صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با رویکرد ترویج فرهنگ کارآفرینی و دانش‌بنیان شدن فعالیت‌ها

تفاهم‌نامه‌ ترویج گفتمان‌شناسی زیست‌بوم کارآفرینی رسانه‌های دیجیتال امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری درخصوص فرهنگ‌‌سازی، ترویج و گفتمان‌شناسی و شکل‌‌دهی زیست‌‌بوم کارآفرینی در حوزه رسانه‌های دیجیتال در کشور میان ستاد توسعه فناوری‌‌های نرم و هویت‌‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، با توجه به نقش و اهمیت فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و به‌ویژه رسانه‌های دیجیتال در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور و همچنین تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تقویت و اشاعه هویت و فرهنگ ایرانی - اسلامی و ضرورت تقویت زیرساخت‌های علمی و فناوری کشور در حوزه فرهنگ و هنر، تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد فناوری‌‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد.
 این تفاهم‌نامه با موضوع فرهنگ‌‌سازی، ترویج و گفتمان سازی و شکل‌‌دهی زیست‌‌بوم کارآفرینی در حوزه رسانه‌های دیجیتال در کشور، ایده‌پروری در زمینه رسانه‌های دیجیتال، با استفاده از ظرفیت شبکه ملی فرهنگ و مؤسسات فرهنگی دیجیتال و سایر ظرفیت‌های طرفین به امضا رسید.
محور‌های همکاری ذکرشده در این تفاهم‌نامه شامل فرهنگ‌‌سازی، تدوین و اجرای آموزش‌‌های مورد نیاز مؤسسات فرهنگی دیجیتال و شبکه ملی فرهنگ در راستای تأسیس یک استارت‌آپ موفق (فرآیند پیش شتاب‌دهی)؛ همکاری در راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های تخصصی فرهنگی دیجیتال کشور؛ تولید، ترویج و نشر مفاهیم مرتبط با حوزه فناوری‌‌های نرم و دیجیتال است.
همچنین برگزاری همایش‌‌ها، جشنواره‌‌ها، مسابقات، کارگاه‌‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی با رویکرد ترویج فرهنگ کارآفرینی و دانش‌بنیان شدن فعالیت‌ها و جذب ایده‌های نوآورانه در قالب رویدادهای کارآفرینی؛ برگزاری سمینارهای آموزشی و نشست‌های تخصصی در راستای تولید و ترویج ادبیات مرتبط با فناوری‌‌های نرم، رسانه‌های دیجیتال و فناوری‌های دیجیتال و کارآفرینی در آن‌ها؛ تشکیل اتاق‌‌های فکر توسعه رسانه‌های دیجیتال و محتوای دیجیتال و همچنین برگزاری اردوها و بازدیدهای دانشجویان، اساتید و نخبگان از مراکز فرهنگی دیجیتال و فعال در حوزه صنایع فرهنگی دیجیتال از دیگر محورهای همکاری ذکرشده در این تفاهم‌نامه محسوب می‌شود.
تعهدات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی این تفاهم‌نامه متعهد می‌شود تا ظرفیت شبکه ملی فرهنگ و ظرفیت‌های ادارات کل ارشاد استان‌ها  را در راستای راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های تخصصی فرهنگی دیجیتال در اختیار بگذارد.
همچنین همکاری در خصوص تشکیل اتاق‌‌های فکر صنایع فرهنگی دیجیتال و بررسی روش‌های ارتقای کارآفرینی فرهنگی دیجیتال از تعهدات این مرکز است.
هدایت تیم‌ها و مؤسسات فرهنگی دیجیتال به سمت تأسیس استارت‌آپ‌ها و راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا؛ همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت کسب‌وکار، منتورینگ، مدیریت شتاب‌دهنده‌ها و سایر آموزش‌های توسعه فناوری و کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال؛ حمایت از تولید محتوا، برنامه و استفاده از ظرفیت‌‌های رسانه‌‌ای موجود جهت ترویج و گفتمان‌شناسی در حوزه فناوری‌‌های فرهنگی نرم و دیجیتال از تعهدات این مرکز است.
مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین متعهد می‌شود درخصوص برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌‌های فرهنگی-ترویجی کارآفرینی مثل استارت‌آپ ویکندهای فرهنگی دیجیتال، همکاری لازم را با ستاد نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری داشته باشد.
این مرکز همچنین تبلیغ و ترویج فعالیت‌های ستاد در ادارات کل ارشاد استان‌ها؛ تسهیل شرایط اعطای مجوزهای کسب‌وکار دیجیتال به تیم‌ها و استارت‌آپ‌های معرفی‌شده از ستاد؛ تسهیل شرایط حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه‌های تخصصی مرکز و نیز  همکاری در تولید، ترویج و نشر مفاهیم مرتبط با حوزه فناوری‌‌های نرم و دیجیتال را طی این تفاهم‌نامه متعهد شده است.
تعهدات ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری
ستاد توسعه فناوری‌‌های نرم و هویت‌‌ساز معاونت علمی و فناوری طی این تفاهم‌نامه همکاری در راه‌‌اندازی شتاب‌دهنده‌های فرهنگی دیجیتال از طریق ارائه مشاوره‌های راهبردی و تأمین بخشی از منابع شرکت‌های نوپا در مرحله شتاب‌دهی را متعهد شده است.
برقراری زمینه‌های تشویقی برای مؤسسات فرهنگی دیجیتال و مراکز شبکه ملی فرهنگ به‌منظور نوآوری، ابداع، بومی‌سازی و ترویج فناوری‌های فرهنگی دیجیتال؛ حمایت مادی و معنوی از اتاق‌‌های فکر رسانه‌‌های دیجیتال به صلاحدید ستاد و همکاری در برگزاری رویدادهای تولید محتوا و خدمات فرهنگی دیجیتال از تعهدات این ستاد است.
همچنین ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری متعهد می‌شود پشتیبانی و حمایت از مجموعه برنامه‌‌های اجرایی سالیانه مورد توافق طرفین و نیز همکاری در تولید، ترویج و نشر مفاهیم مرتبط با حوزه فناوری‌‌های نرم و دیجیتال را در برنامه خود داشته باشد.
تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد توسعه فناوری‌‌های نرم و هویت‌‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  توسط سید محمدحسین سجادی نیری و سید مرتضی موسویان به امضا رسید.