صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

امیر شجاعان، رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور

دولت الکترونیک ضرورت خدمات‌رسانی

خبری در برخی سایت‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه «علی لهراسبی، سینا سرلک و رضا صادقی (خواننده) به اتهام مشارکت در سرقت ادبی از سوی شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تفکر اصلاح و بهبود بهره‌وری، ساختارهای جدید شهری و تغییر سبک زندگی، نگرانی‌های زیست‌محیطی و اقتصادی، توسعه فناوری‌های گوناگون و توسعه اقتصاد پایدار از ضرورت‌های توسعه دولت الکترونیک است.
یادداشت
خبری در برخی سایت‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه «علی لهراسبی، سینا سرلک و رضا صادقی (خواننده) به اتهام مشارکت در سرقت ادبی  از سوی شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تفکر اصلاح و بهبود بهره‌وری، ساختارهای جدید شهری و تغییر سبک زندگی، نگرانی‌های زیست‌محیطی و اقتصادی، توسعه فناوری‌های گوناگون و توسعه اقتصاد پایدار از ضرورت‌های توسعه دولت الکترونیک است.
ایجاد دولت الکترونیک یکی از مهم‌ترین رویکردها و اهداف دولت دوازدهم و یکی از مطالبات اصلی رئیس‌جمهوری است و بر ضرورت اجرایی کردن آن در این دولت اصرار دارد که این مهم در سرعت‌بخشی به ارائه خدمات و ارتقای سطح کیفی خدمات نقش ویژه‌ای دارد. بنابراین باید ظرفیت‌های کشور برای ارائه خدمات الکترونیکی به‌ کار گرفته شود. دولت الکترونیک یکی از ضروریات خدمات‌رسانی آسان به مردم است و این در حالیست که خدمت‌رسانی به مردم از توصیه‌های مهم رهبری به دولت و مسئولان نظام است که در این راستا بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در کشور برای ایجاد دولت الکترونیک در دستور کار قرار گرفته است. مزیت‌های اجرا و تحقق دولت الکترونیک بسیار زیاد است. توسعه دولت الکترونیک در جامعه زمینه‌ساز افزایش شفافیت و کاهش فساد اداری می‌شود و این مساله از بسیاری جرائم اقتصادی نیز جلوگیری می‌کند. همچنین حذف بسیاری از فرایندهای کاغذی با استقرار کامل دولت الکترونیک، صرفه‌جویی میلیاردی برای کشور به همراه دارد. اتصال همه دستگاه‌های دولتی و اجرایی به پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت احوال، باعث حذف فرایند دریافت اسناد هویتی مانند کپی شناسنامه و کارت ملی برای احراز هویت مراجعه‌‌کنندگان در امور مختلف می‌شود و حذف این فرایندها ازطریق تحقق کامل دولت الکترونیک، از هزینه‌های میلیاردی مانند نگهداری و بایگانی جلوگیری می‌کند. از طرفی ضرورت دارد اشاره شود که تحقق این اهداف نیازمند حمایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است، چراکه دنیا به سرعت در حال حرکت است و ما باید با استفاده از ظرفیت‌های خوب جامعه سرعت خدمت‌رسانی را بالا ببریم.