صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

محمدرضا فرشچیان، عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار

اهمیت اتخاذ استراتژی صادراتی

درباره مشکلات بخش صادرات کشور نخستین نکته‌ای که باید مد نظر قرار گیرد، این است که ما باید استراتژی صادراتی داشته باشیم و از شعار دادن بپرهیزیم.
درباره مشکلات بخش صادرات کشور نخستین نکته‌ای که باید  مد نظر قرار گیرد، این است که ما باید استراتژی صادراتی داشته باشیم و از شعار دادن بپرهیزیم. وقتی استراتژی صادراتی نداشته باشیم، هر فرصتی برای ورود به بازارهای جدید نظیر فرصتی که در بازار روسیه داشتیم یا فرصتی که در بازار قطر ایجاد شده، در سطح شعار و حرف باقی خواهد ماند. اتخاذ استراتژی صادراتی مناسب در درجه اول به این معنی است که ما برای مبادلات مالی خود با کشورهای هدف صادرات، چه برنامه‌ای داریم؟ در حال حاضر گسست بین سیستم مالی کشور ما با سیستم مبادلات مالی جهان برای صادرکنندگان مشکل‌ساز است. ما حتی با کشورهایی که از نظر مناسبات سیاسی با آنها هیچ مشکلی نداریم برای مبادلات مالی دچار معضل هستیم. بازار روسیه به عنوان یک فرصت همیشه می‌تواند برای تجار ایرانی مطرح باشد اما واقعیت این است که صادرکنندگان بخش خصوصی نتوانستند در این بازار موفق عمل کنند و یکی از مهم‌ترین دلایل آن نبود تعامل بین بانکی بین ایران و روسیه بود. مسئولان دولتی با وجود صحبت‌های خوبی که از تریبون‌ها بیان کردند در ایجاد پل ارتباطی معاملات بین روبل و ریال بسیار کند عمل کردند و ناموفق بودند. در برخی محصولات - مثل خشکبار- ما در جهان مزیت رقابتی داریم و نیازی به یارانه و حمایت دولتی نداریم اما زیرساخت‌های صادرات که باید توسط دولت مهیا شود، فراهم نیست. زیرساخت صادرات هم شامل قوانین و مقررات تسهیل‌گر است، هم شامل نقشه راه مبادلات مالی و هم شامل هماهنگی با کشورهای مقصد صادرات در زمینه قوانین داخلی این کشورها. اگر دولت استراتژی صادراتی را به تفکیک هر محصول و هر بازار هدف مشخص کند و در یک برنامه بلندمدت به دنبال ایجاد زمینه‌ها و زیرساخت‌ها باشد، قطعا صادرات ایران شاهد تحول خواهد بود.