صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:

اولویت‌های مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش اعلام شد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مذاکره با صندوق توسعه ملی، رفع مشکل فروش نفت کوره، افزایش سهم برندینگ، توزیع بنزین یورو ۴ و تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس را اولویت‌های این شرکت اعلام کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا صادق آبادی در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که ظهر امروز با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون امور بین الملل وزیر نفت برگزار شد، با بیان این که آقای کاظمی با شهرت خوبی بازنشست شد، اظهار کرد: امیدوارم من هم با نام نیک از این صنعت خداحافظی کنم.
وی ادامه داد: مطمئن هستم با همکاری عزیزان می‌توانیم پشتیبانی برای تامین سوخت در کشور باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه در مورد اولویت‌های این شرکت، بیان کرد: نخستین اولویت اتمام هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. با به مدار آمدن این پروژه بار روانی در مورد بنزین در کشور برداشته می‌شود. از سوی دیگر باید در اکثر شهرهای بزرگ بنزین و نفت گاز یورو ۴ توزیع شود. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای رفع مشکل آلودگی هوا همه توان خود را به کار می‌برد، اما فقط بخشی از رفع این مشکل برعهده این شرکت است.
صادق آبادی اظهار کرد: اولویت دیگر ایجاد فضای مناسب برای مشارکت بخش خصوصی است. ظرفیت‌های زیادی برای مشارکت بخش خصوصی در این شرکت وجود دارد. زمانی باید طرح‌های توسعه‌ای انجام دهیم که شرایط برای پذیرش فاینانس خارجی فراهم شود. دولت نباید در هیچ زمینه‌ای با بخش خصوصی رقابت کند و باید تصدی دولت در شرکت ملی پالایش و پخش را کاهش دهیم.
وی با اشاره به طرح برندینگ، گفت: طرح برندینگ زمانی موفق می‌شود که پالایشگاه‌ها هم در آن دخیل باشند به عبارت دیگر برای افزایش سهم برندینگ در توزیع سوخت پالایشگاه‌ها باید سهیم باشند تا حجم زیادی از توزیع فرآورده با کمک پالایشگاه‌ها انجام شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه در مورد چالش‌های پیشروی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، افزود: از سال ۲۰۲۰ فروش نفت کوره با این کیفیت برای ما سخت خواهد شد. باید واحدهای لازم را برای رفع این موضوع راه‌اندازی کنیم که بسیار سرمایه‌بر هستند. از سوی دیگر مدت زمانی که نیاز داریم به سال ۲۰۲۰ نخواهد رسید. در این راستا یک راه کوتاه مدت به ذهنم رسید که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
صادق آبادی ادامه داد: برای این چالش باید تلفیقی از نفت کوره، نفت خام و فرآورده فراهم شود و در کوتاه مدت اجرا شود. البته باید بررسی کنیم که امکان اجرای این طرح وجود دارد یا خیر. همچنین در زمستان امسال می‌توانیم ترکیب نفت کوره و کاندنسیت را فراهم کنیم که قابل سوخت باشد. برای این کار از مشاور بین المللی کمک خواهیم گرفت.
وی در ادامه اظهار کرد: اگر حدود ۲۰ میلیارد دلار پروژه در نوسازی پالایشگاه‌ها وجود داشته باشد، هیچ کدام از سهامداران بخش خصوصی و عمومی نمی‌توانند آن را تامین کنند. اگر می‌خواهیم در کشور توسعه‌ ایجاد کنیم باید با صندوق توسعه ملی وارد مذاکره شویم که این صندوق به جای این که خرید خارجی را تامین مالی کند، بخشی از سهم داخل را تامین مالی کند.