صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نماینده اتاق اصناف در شهرستان قائنات مطرح کرد:

وجود ظرفیت های فراوان اشتغال، تولید و صادرات در قائنات

نماینده اتاق اصناف ایران در استان خراسان جنوبی، شهرستان قائنات گفت: در راستای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی در وهله نخست باید در تولیدات به خودکفایی برسیم و سپس مازاد نیاز را صادر کنیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران، حسن مالکی در گفت وگو با بیان اینکه صادرات نقش مهم و حیاتی در اقتصاد کشور دارد، افزود: با خودکفایی در بخش تولید قطعاً تحریم‌ها بی اثر خواهد بود ضمن اینکه توسعه و تقویت دیگر صنایع با هدف ایجاد ارزش افزوده و صادرات می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی باشد.
وی با اشاره به اینکه شهرستان قائنات بهترین زعفران تولیدی را دارد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش شده تا نام و برند زعفران قائنات حفظ شود اما دولت هم باید از تولیدکنندگان این استان حمایت کند تا دیگر سودجویان نتوانند زعفران بی کیفیت را در قالب برندهای معتبر به فروش برسانند.
مالکی اظهار کرد: برای حفظ برند طلای سرخ قائنات در سال ۹۵ اتحادیه صنفی زرشک و زعفران را دایر کردیم ضمن اینکه با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی تلاش شد تا زرشک و زعفران این شهرستان با نام قائنات در تمام کشورهای دنیا شناخته شود.
وی همچنین از افزایش تولید زعفران و زرشک قائنات در سال ۹۶ خبر داد و افزود: امسال پیش بینی می‌شود میزان ۱۸ هزار تن زرشک از سطح زیرکشت ۴۲۳۳ هکتار و همچنین پیش بینی برداشت ۵/۱۷ تن زعفران خشک از سطح زیرکشت ۴۴۹۲ هکتار تولید شود که این میزان در سطح جهان بالاترین رتبه را دارد.
مالکی تصریح کرد: شهرستان قائنات از پتانسیل و ظرفیت بالایی برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال برخوردار است و میزان درآمد این شهرستان از تولید زرشک و زعفران به ۲۵۰ میلیارد تومان در سال می‌رسد لذا نباید این قبیل ظرفیت‌ها نادیده گرفته شود.
وی افزود: دولت باید میزان تولید زعفران را در شهرستان قائنات از خرده مالکی کشاورزی به صورت شرکتی تبدیل کند. همچنین با حمایت کشاورز شرکت‌های بسته بندی را تأسیس کند تا زعفران و زرشک تولیدی قائنات با نام این شهرستان به سایر نقاط جهان صادر شود.