صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی:

مخزن گازی پارس جنوبی ارزشی بیش از ۱۵۵ هزار تن طلا دارد

مخزن پارس جنوبی ارزشی بیش از ۱۵۵ هزار تن طلا معادل ۱۲۰ سال تولید نفت کشور را دارد که پس از توسعه کامل، ارزش محصولات پارس جنوبی از شرکت های بزرگی چون BP انگلستان بیشتر خواهد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه عظمت و اهمیت ذخایر پارس جنوبی بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما مرور اطلاعات آن در نوزدهمین سالروز تاسیس مجتمع گاز پارس جنوبی کمک فراوانی به درک بهتر این منبع عجیب می‌کند، گفت: مخزن گاز پارس جنوبی با ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارای ظرفیت ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی است.
وی افزود: این مخزن ۸ درصد از ذخایر گاز جهان و ۵۰ درصد ذخایر گاز ایران را تشکیل می‌دهد.
حسنی اظهار کرد: ارزش مخزن پارس جنوبی معادل ۱۵۵ هزار و ۹۹۲ تن طلا است، یعنی اگر این مقدار طلا را درکامیون بارگیری کنیم و در هرکامیون ۲۰ تن طلا قرار گیرد، ۷ هزار و ۸۰۰ کامیون و کاروانی به طول ۷۸ کیلومترخواهد شد؛ به عبارت دیگر، مخزن پارس جنوبی ارزشی معادل ۱۲۰ سال تولید نفت کشور را داراست.
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، ادامه داد: رسیدن به این درآمد نیازمند تأسیساتی است که ارزش افزوده ایجاد کند، تبدیل گاز به محصولات با ارزش و در واقع احیای این ارزش و تزریق منابع مالی به کشور بر عهده مجتمع گاز پارس جنوبی است و در حال حاضر تولید گاز این شرکت روزانه معادل ۲ میلیون و ۲۴۳ هزار بشکه نفت خام است که پس از پایان توسعه به حدود ۵ میلیون بشکه معادل نفت خام افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: این میزان تولید زمانی مورد توجه بسیار قرار می‌گیرد که بدانید، شرکت BP در سال ۲۰۱۰ موفق به تولید گاز طبیعی، نفت خام ، میعانات و NGL معادل ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار بشکه نفت خام شده که این میزان در سال ۲۰۱۴ به ۳ میلیون و ۱۵۱ هزار بشکه معادل نفت خام کاهش یافته است.
حسنی گفت: در واقع ارزش محصولات پارس جنوبی پس از توسعه کامل حدود دو میلیون بشکه از تولید شرکتی مانند BP انگلیس بیشتر خواهد بود.
لازم به ذکر است که BP جزو ۵ شرکت بزرگ نفتی جهان است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد در حالی که مجتمع گاز پارس جنوبی هم‌اکنون در دوران جوانی است و در افق ۱۴۰۴، از ابتدای شروع فعالیت آن، تنها حدود ۳۰ سال خواهد گذشت؛ این امر بدان معناست که پارس جنوبی در اوج جوانی یکی از بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز دنیا محسوب می‌شود که حتی رقابت با آن آرزوی بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان خواهد بود.