صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

۹۸درصد حوادث کارِ منجر به فوت، قابل پیشگیری هستند

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تدوین ۶۰ آیین‌نامه برای افزایش ایمنی و بهداشت کار در شورای عالی ایمنی و کار کشور گفت: ۹8 درصد حوادث منجر به فوت در حوادث کاری قابل پیشگیری است.
علی مظفری در همایش مسئولان ایمنی کارگاه‌های ساختمانی استان گلستان که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم فرآیند ایمنی را از کار جدا کنیم؛ چراکه یک پیوست برای اجرای پروژه‌هاست که باید درزمینهٔ افزایش آن فرهنگ‌سازی‌هایی انجام شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، وی افزود: کارگاه‌های ساختمانی جزء کارگاه‌های پرخطر حوادث کار در کشور به شمار می‌روند و نیاز است به مسائل ایمنی آن توجه شود. براساس مقررات، تائید همه نقشه‌های تاسیسات و ساخت به لحاظ ایمنی در ایجاد یک کارگاه برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وی بر لزوم ایمنی و بهداشت کار تاکید و تصریح کرد: از بین حوادث، حدود ۲ میلیون نفر معادل ۶ برابر حوادث مستقیم کاری که منجر به فوت می‌شود مربوط به بیماری‌هایی است که به صورت مرگ خاموش در بازه زمانی بلندمدت منجر به مرگ شاغلین در کارگاه‌ها می‌شود؛ اما این حوادث برد رسانه‌ای و خبری ندارند.
مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه روزانه ۶ هزار و ۴۰۰ مرگ ناشی از حوادث و بیماری‌های شغلی در سطح جهان رخ می‌دهد این آمار را بسیار تکان‌دهنده خواند و افزود: حداقل چهار درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان معادل ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار صرف هزینه‌های اقتصادی ناشی از حوادث و بیماری‌های شغلی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ۳۴۰ میلیون حادثه کاری در طول سال در دنیا ثبت می‌شود که از این تعداد ۳۴۰ هزار مرگ ناشی از حوادث رخ می‌دهد که ۲ میلیون نفر از این تعداد مربوط به بیماری‌های ناشی از کار است.
مظفری گفت: سازمان‌هایی که در مقوله ایمنی سرمایه‌گذاری می‌کنند ۴۴۸ برابر بازگشت سرمایه دارند و سازمان‌هایی که درزمینهٔ تجهیزات فردی (PPE) اقدام می‌کنند ۳۳۷ برابر بازگشت سرمایه دارند.
مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: ۶۰ آئین‌نامه در رابطه با ایمنی و بهداشت کار در شورای عالی ایمنی و کار تدوین شده و آنچه از آمار حوادث شغلی آشکار شده این است که عامل ۸۵ درصد حوادث شغلی، عامل انسانی و سهل‌انگاری است.
وی بابیان اینکه ۹۸ درصد حوادث کاری منجر به فوت قابل‌پیشگیری هستند، خاطرنشان کرد: کارگاه‌های ساختمانی جزو کارگاه‌های پرخطر حوادث کار در کشور هستند و ۵۰ درصد حوادث رخ‌داده در کارگاه‌های ساختمانی به دلیل سقوط از ارتفاع است.
وی بیان داشت: اگر بخواهیم به طور دقیق بررسی کنیم عامل انسانی باید آخرین مرحله در قصور منجر به حادثه باشد و شرایط کار باید به قدری ایمن باشد که نقش عامل انسانی به حداقل برسد و احتمال بروز خطا به حداقل کاهش پیدا کند.
مظفری با بیان اینکه بیشترین حوادث ناشی از کار را در کارگاه‌های ساختمانی داریم، تاکید کرد: این در حالی است که بیش از ۳۵۰ هزار مهندس ساختمانی در کشور فارغ‌التحصیل هستند و این موضوع خلط در آموزش آکادمیک و اجرای کار را نشان می‌دهد. تفاهم‌نامه پنج‌گانه که در استان گلستان اتفاق افتاده را به فال نیک می‌گیرم و امید داریم با توفیقی که دارد آن را در کشور اجرا کنیم.
وی اظهار داشت: رهبری و مدیریت، شناسایی ارزیابی ریسک، تعیین اهداف مدیریت ریسک براساس اولویت، به‌کارگیری روش‌های ایمن، فناوری ایمن، صلاحیت فرد و کارگران هفت قانون طلایی ارتقای ایمنی و بهداشت‌کار را تشکیل می‌دهند که رکن این هرم مدیریت و رهبری است.
مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: اجرای دستورالعمل ایمنی برای افراد باسابقه و کم‌تجربه یکسان است و فردی نباید فکر کند به دلیل داشتن سابقه بالای کار، اگر ایمنی را جدی نگیرند، اتفاقی رخ نمی‌دهد.
در پایان این همایش به برخی از مسئولان ایمنی، گواهی مسئولیت ایمنی ساختمانی اعطا شد.