صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس موسسه سرم‌سازی رازی مطرح کرد؛

خطر بیماری‌های نوپدید و ضرورت تغییر رویکرد سیاستگذاران کلان کشور به صنعت واکسن

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان اینکه خطر بیماری‌های نوپدید، کشورمان را تهدید می‌کند، گفت: اگر رویکرد سیاستگذاران رده کلان کشور به این صنعت تغییر نکند، روزی می‌رسد که باید تمام پول نفت را برای واردات واکسن هزینه کنیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مسعود هاشم‌زاده اظهار کرد: موسسه رازی از قدیمی‌ترین موسسات کشور با رویکرد تحقیق و تولید واکسن برای جمعیت انسانی و دامی است که در سال 1303 بنیان‌گذاری شده و تولید انواع واکسن‌های مختلف در این مجموعه موجب کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های خطرناک انسانی و دامی شده است.
وی با اشاره به تهدیدات دنیای امروز گفت: در دنیای امروز با دو نوع تهدید روبه‌رو هستیم؛ تهدیدات طبیعی و بیولوژیکی و تهدیدات صناعی که ما باید با داشتن دانش بسیار بالا و تجهیز کردن امکانات، آمادگی لازم را برای کنترل عوامل طبیعی و بیولوژیکی داشته باشیم، در غیر این صورت شاهد مرگ و میرهای بالا در کشور خواهیم بود.
دکتر هاشم‌زاده تصریح کرد: امروز، خطر بیماری‌های نوظهور و نوپدید جامعه بشری را تهدید می‌کند و کشور ایران نیز از این قائده مستثنی نیست و اگر از صنعت واکسن‌سازی غافل شویم، روزی فرا خواهد رسید که باید تمام پول نفت را برای واردات واکسن بدهیم.
وی با بیان اینکه ما در کشور ظرفیت و دانش لازم برای تولید واکسن را داریم و باید این موضوع و توجه به صنعت واکسن را جدی بگیریم، افزود: با توجه به اینکه در بحث صادرات واکسن، ظرفیت بالایی وجود دارد؛ باید از این ظرفیت استفاده کرده و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.
رئیس موسسه رازی با اشاره به مهاجرت نخبگان و استعدادهای درخشان به علت نبود فضای مناسب برای فعالیت و کار، یادآور شد: باید فضاهایی مانند موسسه رازی را برای جذب نخبگان و استعدادهای برتر کشور فراهم کنیم و این موسسه در نقش یک ستاد مرکزی علمی در حوزه مواد بیولوژیک به‌ویژه واکسن و واکسن سازی بتواند شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و مراکز علمی را با اهداف مشخص رهبری و هدایت کند.
وی با اشاره به زمانبر بودن و پیچیدگی تولید فرآورده‌های جدید، گفت: گاهی برای تولید فرآورده‌های حوزه واکسن بین 20 تا 25 سال زمان نیاز است که با تقسیم کار و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی می‌توان زمان را قدری کوتاه‌تر کرد.
دکتر هاشم‌زاده اظهار کرد: موسسه رازی ثابت کرده در حیطه واکسن‌سازی موفق بوده و چنانچه این سرمایه ملی نادیده گرفته شود و یا به آن کم بها داده شود، صاحب تکنولوژی‌های جدید نخواهیم شد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری متوجه کشور می‌شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات موسسه رازی قدیمی بوده و این موسسه نیازمند پوست‌اندازی است، گفت: بازنگری در حوزه قوانین و مقررات، نوسازی، تجهیز موسسه و جذب استعدادهای برتر از موضوعات مهم در این موسسه است که بدون نگاه همه‌جانبه و تغییر رویکرد سیاستگذاران کلان کشور میسر نخواهد شد.
دکتر هاشم‌زاده ضمن حمایت از ورود بخش غیردولتی به این عرصه تاکید کرد: مباحث مربوط به خصوصی‌سازی و استفاده از سرمایه‌های غیردولتی در جای خود باقی است؛ اما تمام این موارد باید تحت یک هدایت علمی قرار گیرند و با توجه به اینکه صنعت واکسن سازی کشورمان با وجود تولیدات و فعالیت موسسه رازی از صنایع مادر محسوب می‌شود، این مدیریت و هدایت از طریق موسسه رازی اعمال شود.