صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صحبت‌های ترامپ التهابی در بازار ایران ایجاد نکرد

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری ضمن اشاره به گسترش روابط ایران و عراق و این که دو کشور باید رویکرد توسعه‌ای را دنبال کنند به سخنرانی اخیر ترامپ اشاره کرد و گفت: صحبت‌های وی هیچ گونه التهابی در بازار ایران ایجاد نکرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمد نهاوندیان در همایش ایران و عراق که امروز ۲۳ مهرماه برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت زمانی این اجلاس بسیار بالا است. چرا که بعد از ناکامی تروریسم تکفیری و طراحی‌هایی که به نام داعش  در عراق اتفاق افتاده، انجام می‌شود. حاصل آن مجاهدت‌ها در دفاع از تمامیت عراق باید در شکوفایی و توسعه اقتصادی عراق دیده شود.
وی ادامه داد: برای اینکه این همایش پربارتر دنبال شود، باید به گذشته این همایش‌ها نگاهی بیندازیم. ۱۴ سال است که از دوره جدید عراق می‌گذرد. در طول این مدت همایش‌های متعددی برگزار شده است. باید در این مدت به نقاط قوت و ضعف‌مان بنگریم. اینکه در طرح، عمل و دستاوردها چه نقاط درخشان و چه کاستی‌هایی داشته‌ایم.
معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری افزود: در این ۱۴ سال، سال‌های پرفراز و نشیبی داشته‌ایم. سال‌هایی همراه با تنش سیاسی، سال‌هایی با حضور نظامیان بیگانه و سال‌های فتنه‌انگیزی در عراق. همه این موارد را از سر گذرانده‌ایم و امروز عراق متحدتر از همیشه و ایران تواناتر از همیشه عزم این را دارند که همکاری‌هایشان را سریع‌تر از همیشه دنبال کنند.
نهاوندیان تصریح کرد: ما در تجربه تحریم اقتصادی در ایران درس‌های بسیار گرانقدری آموختیم. آموختیم که با اتکا به خود و با ارتباط عزتمندانه با جهان، می‌توانیم توسعه دشمنان را ناکام بگذاریم. امروز با افتخار در صحنه اقتصاد ایران شاهد هستیم که میزان آسیب‌پذیری اقتصاد ایران به کمترین میزان رسیده است. شاید زمانی یک خبر و یک تهدید تحریمی نگرانی‌هایی را در بازارهای ایران ایجاد می‌کرد. اما ظرف یکی دو روز گذشته شاهد بودیم که با وجود تبلیغات فراوانی که در مورد سخنرانی و تهدیدات رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفته بود، صحبت‌های وی هیچ گونه التهابی در بازار ایران ایجاد نکرد و فعالان اقتصادی ایران پاسخ سخنرانی سراسر لفاظی و بی‌ادبی آقای ترامپ را دارند.
وی افزود: این نشان می‌دهد که این ایران است که در برجام پیروز شده است. اینکه بلافاصله بعد از سخنرانی ترامپ اروپا حمایت خودش را از برجام اعلام کرده رویکرد عزتمندانه ایران است. یکی از علل توفیق ما در مذاکرات برجام پیامی بود که اقتصاد ایران در دو سه سال گذشته به دنیا داده است و جهان ظرفیت‌های اقتصادی ایران را شناخته‌اند و از ایران به عنوان فرصت هزار میلیارد دلاری نام می‌برند.
نهاوندیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چگونگی روابط اقتصادی ایران و عراق توضیح داد: در روابط ایران و عراق می‌توانیم رویکرد تجاری و رویکرد توسعه‌ای را با یکدیگر داشته‌ باشیم. با این تفاوت که رویکرد تجاری می‌توانست سریع انجام شود و سریع هم قطع شود. اما رویکرد توسعه‌ای ماندگاری بیشتری دارد. بین کشورهای منطقه به خصوص بین ایران و عراق باید رویکرد توسعه‌ای مشترک اتخاذ شود. چرا که بین دو کشور شاخص‌های مکمل بودن اقتصادی بالا است. توسعه مشترک نیاز به نهادسازی دارد. کار تجاری را با مذاکراتی کوتاه می‌توان آغاز کرد، اما کار توسعه‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری و تولید مشترک دارد.
معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی موانع در روابط اقتصادی ایران و عراق ادامه داد: در روابط دو کشور شاهد برخی موانع هستیم. مانع شماره یک روابط بانکی است که به اندازه روابط تجاری جلو نرفته است. ما در این زمینه با بعضی از همسایگان و حتی با برخی از کشورهای اروپایی گام‌های بلندی برداشته‌ایم که باید این اتفاق با عراق نیز رخ دهد. ارتباط اتاق‌ها و تشکل‌ها باید به شکل منظمی رخ دهند. چرا که نظم در روابط همیشه به سرعت در کار کمک می‌کند.