صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان خراسان رضوی خبر داد:

جزئیات آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی خراسان رضوی

رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان و توسعه فناوری‌های نوین ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان و کاردان‌های فنی ساختمان و آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی در روزهای ۲۰ و ۲۱ مهرماه امسال در سراسر کشور خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، احسان فرشته پور با اعلام این خبر گفت: در اجرای آئین‌نامه اجرائی قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان، آزمون ورود به حرفه مهندسان ۲۰ و ۲۱ مهرماه امسال همزمان با سراسر کشور در استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.
وی گفت: رشته‌های معماری در بخش‌های نظارت، طراحی و اجرا، شهرسازی، عمران در بخش‌های نظارت، اجرا و محاسبات، تأسیسات مکانیکی در بخش‌های نظارت و طراحی، تأسیسات برقی در بخش‌های نظارت و طراحی، نقشه‌برداری و ترافیک و شهرسازی از رشته‌های این آزمون است.
وی ادامه داد: آزمون‌های حرفه‌ای کاردان‌های فنی ساختمان در شش رشته معماری، عمران، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، نقشه‌برداری و شهرسازی برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال به کار کاردانی (پایه ۳) و آزمون‌های تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی در پایه‌های سه، دو و یک برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال به کار تجربی برگزار می‌شوند.
فرشته پور بیان کرد: سابقه کار حرفه‌ای مورد نیاز برای این آزمون مطابق با ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی ساختمان خواهد بود و نحوه محاسبه سنوات لازم از تاریخ اخذ مدرک تحصیلی در هر مقطع تا ۲۱ مهرماه می‌باشد و چنانچه متقاضی در صورت نداشتن شرایط لازم با ورود اطلاعات نادرست نسبت به ثبت‌نام اقدام و نمره قبولی کسب نماید نه تنها قبولی نامبرده کان لم یکن تلقی شده بلکه با وی مطابق با ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد.
رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان و توسعه فناوری‌های نوین ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص ثبت‌نام مهندسان در آزمون مذکور گفت: ثبت‌نام این آزمون‌ها به صورت الکترونیکی از طریق وب سایت دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی به آدرس www.inbr.ir صورت پذیرفته است.
فرشته پور در خصوص تعداد شرکت‌کنندگان عنوان کرد: در مشهد ۷ هزار و ۸۵۱ نفر، سبزوار ۵۰۲ نفر، تربت‌حیدریه ۵۴۸ نفر و نیشابور ۳۷۳ نفر که در مجموع ۹ هزار و ۲۷۴ نفر شرکت‌کننده می‌باشند.
گفتنی است قبولی در آزمون مذکور یکی از شرایط اخذ پروانه اشتغال بوده و متقاضی در صورت قبولی در آزمون و احراز سایر شرایط مشخص شده در قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان موفق به اخذ پروانه اشتغال بکار خواهد شد.