صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نشست سازمان های مردم نهاد ، کارآفرینان و فرهیختگان دانشگاهی مازندران

تاکید ابتکار بر بهره گیری از ظرفیت گردشگری برای اشتغال بانوان

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت های گردشگری بویژه در استان مازندران به منظور اشتغالزایی برای بانوان تاکید کرد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در نشست سازمان های مردم نهاد ، کارآفرینان و فرهیختگان دانشگاهی مازندران در ساری گفت: بهره مندی سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی از جنگل های هیرکانی و ابتکارات در زمینه استفاده از ظرفیت های موجود در این جنگل ها در مازندران برای گردشگری، معادله برد - برد و موجب سود و اشتغالزایی است.
وی با اشاره به تجربه های کشورهای برخوردار از نمونه این جنگل ها همچون ژاپن در جنگل درمانی، افزود: بخش عمده ظرفیت های گردشگری مازندران در این جنگل ها دست نخورده است.
وی گفت: این اقدام می تواند علاوه بر اشتغالزایی، موجب درآمدزایی برای زنان، جذب گردشگر، درآمدزایی برای استان و معرفی ظرفیت ها و بسیاری از جنبه های مثبت دیگر شود و در این زمینه حوزه بانوان نیز می تواند فعال باشد.
معاون رئیس جمهوری به لایحه دولت درخصوص حمایت از سرمایه گذاری های بخش خصوصی در زمینه پسماندها نیز اشاره کرد و گفت: برای اولین بار، بحث معافیت مالیاتی برای فعالان این عرصه مطرح شده که سمن ها می توانند از این ظرفیت بخوبی استفاده کنند.
وی افزود: یکی از طرح هایی که به شدت دنبال و حمایت می شود، طرح توان افزایی سازمان های مردم نهاد و بسط فعالیت ها در حوزه زنان و کودکان و آسیب های اجتماعی است که در این راستا طرح تاب آوری اجتماعی سال گذشته در مازندران اجرا شد.
ابتکار گفت : آموزش های اولیه تسهیل گران برای اجرای این طرح انجام شده و باید با کمک سمن ها استمرار یابد.
وی به فعالیت درخور توجه سازمان های مردم نهاد در بحث شبکه سازی در حوزه محیط زیست نیز اشاره کرد و افزود : آئین نامه مشارکت های اجتماعی دولت در این جهت این فرصت را به شبکه ها می دهد که به صورت قانونی در سطح منطقه ای و ملی در حوزه های مختلف فعالیت کنند.
معاون رئیس جمهوری دخالت سمن ها در برنامه ریزی و سیاستگذاری ها، جلب مشارکت مردمی بخش خصوصی و ایجاد جریانات اجتماعی در این حوزه بویژه در بحث خانواده ایرانی را که در معرض آسیب و نیازمند یک جریان قوی اجتماعی است ، از حمایت های دولت تدبیر و امید برشمرد.
ابتکار گفت: دیده بانی نیز به عنوان ورود سمن ها در بحث نقد، ارزیابی و رصد جدا از نظارت های دولتی مهم و موثر است و دولت نیز سعی می کند سعه صدر بیشتری در پذیرش نقد دلسوزانه داشته باشد و البته تشکل ها هم باید نگاه تخصصی تری داشته باشند.
** نرخ رو به رشد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار در بین بانوان
معاون رئیس جمهوری همچنین از افزایشی شدن نرخ رشد دانش آموختگی بانوان خبر داد و گفت: تحصیلات دانشگاهی باید به سمت رشته های مورد نیاز بازار سوق داده شود و در جهت کاربردی کردن رشته ها و مهارت های زندگی تلاش کنیم که مورد توجه دولت است .
ابتکار افزود: در 2 سال گذشته توجه به کارآفرینی بانوان ازسوی دولت بویژه برای زنان سرپرست خانوار نیز بیشتر بوده چون اتکای معیشت خانواده برعهده این زنان است و در صورت عدم توجه ، با آسیب های اجتماعی ناشی از آن در آینده مواجه خواهیم شد.
وی ادامه داد : بر اساس آمار ، در 2 سال گذشته مشاغل کسب شده از سوی بانوان به طور کلی در بین مشاغل موجود در کشور بیشتر و شکاف ها تاحدودی برطرف شده اما لازمه تحقق بیشتر نگاه تخصصی به موضوع و مشاغل است.
ابتکار گفت : باید بتوانیم از فضای استارتاپ ها و فناوری های نوین بویژه در حوزه حفاظت از محیط زیست زنان را هم بیشتر درگیر فعالیت کنیم و این ظرفیت با توجه به اینکه استان مازندران به شدت در معرض آسیب های ناشی پسماندها و آلاینده های زیست محیطی است بسیار کاربرد دارد.
وی با اشاره به اهمیت مشاغل سبز و اثرات آن ، از آمادگی دولت جهت حمایت و توجه بیشتر به این عرصه خبر داد.
معاون رئیس جمهوری گفت : یک و نیم میلیارد دلار اعتبار از سوی دولت و در قانون برای اشتغال زنان در نظر گرفته شده که امید است سهم زنان روستایی از این اعتبار فراموش نشود.
وی یاری سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی برای اشتغال بانوان و استفاده از اعتبارات و ظرفیت ها را انکارناپذیر خواند.
تقویت دبیرخانه مشاغل سبز جهت شناسایی و استفاده از فرصت های شغلی در حوزه محیط زیست، برگزاری رویدادهای استارتاپی خانوادگی، ایجاد اکوسیستم کارآفرینی، ایجاد مراکز نوآوری و رشد با محوریت بانوان، توجه به کودک در طرح جامع شهرسازی و توسعه شهری و ساختمان و مدرسه سازی و نگاه ویژه به محلات آسیب پذیر مازندران از جمله مطالبات مطرح شده در این نشست بود.
پیشگیری از انتقال آب دریای خزر، آموزش تفکیک پسماند و درنظرگرفتن اعتبارات ویژه دولت برای این امر، توجه به قتل عام پرندگان که ترویج خشونت است و جدی گرفتن بحث ورود شیرابه های پسماند آمل به رودخانه ها به عنوان تهدید از دیگر خواسته های مطرح شده از سوی انجمن های مختلف در نشست با دکتر ابتکار بود.
انجمن های خیریه، تشکل های زیستی، اساتید دانشگاه ها و تحصیلگران از دیگر حاضران این نشست بودند.
حضور در برنامه تلویزیونی خانواده و زندگی، بازدید از مرکز اورژانس اجتماعی ساری، بازدید از مرکز خیریه زنان و کودکان بی سرپرست، شرکت در جلسه شورای اداری منطقه ای سوادکوه شمالی با حضور فرمانداران شرق و مرکز استان و مدیران کل استانی افتتاح نمایشگاه توانمندی بانوان و خانواده در نمایشگاه بین المللی قائمشهر از دیگر برنامه های دکتر ابتکار در مازندران است.