صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

شبکه های اجتماعی - قسمت چهاردهم

آیا به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌توان اتکا کرد؟

این روزها شبکه اجتماعی یک بحث بسیار مهم در حوزه دیجیتال مارکتینگ است و تمامی برندها به دنبال برنامه‌ریزی برای حضور موثرتر و موفق‌تر در آن هستند...
 ترند شبکه‌های اجتماعی از محبوب‌ترین روندهای بازاریابی برای افراد فعال در حوزه تبلیغات و بازاریابی برای برندها و کسب‌و‌کارها است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از آی مارکتر، این روزها شبکه اجتماعی یک بحث بسیار مهم در حوزه دیجیتال مارکتینگ است و تمامی برندها به دنبال برنامه‌ریزی برای حضور موثرتر و موفق‌تر در آن هستند. ترند شبکه‌های اجتماعی از محبوب‌ترین روندهای بازاریابی برای افراد فعال در حوزه تبلیغات و بازاریابی برای برندها و کسب‌و‌کارها است.
وقتی بحث در مورد تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی پیش می‌آید ترند جهانی با ایران بسیار متفاوت است. با فاصله بسیار زیادی فیسبوک سردمدار شبکه‌های اجتماعی است این در حالی است که این شبکه محبوب در ایران فیلتر است و عملاً برندها هیچگونه فعالیت متناسب و برنامه‌ریزی شده‌ای در آن ندارند. در ایران به نظر می‌رسد که محبوب‌ترین شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیش از ۱۸ میلیون کاربر فعال ایرانی است.
براساس آخرین نظرسنجی که موسسه سوشال‌فرش Social Fresh از نظر بازاریابان بدست آورده است، فیسبوک بهترین شبکه اجتماعی برای تبلیغات است و پس از آن توئیتر در جایگاه دوم قرار دارد. این در حالی است که اینستاگرام در حال رشد بسیار سریعی است و با توجه به بهینه‌سازی‌هایی که انجام می‌دهد به زودی جایگاه سومی خود را با توئیتر تغییر خواهد داد.
براساس آماری که موسسه استاتیستا Statista منتشر کرده است بیش از ۶۰ درصد بازاریابان به تبلیغات در فیسبوک تکیه می‌کنند و این آمار برای توییتر ۳۲ درصد و اینستاگرام ۳۰ درصد است. نباید فراموش کرد که شبکه اجتماعی لینکدین با ۲۳ درصد در جایگاه چهارم این فهرست قرار دارد.
براساس آخرین گزارشی که فیسبوک اعلام کرده است، بیش از ۲۰۰ هزار کسب‌و‌کار به شکل ماهیانه در اینستاگرام تبلیغ می‌کنند. این درحالی است که این سرویس برای ایران مسدود و امکان دسترسی به آن از راه‌های آسان وجود ندارد. البته روش‌های تبلیغاتی دیگری همچون تبلیغ از طریق انتشار پست در صفحات محبوب و همکاری با اینفلوئنسرها راه‌کارهایی است که برندها و آژانس‌های تبلیغاتی در ایران به سراغ آن می‌روند.
تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی ترند جدیدی است که برندهای خارجی و داخلی از آن در سال آینده به میزان بسیار بیشتری استفاده خواهند کرد اما باید نشست و دید به نسیت استفاده از این ابزار، دانش مرتبط با آن نیز در ایران افزایش پیدا می‌کند یا خیر.