صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نماینده فائو:

43درصد تامین غذای کشورهای درحال توسعه برعهده زنان روستاست

نماینده موقت سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران اعلام کرد زنان روستایی وظیفه تامین غذای 43 درصد کشورهای در حال توسعه را بر عهده دارند و با توجه به نقش اشتغال زنان روستایی در کاهش فقر و امنیت غذایی در نباید آنان را در توسعه پایدار نادیده گرفت.
 «استرکیش لاروش» امروز (یکشنبه) در نخستین همایش «نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار» که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: زنان و ساکنان مناطق روستایی به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرند، در حالی که یک چهارم جمعیت جهان را این قشر تشکیل می‌دهند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، وی گفت: بررسی ها نشان می دهد زنانی که درآمد دارند، آن را صرف امنیت غذایی، لباس، آموزش و بهداشت کودکان خود می‌کنند.
نماینده موقت فائو در ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه 76 درصد از قشر فقیر جهان در منطقه روستایی زندگی می‌کنند، فعالیت زنان می‌تواند به توانمندسازی، کاهش فقر و امنیت غذایی کمک کند.
وی به حضور زنان روستایی ایران در پروژه‌های موثر کشور اشاره کرد و گفت: از سال 2011 پروژه‌های احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته تحت فرسایش باد و خاک شور با کمک سازمان جنگل‌ها و مراتع در استان‌های خراسان جنوبی و کرمان مورد توجه قرار گرفت که اکنون نیز توسط زنان روستایی در حال اجراست.
لاروش به نقش کلیدی زنان روستایی در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: برخی زنان در روستاها به عنوان سرپرست خانوار فعالیت می‌کنند اما دسترسی آنها به خدمات ترویجی، تامین اجتماعی، زمین کشاورزی و اطلاعات و فناوری‌ نوین بسیار محدود است تا جایی که برخی زنان با دستمزد پایین‌تر از مردان و حتی به طور رایگان در زمین‌های کشاورزی خانوادگی فعالیت می‌کنند.
به گفته وی، زنان روستایی با دسترسی به منابعی مانند زمین، وام و منابع تولید، می توانند بهره‌وری خود را افزایش دهند و در راه توانمندسازی و مبارزه با فقر پیش روند.
وی گفت: زنان روستایی ایران در تولید غذا، محصولات کشاورزی، شیلات، پرورش دام و به ویژه طیور نقش مهمی ایفا می‌کنند.
به گزارش ایرنا، فائو پانزدهم اکتبر هر سال را روز بین‌المللی زنان روستایی اعلام کرده است و در این روز برنامه هایی اجرا می کند.
در نخستین همایش «نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار» تفاهمنامه سه جانبه در زمینه ترویج محصولات سالم و استاندارد با مشارکت زنان روستایی و عشایری بین وزارت جهاد کشاورزی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد ایران به امضا رسید.
در این همایش، کتاب 23 سال تجربه توانمندی های زنان روستایی و عشایری رونمایی شد.