صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مطالعه محققان نروژی نشان می دهد

شیوع عفونت های خون در بین افراد سیگاری چاق

یافته های جدید نشان می دهد بروز عفونت های جدی خون در بین افراد سیگاری چاق و بی تحرک بسیار شایع است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،  به عفونت خون «سپسیس» (sepsis) گفته می شود. افراد مبتلا به سپسیس بیش از ۲۰ درصد در معرض مرگ ناشی از عفونت قرار دارند. به گفته محققان سالانه ۶ میلیون نفر در جهان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.
پژوهشگران برای بررسی عوامل تاثیرگذار بر افزایش ریسک ابتلا به این عفونت مرگبار، گزارش پزشکی حدود ۲۰۰۰ بیمار مبتلا به سپسیس را بررسی کردند.
یافته ها نشان داد سیگار کشیدن همراه با چاقی و سبک زندگی بی تحرک تهدید اصلی مسمومیت خون است. افراد مبتلا به این ۳ فاکتور پرخطر، پنج برابر افراد غیرسیگاری و دارای وزن عادی با ریسک سپسیس روبر هستند.
شاخص توده بدنی (BMI) مورداستفاده در این محاسبه ۳۵ بود. BMI زیر ۲۵ وزن نرمال و بالای ۳۰ چاق تلقی می شود.
طبق این گزارش، در هنگام بررسی چاقی به تنهایی، افراد دارای شاخص توده بدنی بین ۳۰ تا ۳۵، ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سپسیس قرار دارند.
جولی پالسن، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ، در این باره می گوید: «افراد دارای شاخص توده بدنی بالای ۴۰، سه برابر افراد دارای وزن نرمال در معرض ابتلا به این عفونت قرار دارند.»
تیم تحقیق همچنین دریافت سیگار کشیدن به تنهایی ریسک این عفونت را در مقایسه با افراد غیرسیگاری تا ۵۰ درصد افزایش می دهد. و بی تحرکی مطلق با افزایش دو برابری ریسک ابتلا به عفونت خونی در مقایسه با افرادی که حداقل هفته ای یک ساعت ورزش می کنند، همراه است.
احتمال مرگ افراد چاق به دلیل ابتلا به این بیماری بسیار بالاست. افراد دارای شاخص توده بدنی ۴۰ یا بالاتر سه برابر در معرض مرگ ناشی از عفونت قرار دارند.