صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

شهردار خواستار تعطیلی نشریات بیشتری بوده است

تعطیلی ۴ عنوان مجلات «همشهری»

شهردار تهران از تعطیلی چهار عنوان مجله «همشهری» خبر داد و معیار انتخاب این نشریات را ۸۰ درصد برگشتی اعلام کرد. او در عین حال اعلام کرد که «خواستار تعطیلی نشریات بیشتری بوده است».
 برخی از اهالی رسانه و به ویژه مدیرمسوولان نشریات خصوصی بر این باورند که مقایسه عملکرد رسانه‌های بخش خصوصی و دولتی از پایه امری نادرست است؛ چراکه عملاً نشریات خصوصی توان رقابت با نشریات دولتی را ندارند و در نهایت رقابتی ناعادلانه و نابرابر را در این حوزه موجب می‌شود؛ موضوعی که باعث شد تا شهردار جدید تهران برخی از مجلات گروه «همشهری» که به گفته خودش ۸۰ درصد برگشتی داشته‌اند را تعطیل کند.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمدعلی نجفی صبح امروز (۲۴ مهر) در نشستی با اهالی رسانه درباره تعیین تکلیف مجلات گروه «همشهری» گفت: برخی از مجلات «همشهری» به اذعان بخش زیادی از فعالان رسانه‌های مکتوب شرایط غیررقابتی را ایجاد کرده و به بخش خصوصی فعال در این حوزه نیز خسارت‌های بسیاری را وارد کرده بودند. بر اساس گزارش مدیریت جدید گروه «همشهری» تعدادی از مجلات این گروه زیر ۲۰ درصد مصرف می‌شوند و در حقیقت ۸۰ درصد آنها برگشت می‌خورد و در مقابل یارانه بسیاری برای آنها توسط شهرداری پرداخت می‌شود. قطعا اگر از شهروندان تهرانی پرسیده شود که عوارض آنها جمع‌آوری و برای مجلاتی که نمونه آنها در بخش خصوصی وجود دارد پرداخت شود، فکر نمی‌کنم موافق باشند.
 
او همچنین تاکید کرد: قطعاً ما برای اینکه نگاه انسانی به همکاران خود در این مجموعه داشته باشیم تنها چهار عنوان از مجلات این مجموعه که بالای ۸۰ درصد برگشتی داشته‌اند را تعطیل خواهیم کرد. هر چند که من موافق تعطیلی تعداد بیشتری از مجلات بودم، اما در حال حاضر مدیریت جدید این مجموعه با من موافق نیستند. بی‌تردید موافق نیستیم که همکاران ما بیکار شوند، اما قطعا راضی هم نیستیم که این سوبسید به این مجلات داده شود.
 
البته پیشتر نیز در تاریخ ۳۱ شهریور ماه محمد علی نجفی در جمع خبرنگاران با انتقاد از رقابت نابرابر میان نشریات دولتی و خصوصی صحبت‌هایی کرد که گمانه‌زنی‌هایی را برای تعطیلی برخی از نشریات این موسسه به دنبال داشت. صحبت‌های نجفی باعث شد تا حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد در توییتر خود این تصمیم شهرداری را تحسین‌برانگیز عنوان کند.
 
انتظامی نوشته بود که «تصمیم شهرداری در تعطیلی اکثر مجلات همشهری، تحسین‌برانگیز است. رقابت غیرخصوصی‌ها با بخش خصوصی، مغایر عدالت رسانه‌ای و اقتصاد مقاومتی است. با امید به تسری در بخش‌های دیگر همشهری مثل آنلاین، استان‌ها و غیره یا در بخش‌های آزادی اطلاعات شهرداری یا اطلاع‌رسانی یا واگذاری مجله به بخش خصوصی یا...»
 
او همچنین نوشت «دولت هر جا که بخش خصوصی موفق وجود دارد نباید با دمپینگ و به هم ریختن تعادل و مناسبات وارد شود. مجلات اندیشه‌ای شاید توجیه داشته باشد ولی عمومی‌ها اصلا».
 
با این اقدام شهرداری تهران و حمایت «کلامی» معاون امور مطبوعات از نشریات خصوصی، شاید بتوان با امیدواری به عملیاتی‌تر شدن این رویکرد، آینده روشن‌تری را برای برابر شدن رقابت میان نشریات دولتی و خصوصی در سال‌های آتی متصور شد.