صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون حوزه بانوان وزارت ورزش

فراهم شدن امکان حضور زنان در ورزشگاه نیاز به شکیبایی دارد

معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: فراهم شدن امکان حضور بانوان در ورزشگاهها به ویژه برای رویدادهایی با حجم جمعیت زیاد ( مانند فوتبال) نیاز به صبر، شکیبایی، حوصله و منطق دارد.
فریبا محمدیان در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها صورت گرفته است، افزود: در حال حاضر در رشته‌های مختلفی مانند قایقرانی، اسکیت، اسکی، سوارکاری، تیروکمان، والیبال، بسکتبال و هندبال شاهد حضور خانواده‌ها در میادین ورزشی هستیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, وی با بیان اینکه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گام به گام در حال پیش رفتن است، اظهار داشت: امیدواریم در این فرایندی که مقدمات کار را فراهم کرده‌ایم بتوانیم هم فضاهای ورزشی را مناسب سازی کنیم و هم برگزارکنندگان مسابقات را تحت آموزش قرار دهیم تا وقتی خانواده‌ها در رویدادهایی با حجم جمعیت زیاد در مسابقات حضور پیدا می‌کنند هم شأن آنها حفظ شود و هم آرامش و نشاطی که باید از تماشای یک رویداد ورزشی در هر رشته‌ای می‌پردازند به آن دست پیدا کنند.
محمدیان ادامه داد: نمی‌خواهیم خانواده‌ها در یک فعالیتی حضور پیدا کنند که بعدش نشاط در آن نباشد، به طور قطع اقداماتی را انجام می‌دهیم ولی کمی باید ضمن احترامی که به همه احساسات مخاطبان خودمان اعم از بانوان و آقایان در آحاد جامعه می‌گذاریم این اجازه را می‌خواهیم در مدار منطقی و برنامه ریزی درست و مطمئن انجام دهیم تا گام‌های مطمئنی برای این کشور برداریم.
 
** وجود ۳۸۰ مکان ورزشی سرپوشیده ویژه بانوان
وی درباره کمبود فضای ورزشی برای بانوان نیز گفت: کمبود با این شدت که گفته می‌شود، وجود ندارد چون در زمان حاضر ۳۸۰ مکان ورزشی سرپوشیده ویژه بانوان در کشور داریم و بقیه فضاهای ورزشی روباز و سرپوشیده برنامه ریزی کرده‌ایم از نظر زمان کاربری ۵۰ درصد برای بانوان و ۵۰ درصد برای مردان باشد.
معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: باید ساعات و روزهایی در هفته به طور متوازن برای بانوان و آقایان باشد اما با توجه به ملاحظات فرهنگی و عرفی هر شهر ممکن است ساعت آنها متفاوت باشد.
وی خاطرنشان کرد: به گونه‌ای برنامه ریزی شده که بانوان بتوانند از صبح تا ساعت ۱۸ عصر از فضاهای ورزشی استفاده کنند و این برنامه ریزی در تمام استان‌ها انجام شده و در حال پیگیری این موضوع هستند و تا حد زیادی این معضل برطرف شده است.
محمدیان افزود: اما اینکه باید تعداد فضاهای ورزشی و تجهیزات مکان ورزشی افزایش کمی و کیفی داشته باشد ما هم قائل به این موضوع هستیم و جزء برنامه‌های ماست.
وی درباره نرم جهانی برای وجود فضاهای ورزشی نیز اظهار داشت: براساس نرم جهانی به طور معمول هر فرد برای انجام فعالیت ورزشی باید در یک فضای در حد ۲ مترمکعب حضور داشته باشد اما امروزه در محاسبات نفر روز را مدنظر دارند یعنی یک سالن ورزشی روباز ۱۵۰ نفر روز در ابعاد سالن فوتبال باید خدمات دهد، البته در سالن‌های ورزشی سرپوشیده ۹۰ نفر روز را خدمات ورزشی دهد این همان استانداردی است که در جهان استفاده می‌شود و ما هم در ایران بحث را به سمت نفر روز می بریم.
محمدیان اضافه کرد: در حوزه عمرانی ممکن است استاندارد دیگری داشته باشد و می‌گویند سرانه نفر به مترمربع است اینها دو بحث جداگانه است و ما به عنوان برنامه ریزان نفر روز را در نظر می‌گیریم.
 
** ۵۰ درصد بانوان در بخش قهرمانی و ۱۸ درصد در ورزش همگانی فعالیت دارند
معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: در حال حاضر براساس آمارها، ۵۰ درصد بانوان ورزشکار در بخش ورزش قهرمانی و ۱۸ درصد دیگر نیز در بخش ورزش همگانی فعالیت جدی دارند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آمار دقیقی از بانوان ورزشکار در کشور وجود دارد، افزود: نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و آنان در دو رشته ورزش‌های همگانی و قهرمانی فعالیت می‌کنند، اما آمارها به صورت تفکیک شده زن و مرد به ما اعلام نشده است.
وی تصریح کرد: اما برای دسترسی بهتر به آمار بانوان ورزشکار در کشور، با همکاری حوزه فناوری اطلاعات اقداماتی انجام شده تا بتوانیم آمار دقیقی از بانوان ورزشکار در رشته‌های ورزش‌های همگانی و قهرمانی در کشور را احصا کنیم.
محمدیان افزود: اما در بخش ورزش‌های قهرمانی از طریق سامانه فدراسیون پزشکی ورزشی هر بار اعلام می‌شود که ۵۰ درصد بخش قهرمانی رشته‌های ورزشی در دست بانوان است.
وی اظهار داشت: این موضوع نشان می‌دهد که نگاه روسای فدراسیون‌ها به این بخش کاملاً به سمت توازن و ایجاد تعادل بین فعالیت زنان و مردان در مجامع بین المللی است و ما هم تلاش می‌کنیم این توازن همچنان ادامه پیدا کند.
معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا همه آنچه که همکارانم در طی این سال‌ها برای حوزه بانوان انجام داده‌اند رونق بخشیده شود و به طور یقین همت می‌شود در هزاره سوم آنچه که مخاطبان ما می‌خواهند و آنچه که شایسته بانوان ایرانی است در مجامع بین المللی به وقوع بپیوندد.
وی ادامه داد: حاصل این تلاش‌ها را در نیمه اول سال ۹۶ شاهد بودید که در حوزه همبستگی با کوه، داخل سالن ترکمنستان و چند تورنمنت قهرمانی جهان بانوان عنوان‌های قهرمانی خوبی را کسب کردند.
محمدیان افرود: همچنین بانوان در رشته‌های وشوو، دارت و تیر و کمان نیز در سال جاری خوب درخشیدند و رشته‌هایی مانند سنگ نوردی هم که ایران میزبان بود بانوان افتخارآفرینی‌های زیادی داشتند.
وی اضافه کرد: بی تردید این قهرمانی‌ها و موفقیت‌ها با تلاش همه دست اندرکاران و همت بیشتر خود ورزشکاران، استمرار می‌یابد.