صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به مدت 2 سال

اجرای طرح پایتخت انرژی پاک در پارس جنوبی آغاز شد

اجرای طرح پایتخت انرژی پاک، برای حذف ٩٥ درصدی فلرینگ (مشعل سوزی) از پالایشگاه دوم پارس جنوبی در آیینی با حضور مجری طرح توسعه پایدار شرکت ملی نفت ایران در عسلویه آغاز شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, این طرح با هدف بازیابی و استفاده از گازهای ارسالی به فلر برای حفظ محیط زیست، بهبهود کیفیت هوا، جلوگیری از هدررفت و بازگشت سرمایه به مدت 2 سال در پالایشگاههای پنج فاز پارس جنوبی اجرایی می شود.
عملیات آغاز این طرح از پالایشگاه دوم پارس جنوبی و با هدف کاهش ٩٥ درصدی فلرینگ به اجرا درآمد.
نشست هماهنگی اجرای کامل این طرح به میزبانی منطقه ویژه پارس با حضور مهدی یوسفی (مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و فرمانده ارشد اچ اس ای این منطقه)، احمدی (مجری طرح توسعه پایدار شرکت ملی نفت)، پیمانکار پروژه (کنسرسیوم ایرانی- فرانسوی) و مدیران صنعت نفت روز سه شنبه 18 مهرماه همزمان با سالروز تاسیس سازمان منطقه یژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه برگزار شد.
هم اکنون روزانه هزار تن گاز اس او 2 و یکهزار و 500 تن گاز سی او 2 از مجموع 10 پالایشگاه فعال پارس جنوبی و 800 تن سی او 2 از واحدهای پتروشیمی فعال منطقه در اثر فلرسوزی در فضای منطقه پارس جنوبی منتشر می شود.
فازهای یک تا 10 (پالایشگاه های 1 تا 5 ) به عنوان پالایشگاه های قدیمی منطقه به حساب می آیند.
در مجموع قرار است 14 واحد پالایشگاه گازی در قالب 24 فاز در منطقه ویژه پارس جنوبی به مرحله بهره برداری و تولید برسند که از این شمار تاکنون 10واحد پالایشگاهی در مرحله بهره برداری و تولید و چهار واحد در مرحله طراحی و ساخت و ساز است.
از مجموع 10 واحد پالایشگاه گازی فعال 40 فلر با مشعل فعال وجود دارد و از کل 34 واحد پتروشیمی پیش بینی شده هم اکنون 15 واحد در حال فعالیت است که به همین نسبت 15 فلر فعال وجود دارد و مابقی واحدها در مرحله ساخت و ساز یا تعیین پیمانکار هستند .
هم اکنون روزانه هشت میلیون مترمکعب گاز توسط پالایشگاه های پارس جنوبی فلرسوزی می شود.
قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گاز فلر پالایشگاه دوم پارس جنوبی (فازهای 2 و 3)، روز 15 شهریورماه 96 میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت سوفره‌گاز (SOFREGAZ) فرانسه و شرکت صنعت سازه ثمین امضا شد.
مدت اجرای این قرارداد 30 ماه درنظر گرفته شده که 24 ماه مربوط به اجرای پروژه و 6 ماه نیز مرحله تحویل به کارفرماست و هزینه اجرای این پروژه 42 میلیون یورو است.
اجرای این قرارداد (EPC) علاوه برانتقال فناوری و بومی‌سازی این طرح توسط شرکت فرانسوی به کارفرما و پیمانکاران ایرانی، روزانه از هدررفت 500 هزار مترمکعب گاز همراه مشعل جلوگیری می‌کند.
انجام مطالعات پروژه بازیافت و مصرف گاز فلر پالایشگاه دوم پارس جنوبی توسط تیم مهندسی و برنامه‌ریزی طرح جامعه توسعه پایدار و با استفاده از اطلاعات میدانی منطقه و پالایشگاه 2 و 3 صورت گرفته و نظرات مشورتی برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت، کمیته فنی،کمیسیون مناقصات شرکت ملی نفت ایران و همکاری شرکت نفت و گاز پارس در فرآیندهای کیفی، کمی و زمانی آن مؤثر بوده است.
قرار است درصورت موفقیت آمیز بودن این طرح از تجربه به دست آمده برای جمع آوری گازهای مشعل ها (فلر) در اهواز و مجهز کردن سایر پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی به این فناوری استفاده شود.
با خاموشی فلرهای پنج پالایشگاه پارس جنوبی تا پایان سال 98 از دود شدن سالانه 80 میلیون دلار جلوگیری می شود.
همچنین با خاموش شدن مشعل ها گازهایی که از طریق فلرها سوخته می شود به مدار برمی‌گردد و قابل بازیافت و استفاده مجدد است و سالانه تا 19 هزار واحد مسکونی می‌تواند از بازیافت آن گازرسانی شود.
خاموش شدن فلرها در پارس جنوبی نقش فراوانی در صرفه‌جویی انرژی و تاثیر بسزایی در کاهش گازهای گلخانه‌ای دارد.
پالایشگاه دوم پارس جنوبی گازهای تولیدی طرح توسعه فازهای 2 و3 این میدان مشترک را فرآوری می کند.
از سال 1374 عملیات اجرایی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان های عسلویه و کنگان استان بوشهر آغاز شده و تاکنون از مجموع 24 فاز توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی 18 فاز به بهره برداری رسیده و 6 فاز دیگر در دست اجراست که تا پایان سال 1397 باید همه این طرح ها به بهره برداری برسد.
هم اکنون از 18 فاز در بهره برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه 570 میلیون مترمکعب گاز تولید می شود.
در زمان حاضر بیش از 60 هزار نفر در طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی مشغول کار هستند و جمعیت بومی منطقه نیز در شهرستان عسلویه حدود 40 هزار نفر است.
سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بـه نمایندگـی از وزارت نـفت وشـرکت ملی نفت ایـران وظیـفه اداره و راهبری حـوزه عملیاتی پشتیبانی پـارس جنوبی، پـارس کنگان و پـارس شمالی را برعهده دارد.