صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دبیر سالانه دانشجویی گرافیک دال :

152 اثر به بخش نمایشگاهی جشنواره گرافیک دال راه یافت

دبیر دومین سالانه دانشجویی گرافیک دال گفت: از میان یک هزار و 612 اثر رسیده به دبیرخانه، پس از داوری 152 اثر به بخش نمایشگاهی سالانه دانشجویی گرافیک دال راه یافت.
ایمان خوش‌نیت آرام روز یکشنبه در نشست خبری این جشنواره اظهار داشت: نخستین دوره جشنواره، سال گذشته با نمایش 114 اثر برگزار شد اما در این دوره به علت کیفیت بالای آثار تعداد 152 اثر از 86 دانشجو انتخاب و به نمایش در می آید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا،  وی درباره موضوع این دوره از جشنواره گفت: تم اصلی جشنواره امسال «تفکر طراحی یا تفکر دیزاین» (Design Thinking) است که از 1960 میلادی مطرح شده و موضوع نسبتاً نویی در گرافیک محسوب می‌شود.
خوش‌نیت آرام افزود: هدف ما ارتقای سطح علمی و عملی آموزش گرافیک دیزاین و گردآوری آثار دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور کنار هم و همچنین ایجاد فضایی برای آشنایی و آموزش مباحث روز گرافیک دیزاین است.
وی هدف دیگر جشنواره را آشنا کردن دانشجویان گرافیک با بازار حرفه ‌ای طراحی و گردآوری آثار دانشجویی و اصلاح روند فضایی آکادمیک، عنوان کرد.
دبیر جشنواره دانشجویی گرافیک دال با به فراخوان این دوره جشنواره از شهریورماه امسال اشاره کرد و گفت: در این دوره 251 نفر از دانشجویان سراسر کشور یک هزار 612 اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و تفاوت این دوره افزوده شدن بخش موشن گرافیک است درحالیکه در دوره نخست، بخش صفحه آرایی بود اما امسال به دلیل به روز بودن، موشن گرافیک انتخاب شد که 65 اثر در این بخش به دست ما رسید.
وی درخصوص آمار آثار رسیده در هر بخش گفت: در بخش هویت بصری 566 اثر، در پوستر 871 اثر، در طراحی جلد 112 اثر و در موشن گرافیک 65 اثر توسط دبیرخانه دریافت شد و از این تعداد، 152 اثر شامل 51 لوگو و هویت بصری، 64 پوستر، 25 طرح جلد و 12 اثر موشن گرافیک به نمایشگاه راه یافته اند.
خوش‌نیت آرام در تشریح برنامه های این جشنواره گفت: نمایشگاه آثار 28 مهرماه در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح می ‌شود و تا سوم آبان برپاست و مراسم اختتامیه هم 5 آبان در تالار فارابی واقع در پردیس کاربردی دانشگاه هنر برگزار می‌ شود.
وی گفت: در طول برگزاری جشنواره، 4 سخنرانی حول محور تفکر طراحی خواهیم داشت همچنین بزرگداشت زنده یاد «بهزاد گلپایگانی» از آغازگران تایپوگرافی نوین فارسی از برنامه های این جشنواره است.
در ادامه این نشست خبری، از پوستر جشنواره که توسط رضا چاوشی طراحی شده است رونمایی شد.
چاووشی درباره طراحی این پوستر گفت: هزارتوی داخل پوستر بر اساس تم اصلی جشنواره ایجاد شده و می‌گوید باید راه درست را انتخاب کنیم تا به راه‌ حل برسیم، بافت‌ها و رنگ شاد پوستر هم متناسب با هویت دانشجویی و جوان بودن آن انتخاب شده است.
دومین دوره‌ سالانه‌ دانشجویی طراحی گرافیک «دال» با حمایت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه هنر تهران در مهر و آبان ۱۳۹۶ برگزار می‌شود و یکی از بخش‌های این جشنواره، نمایشگاهی از آثار برگزیده‌ دانشجویان سراسر کشور است که با هدف ایجاد فرصتی برای نمایش و به اشتراک گذاشتنِ سطح علمی و عملی دانشجویان در خانه‌ هنرمندان ایران برپا خواهد شد.
آثار طراحی گرافیک در این نمایشگاه در چهار بخش نشانه و هویت بصری (شامل نشانه و نشانه‌نوشته مستقل و یا همراه با هویت بصری)، پوستر (شامل پوسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی)، طراحی جلد (شامل طراحی جلد کتاب، مجله، نشریه و لوح فشرده) و موشن گرافیک (شامل انواع ویدئوگرافیک و تیزرهای گرافیک‌محور، عنوان‌بندی فیلم، اینفوگرافیک متحرک) قابل ارائه است.