صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل راه و شهرسازی فارس

باید در بحث پدافند غیرعامل کاهش خسارات را به حداکثر برسانیم

مدیر کل راه و شهرسازی فارس در سومین همایش ملی پدافند غیرعامل در عمران، معماری و توسعه شهری پایدار گفت: مدیران شهری در بحث پدافند غیرعامل بایستی به گونه‌ای تلاش نمایند تا آمادگی لازم در جهت کاهش خسارات جانی و مالی به مقابله سریع و بهبود اوضاع تا سطح وضعیت عادی در سطح شهر در هنگام اضطرار فراهم آید.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، فیروز تکاور در مراسم اختتامیه سومین همایش ملی پدافند غیرعامل در عمران، معماری و توسعه شهری پایدار که به منظور گردهمایی و تبادل‌نظر علمی و فنی متخصصان، محققان و دانشجویان در حوزه پدافند غیرعامل به میزبانی دانشگاه شیراز و با همکاری استانداری فارس برگزار شد، افزود:
توجه دادن همگان به پدافند غیرعامل مطلبی بسیار مهم است و برنامه‌ریزی مدیریت بحران در حوزه مدیریت شهری کلان‌شهرهای امروزی با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل از مهم‌ترین رویکردها و راهبردها در حوزه مدیریت بحران شهری است.
وی بیان کرد: ایمنی و امنیت از دیرباز تاکنون در برنامه‌ریزی و مدیریت سکونتگاه‌های شهری مورد توجه بوده و با نگاهی به ساختار و فضای سیاسی موجود و پارادایم‌های نظامی در فضاهای شهری لازم به نظر می‌رسد تا در بستر نگاهی جامع اقدامات سیستم دفاع غیرعامل مورد توجه قرار گیرد تا افزایش توان و اقتدار نظام و کاهش آسیب‌پذیری کالبدی و انسانی از تجاوزات احتمالی، امکان وقوع یابد.
تکاور با اشاره به دوران دفاع مقدس تصریح کرد: به عنوان مثال راه‌های ارتباطی ما در دوران دفاع مقدس اولین هدف دشمن بود و با تخریب راه‌ها و قطع ارتباط جاده‌ها دشمن عملیات‌های نظامی را انجام می‌داد.
وی همچنین در خصوص بلایای طبیعی گفت: مثلاً چند سال پیش که تنها نقطه ارتباط استان فارس به بوشهر از محور دشت ارژن بود با برف سنگینی این محور به مدت چند روز بسته شد و استان بوشهر به مشکلات عدیده‌ای برخورد کرد، بنابراین در حوزه راه و شهرسازی نقش پدافند غیرعامل جز ضروری‌ترین برنامه‌هایی است که در طراحی راه‌ها و طرح‌های تفضیلی شهرها توسط مشاورین و طراحان باید دیده شود.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس متذکر شد: با توجه به بخشنامه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور دستورالعمل جدیدی در خصوص تهیه طرح تفضیلی شهرها با نگاه پدافند غیرعامل تهیه شده و به تمام مشاورین ابلاغ شده و باید اجرایی گردد.
وی اضافه کرد: با توجه به تجربه ۸ سال دفاع مقدس نیز در راه‌های اصلی و ترانزیت و نقاط حساس راه‌های ارتباطی کشور نیز باید با رویکرد پدافند غیرعامل محورها مطالعه و طراحی شوند.