صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران عنوان شد

تجاری‌سازی ورزش نیاز به حضور بخش خصوصی دارد

نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران با حضور دبیر شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان به بررسی سهم بخش‌خصوصی از ورزش پرداخت.
تازه‌ترین نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران با محوریت «تجاری‌سازی در ورزش» در اتاق ایران برگزار شد.
 
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران, در ابتدای نشست، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران گفت: گردشگری ورزشی صنعت بسیار پرسود و ترکیبی از صنعت، ورزش و گردشگری است که می‌تواند سود زیادی برای کشورها داشته باشد.
 
احمد اصغری با بیان اینکه کشور برزیل در مدت یک ماه برگزاری المپیک ریو 9 میلیارد دلار سود به دست آورد، گفت: کشورهای مختلف به ظرفیت‌های بسیار گردشگری ورزشی واقف شده‌اند و از آن سود می‌بردند اما ما در زمینه گردشگری ورزشی خوب عمل‌نکرده‌ایم و فاصله بسیار زیادی تا وضعیت مطلوب داریم.
 
اصغری در ادامه راهکارهایی را برای توسعه گردشگری ورزشی در کشور بیان کرد.
 
او کاهش ریسک سرمایه‌گذاری را از مهم‌ترین موارد دانست و گفت: هر سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای اینکه وارد حوزه ورزش شود باید تاحدی احساس امنیت بکند و بتواند سرمایه‌اش را در این حوزه بگذارد.
 
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران همچنین بر فراهم کردن فضا و امکانات و لزوم حمایت کافی از بخش خصوصی و تعاونی برای حضور در این حوزه تأکید کرد.
 
اصغری همچنین بر لزوم برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مشترک با فدراسیون‌های ورزشی برای جذب گردشگر ورزشی، برگزاری دوره و کارگاه علمی برای تربیت نیرو در جهت جذب گردشگر ورزشی، توسعه فرهنگ اکوتوریسم ورزشی و ارتقای سطح آگاهی شهروندان تأکید کرد.
 
در ادامه، دبیر شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان گزارشی در مورد وضعیت کلی ورزش در کشور ارائه کرد و حضور بخش خصوصی را لازمه رشد صنعت ورزش در کشور دانست.
 
رضا شجیع گفت: باوجود سال‌های طولانی فعالیت ورزشی و فدراسیون‌های ورزشی، هنوز نتوانستیم به رونق اقتصادی در زمینه ورزش برسیم و ورزش نتوانسته نقش کلیدی و اساسی در اقتصاد کشور ایفا کند.
 
شجیع با بیان آماری از میزان زمان ورزش مردم ایران گفت: 70 درصد مردم ایران به‌هیچ‌عنوان فعالیت بدنی ندارند، 15 درصد مردم یک تا دو روز و 11 درصد 3 تا 5 روز در هفته ورزش می‌کنند. تنها سه درصد مردم هستند که بیش از شش روز در هفته ورزش می‌کنند.
 
او افزود: وقتی 70 درصد جامعه‌ای هیچ ارتباطی با ورزش ندارند و کالاهای ورزشی را خرید نمی‌کنند و صرفاً تماشاگر ورزش هستند چگونه می‌توان صنعت ورزش کشور را توسعه داد؟
 
وی به بهتر شدن شرایط ورزش کشور پس از برجام اشاره کرد و گفت: پس از امضای برجام گشایش‌هایی در ورزش ایران صورت گرفته است؛ گرفتن ویزای ورزشکاران ایرانی تسهیل شده، گرفتن میزبانی رویدادهای معتبر و ارتقاء انگیزه فدراسیون‌های ورزشی برای گرفتن میزبانی بیشتر شده و همچنین روند واردات برخی اقلام و تجهیزات ورزشی مورد نیاز ورزشکاران راحت‌تر و سریع‌تر شده است.
 
شجیع افزود: علی‌رغم تغییرات مثبتی مانند افزایش میزبانی مسابقات ورزشی، افزایش تعداد باشگاه‌ها و همچنین افزایش تعداد قهرمانان ورزشی، هنوز تغییر محسوسی در وضعیت اقتصادی بخش‌های خدماتی حوزه ورزش و همچنین تغییر معنی‌داری در وضعیت رونق تولید کالاهای ورزشی داخلی مشاهده نشده و سهم ورزش در رونق اقتصاد همچنان اندک است.
 
دبیر شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان در ادامه دلایل توسعه نیافتن اقتصاد ورزش در ایران را بیان کرد و گفت: اقتصاد ورزش ایران تابعی از اقتصاد کل کشور است و وقتی اقتصاد خانواده‌ها در مخاطره است، اولین موردی که سبد خانوارها حذف می‌شود، ورزش خواهد بود.
 
وی همچنین گفت: الگوی موجود توسعه ورزش ایران هم مشکل دارد. ورزش‌های تربیتی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای جداشده و هرکدام به بخشی سپرده‌شده‌اند. این موضوع ورزش ایران را چندتکه کرده و درحالی‌که در کشورهای دیگر همه این الگوها یکجا هستند.
 
شجیع همچنین افزود: ساختار ورزش در ایران تماماً دولتی است؛ منابع ارتباطات دولتی هستند و بخش خصوصی هیچ ارتباطی با این ساختار ندارد و صرفاً در زمانی که احساس کنند به سمت بخش خصوصی می‌روند. در کشوری مانند آلمان ورزش این کشور کاملاً بر عهده بخش خصوصی است و این‌چنین به یک ورزش کارآمد و صنعت مولد تبدیل شدند.
 
به گفته شجیع، در ایران نگاه همگام و تجاری به صنعت ورزش نداریم و این صنعت مانند کودکی نوپا است که به این زودی‌ها نمی‌تواند روی پای خود بایستد به همین نسبت در گردشگری ورزشی هم در گام‌های اولیه هستیم و با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.
 
او در ادامه چالش‌های فراوری این وزارتخانه را برای تجاری‌سازی ورزش بیان کرد. به گفته شجیع از مهم‌ترین موانع فراوری وزارت ورزش و جوانان، وجود چهار هزار پروژه نیمه‌تمام ورزشی است که در حال حاضر وزارت ورزش، منابع مالی کافی برای تمام کردن آن پروژه‌ها ندارد.
 
شجیع گران‌تر شدن روز افزودن خدمات ورزشی، شفاف نبودن قوانین و فرایندهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ورزش، کمبود شدید زیرساخت‌های ورزشی در مناطق کمتر توسعه یافته و چالش‌های خصوصی‌سازی باشگاه‌های حرفه‌ای را از دیگر موانع پیش روی توسعه ورزش ایران عنوان کرد.
 
دبیر شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان همچنین به اولویت‌های راهبردی این وزارتخانه برای توسعه ورزش ایران اشاره کرد.
 
به گفته شجیع، شناسایی و احصاء منابع مالی و درآمدی جدید و استفاده بهینه از ظرفیت‌های قانونی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های بخش خصوصی و بازارهای مالی داخلی و خارجی در توسعه ورزش، اصلاح و تقویت همه‌جانبه نظام مالی بخش ورزش و بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه اقتصاد ورزش از مهم‌ترین اولویت‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان برای توسعه صنعت ورزش در کشور هستند.