صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتاق اصناف سروآباد مطرح کرد:

تاثیر بسته شدن مرز بر کولبران و صنوف استان کردستان

مساله کولبری و مشکلات آن اگر چه پدیده تازه ای در اقتصاد ایران نیست، اما روز به روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد.
 بر اساس آمار رسمی و غیر رسمی  وجود بیش از ۴۰ هزار کوله بر، برای کسب درآمد زندگی خود به کولبری بین دو طرف خط مرزی مبادرت می ورزند.
در روزهای اخیر با خبر بسته شدن برخی مرزها و احتمال تعطیلی کولبری، کوله بران و همچنین بعضی از واحدهای صنفی در شهرهای مرزی با مشکل روبرو شده اند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران،رئیس اتاق اصناف سرو آباد در استان کردستان دراین باره گفت: سرو آباد یکی از شهرهای مرزی واقع در کردستان یکی از شهرهای  پرتردد کولبران است که در چند روز گذشته که  این مرزها بسته بود، به طور مستقیم بر روی درآمد و معیشت مردم اثر سوء داشت.
ناصر محمودی اضافه کرد: بستن مرزها علاوه بر اینکه روی زندگی اقتصادی کولبران که به طور متوسط ماهانه ۵۰۰ هزار تومان از این راه درآمد دارند، تاثیر مستقیم می گذارد ضمن اینکه بر روی فروش واحد های صنفی نیز موثر است.
وی افزود: طبق آمار رسمی حدود ۱۰۰۰ نفر از طریق ۵ معبر مجاز کردستان از طریق کولبری امرار معاش می کنند که توسط هنگ مرزی کنترل و امنیت آنان تامین می شود.
محمودی اظهار کرد : البته از آمار کولبران در مرزهای غیر قانونی و غیررسمی، آمار دقیقی وجود ندارد.
رئیس اتاق اصناف سروآباد  در ادامه از تعداد حدود ۱۷۰۰ واحد صنفی با مجوز و بدون مجوز در این شهرستان خبر داد و گفت: خیلی از این واحدهای صنفی مستقیم و غیر مستقیم ازطریق کولبری تامین کالا می کنند و در صورت مسدود شدن مرزهای استان‌های مرزی رکود، کسب و کار اصناف  این شهرها را در بر خواهد گرفت و موجبات  نارضایتی فعالان اقتصادی، بازاریان و درنهایت مردم فراهم می شود.