انتظار کاهش قیمت نمی‌رود، تداوم روند کاهشی قیمت، تولیدکنندگان را نگران کرده است. این کاهش دنباله‌دار قیمت در حالی اتفاق می‌افتد که وزارت جهاد کشاورزی دست به کار شده و شرکت پشتیبانی امور دام به نمایندگی از این وزارتخانه از مدتی پیش اقدام به خرید مرغ مازاد بازار کرده است تا قیمت‌ها دچار افت شدید نشود، اما به نظر می‌رسد این تمهید چندان مؤثر نبوده و به گفته مرغداران، اکنون مرغ زنده در محدوده زیان از آنها خریداری می‌شود. البته مصرف‌کنندگان که مرغ گران تابستان را از یاد نبرده‌اند، از این شرایط ناراضی نیستند و تداوم ارزانی مرغ را با روی خوش می‌پذیرند، اما به گفته کارشناسان، ادامه کاهش قیمت، زیان مرغداران را در پی دارد که به کاهش جوجه‌ریزی و نهایتاً گرانی در تناوب بعدی تولید، یعنی در بازار اواسط زمستان و بازار شب عید خواهد انجامید و مصرف‌کنندگان را نیز متضرر خواهد کرد.
 
خرید روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ مازاد از بازار توسط دولت
یک مقام مسئول با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از زیان مرغداران، خرید مرغ مازاد را آغاز کرده است، به «کسب‌وکار» گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی خرید مرغ مازاد را برای تنظیم بازار آغاز کرده و این روند تا به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا ادامه خواهد داشت. علیرضا ولی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه دستورالعمل خرید مازاد مرغ از بازار به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام روزانه هزار تن مرغ مازاد کشتارشده در کشتارگاه‌ها که به صورت دستی پاک شده را با نرخ ۶ هزار و ۶۰۰ تومان و مرغ پاک‌شده به صورت مکانیزه را به قیمت ۶ هزار و ۹۵۰ تومان خریداری می‌کند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه محدودیتی در خرید مرغ مازاد مرغداران وجود ندارد، گفت: از طریق تمامی اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و تشکل‌های صنفی تولید‌کننده سراسر کشور به صورت شبانه‌روزی، آماده خریداری مرغ مازاد مرغداران هستیم.
 
تبعات تداوم کاهش قیمت مرغ
اظهارات مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در حالیست که اخیراً وزیر صنعت به صراحت وزارت جهاد کشاورزی را به بی‌کفایتی در تنظیم بازار مرغ متهم کرد و از فشار وزارت صنعت به وزارت جهاد کشاورزی برای خرید بیشتر مرغ مازاد مرغداران خبر داد. یک کارشناس اقتصاد کشاورزی معتقد است با حضور شریعتمداری در رأس کارگروه تنظیم بازار تنش بین دو وزارتخانه صنعت و کشاورزی نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد. محمد متولی با بیان اینکه برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی معتقدند انتصاب وزیر صنعت به ریاست کارگروه تنظیم بازار برخلاف قانون انتزاع است، افزود: تفکیک وظایف تنظیم بازار به نحوی که حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده به طور متوازن حفظ شود، کار دشواری است و درباره مرغ نیز اکنون با زیان مرغداران مواجه هستیم، در حالی که مصرف‌کننده طبیعتاً از کاهش قیمت در کوتاه‌مدت منتفع می‌شود. وی تصریح کرد: باید در نظر داشت که تداوم کاهش قیمت می‌تواند جوجه‌ریزی را در تناوب بعدی تولید با اختلال مواجه کند و بدین ترتیب مشکل افزایش قیمت در ماه‌های پایانی سال گریبانگیر مصرف‌کننده نیز می‌شود. این کارشناس با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌های بعد از تصویب قانون انتزاع همواره متهم به طرفداری یک‌جانبه از حقوق تولیدکنندگان بوده است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اکنون مرغداران نیز از تعلل این وزارتخانه در خرید بیشتر مرغ مازاد از بازار نگران هستند و توقع اقدامات جدی‌تری برای تنظیم بازار مرغ دارند.