صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به «کسب‌وکار» عنوان کرد

خیز راه‌آهن برای جهش تناژ حمل بار

افزایش سهم حمل بار روی ریل، برنامه‌ای بوده که از ابتدای دولت یازدهم بر آن تاکید شده و در دولت دوازدهم نیز ادامه دارد.
مجتبی کاوه
افزایش سهم حمل بار روی ریل، برنامه‌ای بوده که از ابتدای دولت یازدهم بر آن تاکید شده و در دولت دوازدهم نیز ادامه دارد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن نیز اهتمام ویژه‌ای به اجرایی شدن این برنامه دارد.
با این حال برخی موانع نیز در این مسیر به چشم می‌خورد. سعید محمدزاده در حاشیه نشست خبری در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر وضعیت عملکرد راه‌آهن در حمل بار و برنامه‌های پیش‌رو برای افزایش سهم ریل در حمل‌ونقل کالا، گفت: همانطور که بارها توسط مقام عالی وزارت نیز بیان شده است، افزایش حمل بار روی ریل به دلایل متعدد از جمله دلایل زیست‌محیطی، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه توسعه و نگهداری جاده‌ها جزو سیاست‌های وزارتخانه و دولت بوده و در این مسیر حرکت کرده‌ایم.
در سال ۹۲ یعنی در ابتدای دولت یازدهم سهم حمل‌ونقل ریلی در بار، ۳۲ میلیون تن بوده که با اقدامات انجام‌شده در حوزه راه‌آهن این رقم در سال ۹۵ به ۴۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.
افزایش ۸ میلیون تنی حمل بار ریلی نتیجه توسعه خطوط و مشوق‌هایی بوده که راه‌آهن ایجاد کرده و سیاست ما تداوم مشوق‌ها و توسعه خطوط در راستای افزایش هرچه بیشتر سهم حمل بار روی ریل است. وی با اشاره به برنامه راه‌آهن در افق ۱۴۰۰ افزود: طبق برنامه‌های بالادستی، تا سال ۱۴۰۰ سهم حمل و نقل ریلی از جابه‌جایی بار در کشور باید به ۱۹۵ میلیون تن برسد و برنامه‌های ما در این راستا با جدیت و سرعت اجرا می‌شود. محمدزاده با بیان اینکه ظرفیت راه‌آهن برای جابه‌جایی بار در برخی حوزه‌ها مثل معدن و صنایع معدن افزایش فراوانی یافته، اما باز هم جای کار وجود دارد، تصریح کرد: خیز راه‌آهن برای جهش تناژ حمل بار آغاز شده و سیاست کاهش تعرفه حق دسترسی به ریل و صفر شدن این تعرفه در برخی خطوط ادامه خواهد یافت تا مزیت رقابتی برای ریل در برابر حمل بار از جاده ایجاد شود.
 
راه‌آهن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ریل را تضمین می‌کند
معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست با بیان اینکه طبق ماده ۶۷ قانون که اخیراً مجلس اجازه آن را داده است، راه‌آهن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ریل را تضمین می‌کند، ادامه داد: با محقق شدن پرداخت مابه‌التفاوت مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی به سرمایه‌گذاران می‌توانیم بازگشت سرمایه را تضمین کنیم و قرار بر این است که پول سوخت صرفه‌جویی‌شده در هر کیلومتر راه‌آهن که چیزی حدود ۳۵ سی‌سی در کیلومتر است را به سرمایه‌گذاران پرداخت کنند.
 
سهم یک درصدی راه‌آهن در حمل‌ونقل حومه‌ای
مدیرعامل شرکت راه‌آ‌هن با اشاره به کاهش عمر ناوگان مسافری در طول دولت یازدهم اظهار داشت: در طول چهار سال گذشته در دو مرحله اقدام به کاهش عمر ناوگان مسافری کردیم، به طوری که واگن‌های مسافری بالای ۵۰ سال و بالای ۴۰ سال از ناوگان مسافری حذف شدند.
وی درباره توسعه حمل و نقل حومه‌ای ریل اظهار داشت: در حالی که سهم ریل در حمل و نقل حومه‌ای در دنیا چیزی حدود ۳۰ درصد است و حتی در برخی از کشورها به ۵۰ درصد هم می‌رسد در ایران این رقم چیزی حدود یک درصد است که سیاست ما این است که این رقم به ۲ درصد برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال ۹۵ از ۳۲ میلیون مسافری که از طریق ریل جابه‌جا شدند چیزی حدود ۶ میلیون مسافر شهرهای حومه‌ای بودند که در سال ۱۴۰۰ این رقم باید به ۴۰ میلیون مسافر حومه‌ای برسد.
 
بازگشایی ال‌سی قرارداد برقی کردن قطار تهران – مشهد در دی ماه
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای پروژه برقی کردن قطار تهران – مشهد اظهار داشت: قراردادهای مالی و تجاری این پروژه به سرانجام رسیده و قرار بر این است تا پایان دی ماه ال‌سی این قرارداد باز شود. وی افزود: همچنین پروژه دیگر برقی کردن راه‌آهن، برقی‌سازی قطار گرمسار – اینچه‌برون که در حال مطالعه این پروژه هستیم. محمدزاده گفت: پروژه دیگر هم قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان است که قرار بر این است که در تهران دو ایستگاه مرکزی راه‌آهن و ایستگاه فرودگاه امام خمینی به این مسیر متصل شوند.
 
سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در راه‌آهن کربلا
محمدزاده با اشاره به پروژه راه‌آهن کربلا و راه‌اندازی مسیر ریلی مسافری به بصره اظهار داشت: برای اتصال به راه‌آهن بصره باید یک پل روی اروندرود ساخته شود. هزینه ساخت این پل ۱۵۰ میلیارد تومان است. قرار بر این است این پل با سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها ساخته شود و دولت عراق متعهد به پرداخت هزینه خود باشد. وی افزود: طبق مذاکرات قرار بر این بوده که همزمان با اجرای این پل نسبت به ساخت راه‌آهن شملچه – بصره به طول ۳۵ کیلومتر اقدام کند که تاکنون نسبت به اجرای این پروژه اقدام نکرده است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: طبق آخرین تصمیم‌گیری‌ها بنیاد مستضعفان برای ساخت پل اروند‌رود اعلام آمادگی کرده است و دولت عراق باید متعهد شود که سهم خود در ساخت این پل را می‌پردازد.