صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ابتکار در دیدار با سفیر مکزیک

بررسی زمینه همکاری های دو جانبه ایران و مکزیک

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دیدار با سفیر مکزیک در تهران بر بررسی زمینه همکاری های دوجانبه ایران و مکزیک تاکید کرد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا از معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری؛ معصومه ابتکار در دیدار با آلفونسو زگبه سفیر مکزیک با اشاره به اهداف مشترک دو کشور از جمله ارتقای سطح شاخص های ملی، پیشنهاد توسعه گفت و گو بین زنان ایران و مکزیک و تبادل تجربیات در سطوح آکادمیک را ارائه کرد.
ابتکار به حضور زنان ایرانی در عرصه آموزش عالی که در حال حاضر 55 درصد دانشجویان و 27 درصد از اعضای هیات علمی را تشکیل می دهند، اشاره کرد و ادامه داد: مصوبه دولت برای اختصاص سهم 30 درصدی به مدیریت زنان، بهره مندی از این نیروی انسانی تحصیل کرده است.
ابتکار با اشاره به فعالیت یک هزار و 750 سازمان غیردولتی با مدیریت زنان، آن را از نشانه های نقش مهم زنان در جامعه مدنی ایران برشمرد.
معاون رئیس جمهوری بر تبادل تجارب در سطح مجالس دو کشور تاکید کرد و گفت: اهمیت موضوع خانواده و ارتباط آن با هویت ملی در هر دو کشور مشترک است. 
ابتکار برگزاری کارگاههایی برای توسعه روابط بین دو کشور جهت گفتگو و تبادل تجارب در زمینه های مختلف را مفید دانست و به رتبه بالای ایران در میان کشورهای دارای تنوع فرهنگی اشاره کرد.
وی با تاکید بر وظیفه همه ارکان و اعضای جامعه بین الملل برای ارتقاء صلح و امنیت و توسعه آن، به ضرورت همکاری دو جانبه بین دو کشور در این زمینه ها نیز اشاره داشت و گفت: اهمیت دیپلماسی موفق در حوزه ارتقای ‌صلح و کاهش تنش ها و استفاده از ظرفیت ها برای حفظ و توسعه صلح و امنیت بر کسی پوشیده نیست.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: در حوزه چالش های مشترک کشورهای در حال توسعه مانند نرخ بالای بیکاری،‌ آسیب های اجتماعی و موضوع جوانان و خانواده لازم است از فرصت تبادل تجربیات بهره ببریم و برای ارتقای شاخص ها تلاش کنیم.
وی به یکی از حوزه های کاری معاونت که تمرکز بر تغییر الگوی مصرف و سبک زندگی است نیز اشاره کرد و گفت: با طراحی برنامه مشترک آموزشی می توانیم نقش زنان را در حفظ محیط زیست، تغییر الگوی مصرف و حرکت به سمت پایداری پررنگ سازیم و همکاری های مشترک در موضوعات علمی مانند تغییر اقلیم را دنبال کنیم.
آلفونسو زگبه سفیر مکزیک در ایران در ابتدای این دیدار با اشاره به علایق و سابقه همکاری با معصومه ابتکار در کمیسیون های تخصصی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سازمان بین المللی همکاری اقتصادی و توسعه سازمانی اروپا در حوزه محیط زیست، برای توسعه همکاری در حوزه جدید کاری وی ابراز علاقه مندی کرد.
سفیر مکزیک با تاکید بر گفتگوهای پارلمانی مشترک با ایران و ضرورت تلاش برای پایداری روابط دو کشور در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با توجه به ساختارهای مشابه ارزشی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: اهمیت نقش خانواده و تفسیر دو کشور در حوزه تعادل جنسیتی و توانمند سازی زنان مشترک است.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به تنوع فرهنگی، از اولویت های اصلی در توسعه روابط را پررنگ کردن اشتراکات فرهنگی – اجتماعی ایران و مکزیک دانست و برای ایجاد پل مشترک بین دانشجویان دو کشور با استفاده از ظرفیت دانشگاه تهران و دانشگاه ملی مکزیک ابراز علاقه کرد.
سفیر مکزیک در ایران همچنین با اشاره به نقش قابل توجه زنان در خدمات و آموزش عالی، تبادل تجربیات موفق و مفید هر دوکشور در عرصه های مختلف به خصوص در سطح آکادمیک و دانشگاهی را بسیار مهم برشمرد